Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2002-12-02, 09:20
  #25
Medlem
hypotetiskt

Det är bra med debatt, och det glädjer mig att det flesta här inte tagit till sig skitkastar-tekniken. Positivt!

Först och främst måste jag återigen betona att det aldrig var min avsikt att efterlysa en lynchmobb. En av tankarna bakom inlägget var just att visa hur vanmakt och känsla av orättvisa hos medborgare kan leda till sådana yttringar, varför det är av största vikt att domstolars patos ligger i paritet med medborgarens.

Några inlägg berör, precis som domstolsutslaget, problemet med rubriceringen. Detta är tragiskt. Rubricering är en teknikalitet, ett ordval. Mord, dråp eller misshandel är ord. Pojkens skräck, smärta och slutligen död är fakta.

Min mening är att det ter sig orimligt att, _oavsett_ ovanstående rubriceringar, att allt annat än livstidsfängelse och utvisning ur landet är ett hån mot pojkens minne och alla våra barn i samhället.

En vuxen som sparkar på ett så litet barn skall, oavsett om avsikten är att skada, förnedra eller döda, alltid dömas hårt, då brottet är synnerligen vidrigt i det att offret är totalt hjälplöst. Märk väl att straffskalan för misshandel sträcker sig till det tredubbla mot vad gärningsmannen fick.

Kontentan i inlägget är således. Brott mot barn, skall _alltid_ betraktas som grovt. Det finns _inga_ förmildrande omständigheter av någon art.

Mvh
Baron de Fourier
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback