Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-05, 02:11
  #1
Medlem
Basfrostens avatar
Hej!

Hade lite diskussioner med en polare angående när spel blir retro eller klassiska. Är det möjligvis någon som vet?

Tacksam för svar!
Citera
2013-04-05, 02:19
  #2
Medlem
Snyltmasens avatar
Skulle tro att det "övergår" i retro i samband med att den ursprungliga tillverkningen av spelet upphör.
Ibland brukar ett spel utkomma i en ny upplaga med reducerat pris och annorlunda förpackning(retro).
Idag är bäst före datum på spel betydligt kortare än för säg 20 år sedan.
Som exempel följde Super Mario Bros 1 med nes-enheten i närmare tio år. Om vi pratar tevespel.
Citera
2013-04-05, 04:36
  #3
Avstängd
Animalovers avatar
15-20 år enligt vintagegames.se :-)
Citera
2013-04-05, 04:40
  #4
Avstängd
wazzobazzos avatar
Folk kanske inte håller med men två "normallånga" konsolgenerationer säger jag.
Citera
2013-04-05, 08:45
  #5
Medlem
[quote=wazzobazzo]Folk kanske inte håller med men två
Citera
2013-04-05, 20:55
  #6
Avstängd
wazzobazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Folk kanske inte håller med men två


...?
Citera
2013-04-05, 21:27
  #7
Medlem
Alla har sin egen defination brukar kunna bli väldigt hetsiga diskussioner på nätet vad som ska räknas som som retro eller inte. Min egen defiination är så fort en konsoll/spel slutar tillverkas och inte kan köpas nytt dvs xbox,ps2,Gamecube och Dreamcast är senaste generationen som är retro. Wii är inte retro än trots att wii u har släppts då det fortfarande går att köpa normalt så att säga. De flesta håller inte med mig det vanligaste man hör är att n64,playstation och sega saturn att den generationen är retro.
Citera
2013-04-05, 22:07
  #8
Avstängd
wazzobazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasp18
Alla har sin egen defination brukar kunna bli väldigt hetsiga diskussioner på nätet vad som ska räknas som som retro eller inte. Min egen defiination är så fort en konsoll/spel slutar tillverkas och inte kan köpas nytt dvs xbox,ps2,Gamecube och Dreamcast är senaste generationen som är retro. Wii är inte retro än trots att wii u har släppts då det fortfarande går att köpa normalt så att säga. De flesta håller inte med mig det vanligaste man hör är att n64,playstation och sega saturn att den generationen är retro.

Så länge spelen fortfarande är relativt billiga är de inte retro tänker jag. PS2- och Xbox-spelen är lågt prissatta + relativt lätta att hitta (iaf de senare) så där skulle jag sträcka mig till klassa tidiga PS2-spel som retro i nuläget.

Dreamcast? OK att det släpps indie-spel ännu men konsolen har varit "levande död" ett tag så den klassar jag som den nyaste konsolen man kan kalla retro. Möjligen GC?

Klassiska spel är något annat. Jag (som SEGA-fan sedan jag var sju) har kopplingar till lite mer obskyra spel i vissa fall. Klassiker för mig men inte på det stora hela.
Citera
2013-04-05, 22:10
  #9
Medlem
Richard-Feynmans avatar
"Half-Life" ett är väl retro vid det här laget. Så 15 år är mitt svar.
Citera
2013-04-05, 22:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Hej!

Hade lite diskussioner med en polare angående när spel blir retro eller klassiska. Är det möjligvis någon som vet?
Det beror på hur man definierar det. Om de är åtminstone 2 konsolgenerationer gamla så kan man säga att de är retro. Dvs. Playstation spel skulle vara retro, men inte PS2 spel. Men övergången till retro sker förstås gradvis, så spel som är 3 generationer gamla (SNES) är mer retro än de som är 2 generationer gamla.
Citera
2013-04-05, 22:16
  #11
Medlem
Ungefär som med filmer som blir klassiker, runt 10-15 år.
Citera
2013-04-06, 23:14
  #12
Medlem
RogerRogers avatar
Har sagts en del vettigt i tråden så här långt, men för min del sträcker sig retro från Megadrive/SNES/m fl, och bakåt. Kan iofs lätt förstå om man ser t ex PS1 som retro också (det är säkert rentav svårt att verkligen hävda att det inte är det).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback