Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-04, 19:19
  #1
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Hej,

Planerar semester i några dagar i Lissabon i slutet av oktober med en polare. Sitter och försöker hitta ett trevligt hotell. Någon som har några tips?

Vi är 2 st 30-åriga killar som gärna kan betala lite extra för ett schysst hotell (behöver dock inte vara 5 stjärnigt).

Har inte superkoll på vilka områden som är schyssta, men Bairro Alto verkar nice? Vi är inga nattklubbsmänniskor utan mer avslappnade bar/pub/rockklubbpersoner.

Andra tips om Lissabon mottages gärna! Bra restauranger, barer, pubar etc..

Tackar!
Citera
2012-10-04, 19:55
  #2
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Bairro Alto är grymt !!! Det är ungefär som ett stort gamla stan. Med en massa billiga pubar och glatt folk !! När krogarna stänger råder jag dig att lämna stället och bege er till någon annan del av Lissabon. Ni kommer säkerligen träffa en massa sköna människor som kommer kunna tipsa er om vart ni ska ta vägen. Anledningen till att ni ska dra är att dem kriminella tar över där och dem killarna är inte att leka med. Visst man kan råka ut för rån här i Sverige också men många av dessa personer har verkligen inget att förlora och är beredda att gå jävligt långt för att få sin vilja igenom. Har varit där 8 gånger men då med folk som bott i området så det har varit safe. Förstå mig rätt Lissabon är en jävligt stysth stad med ett grymt uteliv. Ni kommer ha det roligt som fan där.

Tillägg: Vet inte om ni håller på med droger eller ej men om det är så, så finns allt ni behöver i Bairo Alto ni kommer förmodligen få betala turist summan men det kommer ändå vara bra saker. Såvida ni inte ser ut som blåbär
Citera
2012-10-05, 15:47
  #3
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Okej, tackar för infon!

Ligger Bairro Alto långt ifrån "downtown" Lissabon? Funderar på om man ska bo där, eller om det är bättre att ta ett hotell mer i centrum och sedan traska/kollektivtrafika sig till Bairro Alto.

Ser verkligen fram emot en bra resa!
Citera
2012-10-05, 16:02
  #4
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Bairo Alto ligger i centrala Lissabon. Det är inte svårt att hitta dit. Alla portugiser är "i stort sett" trevliga och visar mer än gärna hur man ska gå. Det är verkligen inte som att fråga efter en adress i Stockholm. Det finns relativt många hostel i Lissabon om ni inte hemskt gärna vill bo på hotell. Fördelen med det är att du träffar många andra och får ganska mycket tips och råd om/vad man kan göra. Ni kanske tom hittar några ni börjar umgås med.
Citera
2012-10-05, 17:58
  #5
Medlem
EnLitenSvamps avatar
http://www.lisbonpoetshostel.com/public_html/index.php
Citera
2012-10-13, 21:07
  #6
Medlem
TS, har du bokat hotell än?

Kan annars starkt rekommendera Eurostars des Letras, 5-stjärnigt hotell med mycket humana priser. Dubbelrum för 800 spänn brukar gå att få. Hotellet ligger i affärskvarteren, nära Eduardo VII-parken.

Lissabon är för övrigt en riktigt grym stad. Annat du undrar vad gäller resan/staden?
Citera
2012-10-15, 16:20
  #7
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalmannen
TS, har du bokat hotell än?

Kan annars starkt rekommendera Eurostars des Letras, 5-stjärnigt hotell med mycket humana priser. Dubbelrum för 800 spänn brukar gå att få. Hotellet ligger i affärskvarteren, nära Eduardo VII-parken.

Lissabon är för övrigt en riktigt grym stad. Annat du undrar vad gäller resan/staden?


Jepp, bokade för någon dag sedan.

Efter många om och med blev det till slut "Hotel Vincci Baixa". Verkar helt okej, 4-stjärnigt med bra läge (hoppas jag iaf). Fick till ett bra pris också så jag är nöjd.


Ja, som jag skrev i första inlägget så är schyssta barer/restauranger/pubar/cafeer alltid välkommet. Har du tips om udda grejer att kolla in är det också intressant. Visst kan det vara kul att gå i gamla kyrkor och museum, men vill även ha lite andra grejer att göra.

Tackar på förhand!
Citera
2012-10-17, 14:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSjukJaevel
Ja, som jag skrev i första inlägget så är schyssta barer/restauranger/pubar/cafeer alltid välkommet. Har du tips om udda grejer att kolla in är det också intressant. Visst kan det vara kul att gå i gamla kyrkor och museum, men vill även ha lite andra grejer att göra.

Tackar på förhand!

Bairro Alto är ett gytter av trånga gränder, finns många trevliga barer och restauranger med vettiga priser. Gemytlig atmosfär, trevliga människor. Är det varmt och skönt står folk ute på gatan och dricker istället för inomhus. Kan tipsa om El Gordo II, tapasrestaurang. Barer finns många sköna på gatorna Rua da Atalaia & Rua do Norte, lägger aldrig namnen på minnet av nån anledning

Slottet S:t George är väl något av en turistfälla, men utsikten är riktigt fin, kan rekommendera ett besök. Skit i att ta kollektivtrafik dit, gå i gränderna i Alfama upp till kullen istället. Alfama är förmodligen Lissabons charmigaste stadsdel. På vägen upp finns ett antal utkiksplatser, s.k. miradouros där man kan hänga i timmar.

Caféer, pastelarias, finns överallt. Billigt och bra mycket godare än det mesta i Sverige.

Parque das Nacoes, nationsparken, är ett område lite "off". Här finns bland annat ett enormt akvarium, Ocearium, en linbana, ett riktigt fräscht köpcenter, Vasco da Gama-bron och Vasco da Gama-tornet. Inget genuint portugisiskt, men värt ett besök.

Spårvagn 28 - ta den från ena sidan av stan till andra. Mer en turistgrej än ett transportmedel, enligt min mening. Tunnelbanan är mycket bra. Sedan i våras/somras går en linje hela vägen till flygplatsen.

Lux, Kapital & Kremlin är väl de största och mest kända klubbarna (är själv ingen frekvent besökare av dylika ställen).

Gå och lyssna på fado - musiken som sjungs med hjärta och smärta. Bra skit!

Välkommen till en av världens härligaste städer!
Citera
2012-10-17, 16:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Tillägg: Vet inte om ni håller på med droger eller ej men om det är så, så finns allt ni behöver i Bairo Alto ni kommer förmodligen få betala turist summan men det kommer ändå vara bra saker. Såvida ni inte ser ut som blåbär

Skulle säga att finns stor risk för det man får är skit om man köper av någon av de triljoner ziggisar som är på turister som flugor på bajs (även dagtid).
Citera
2012-10-18, 19:05
  #10
Medlem
EnSjukJaevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalmannen
Bairro Alto är ett gytter av trånga gränder, finns många trevliga barer och restauranger med vettiga priser. Gemytlig atmosfär, trevliga människor. Är det varmt och skönt står folk ute på gatan och dricker istället för inomhus. Kan tipsa om El Gordo II, tapasrestaurang. Barer finns många sköna på gatorna Rua da Atalaia & Rua do Norte, lägger aldrig namnen på minnet av nån anledning

Slottet S:t George är väl något av en turistfälla, men utsikten är riktigt fin, kan rekommendera ett besök. Skit i att ta kollektivtrafik dit, gå i gränderna i Alfama upp till kullen istället. Alfama är förmodligen Lissabons charmigaste stadsdel. På vägen upp finns ett antal utkiksplatser, s.k. miradouros där man kan hänga i timmar.

Caféer, pastelarias, finns överallt. Billigt och bra mycket godare än det mesta i Sverige.

Parque das Nacoes, nationsparken, är ett område lite "off". Här finns bland annat ett enormt akvarium, Ocearium, en linbana, ett riktigt fräscht köpcenter, Vasco da Gama-bron och Vasco da Gama-tornet. Inget genuint portugisiskt, men värt ett besök.

Spårvagn 28 - ta den från ena sidan av stan till andra. Mer en turistgrej än ett transportmedel, enligt min mening. Tunnelbanan är mycket bra. Sedan i våras/somras går en linje hela vägen till flygplatsen.

Lux, Kapital & Kremlin är väl de största och mest kända klubbarna (är själv ingen frekvent besökare av dylika ställen).

Gå och lyssna på fado - musiken som sjungs med hjärta och smärta. Bra skit!

Välkommen till en av världens härligaste städer!

Wow! Tackar för tipsen, jag antecknar för fullt!

Ser fram emot en grym resa!
Citera
2013-04-04, 12:59
  #11
Medlem
Tråden om Portugal - dela med dig eller fråga

Hej. Som halv-portugis vill jag att fler ska upptäcka vilket härligt land Portugal är att semestra i och att leva i. Jag är uppvuxen i Sverige men har under mitt vuxna liv jobbat och bott i Portugal i flera år. Lägg till det så har jag under mina semstrar utforskat alla hörn och kanter i Portugal, inklusive öarna Madeira och Porto Santo, så jag har ganska bra kunskap om vad man kan göra, se och äta och dricka i Portugal. Jag kan rekommendera en bar, ett kafé, en restaurang och en sevärdhet i princip varenda stad mellan Faro i söder och Valenca i norr.

Har du jobbrelaterade frågor och frågor om vad man ska tänka på innan man bosätter sig i Portugal så kan jag säkert hjälpa till att reda ut saker och ting också.

Och självklart finns det andra som har lika mycket och mer kunskap om Portugal än jag, och jag bjuder in alla som känner att dom vill dela med sig av sina erfarenheter om detta underbara land, Portugal.

Ett mycket bra sätt att sprida "ordet" är att kanske dela med sig av sina rese- eller livserfarenheter från när man varit på besök. Eller som man sjunger på portugisiska:
"Pelos caminhos de Portugal,
Eu vi tanta coisa linda,
Vi um mundo sem igual".

Mvh
Pal Cabral
Citera
2013-04-04, 14:03
  #12
Medlem
I USA slog sig Grek-Amerikaner ihop och gjorde en turistannons för Grekland på Times Square.
http://mashable.com/2012/03/22/greece-economy-tourism/

Om du söker på google på Crowdfunded ad for greece så kommer massor av artiklar upp om det.
I Norden öppnar www.takespace.se om några veckor. Det är en plattform för crowdfunding av folkets budskap på offentliga platser. Är det något sådant du letar efter?

EDIT: Och jag håller med om att Portugal är fantastiskt
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2116494

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback