Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-04, 03:16
  #1
Medlem
Snurrs avatar
Hittade ett par trådar om ämnet men dom var rätt gamla och ingen som tog frågan jag ville ta upp.

Jag är väldigt säker på att jag har ADHD. Har begärt en utredning men har inte fått svar än. Hur som helst; idag gick rätt mycket åt helvete och jag rökte en gås för att lugna nerverna. Aggresion och fientlighet byts ut mot energi och viljan att vara social. dock har jag märkt att jag oftare blir aggresiv och mina tankar "studsar runt" mer när jag inte är lite pårökt. Så min fråga: kan man som en person med ADHD blir "beroende av cannabis?

Någon med erfarenhet som kanske kan upplysa mig?


Finns det redan en tråd om det här så kan ni hänvisa mig och sen stänga tråden.
Citera
2013-04-04, 03:20
  #2
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Alla kan bli beroende av cannabis.
Citera
2013-04-04, 03:22
  #3
Medlem
Snurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Alla kan bli beroende av cannabis.
Det tvivlar jag inte på! men jag undrar om personer med ADHD får mer frekventa "anfall" i perioder då dom inte medicinerar än personer med ADHD som inte brukar cannabis alls. Förlåt om jag var otydlig!
Citera
2013-04-04, 03:25
  #4
Medlem
YoungCeasars avatar
Ja, psykiskt, inte fysiskt. Dvs du kommer känna ett sug om du röker under en längre period. Men går över snabbt om man sysselsätter sig på dagarna. Mina uppehåll är allt från veckor till månader, och det fixar jag utan några som helst problem.
Citera
2013-04-04, 03:26
  #5
Medlem
Snurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungCeasar
Ja, psykiskt, inte fysiskt. Dvs du kommer känna ett sug om du röker under en längre period. Men går över snabbt om man sysselsätter sig på dagarna. Mina uppehåll är allt från veckor till månader, och det fixar jag utan några som helst problem.
Låter betryggande! tack för snabbt svar!
Citera
2013-04-04, 03:31
  #6
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurr
Det tvivlar jag inte på! men jag undrar om personer med ADHD får mer frekventa "anfall" i perioder då dom inte medicinerar än personer med ADHD som inte brukar cannabis alls. Förlåt om jag var otydlig!

Människor med adhd får inte anfall... Du är fortfarande rätt så otydlig i din frågeställning, men jag ger det ett försök.

Om du med anfall menar att de lider av sin adhd, så ja. Människor som ena dagen går på medicin och andra dagen skippar den kommer med största sannolikhet uppleva sina problem som tyngre de dagar då de inte går på medicin.

Talkade jag din fråga rätt?
Citera
2013-04-04, 04:14
  #7
Medlem
Snurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Människor med adhd får inte anfall... Du är fortfarande rätt så otydlig i din frågeställning, men jag ger det ett försök.

Om du med anfall menar att de lider av sin adhd, så ja. Människor som ena dagen går på medicin och andra dagen skippar den kommer med största sannolikhet uppleva sina problem som tyngre de dagar då de inte går på medicin.

Talkade jag din fråga rätt?
yepp, det gjorde du! tack för svar!
Citera
2013-04-04, 04:24
  #8
Medlem
hejhåårökpåå, nej men jag har adhd och har själv medicinera mig runt 4 år nu. Röka är det bästa som har hänt mig, innan jag börja röka så slogs jag dagligen och hade rätt fina aggressionsproblem men nu är jag lugn och fin. Älskar det!! Sen att folk säger att man inte kan bli beroende och att man inte får nån fysisk (AT) haha ett jävla skämt.. När jag tar ett så kallat break så får jag fina svettningar och känner mig allmänt äcklig, plus ett par sömnlösa nätter. men mitt råd till dig är att skita i adhd pillerna (om du går utredningen) och rök en tjock istället.. så slipper du bli nån du inte är!
Citera
2013-04-04, 05:01
  #9
Medlem
Snurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoyokompis
hejhåårökpåå, nej men jag har adhd och har själv medicinera mig runt 4 år nu. Röka är det bästa som har hänt mig, innan jag börja röka så slogs jag dagligen och hade rätt fina aggressionsproblem men nu är jag lugn och fin. Älskar det!! Sen att folk säger att man inte kan bli beroende och att man inte får nån fysisk (AT) haha ett jävla skämt.. När jag tar ett så kallat break så får jag fina svettningar och känner mig allmänt äcklig, plus ett par sömnlösa nätter. men mitt råd till dig är att skita i adhd pillerna (om du går utredningen) och rök en tjock istället.. så slipper du bli nån du inte är!
Jag känner igen mig i det här. Slogs med min dörr idag innan jag rökte en gås. sen mådde jag fint ^^ Det jobbiga är ju att det är olagligt. ska till fjällen med mitt jobb så jag kan inte röka på en vecka. :/
nä concerta, ritalina osv är så jävla smuttsigt. beroendeframkallande som satan.
Citera
2013-04-04, 05:47
  #10
Medlem
NuBfs avatar
Käkar själv concerta. Är ett riktigt grovt ADHD-fall också, dock (i både medicinska och allmänna termer, om ni ursäktar) högintelligent och välfungerande i övrigt. Concerta funkat perfekt för mig och var pusselbiten jag behövde för att kunna funka i vardagen och göra det mesta av mina möjligheter och talanger. Hajjar verkligen inte varför alla är så jävla anti.

Inte för att röka inte kan vara nice det också, men jag använder det mer som komplement typ. Ibland när jag käkat min medicin kan jag känna mig sjukt ADHD-ig, men bara jävligt fokuserad samtidigt: skitjobbigt när det inte finns något att fokusera på och man har gjort en massa under hela dagen och det enda man vill göra är att sova. Röker en för att somna då. Har dessutom en karriär så jobbar jävligt mycket och älskar fan att jag äntligen pallar vara den jag vet att jag kan vara, men mer ansvar och fokus innebär mer verklig stress snarare än den här inre, rastlösa stressen man har som ADHD-unge. Mer verklig stress innebär sedan mer press och prestationsbaserad ångest - vet inte vad fan jag skulle göra utan cannabis under de perioder jag har sjukt mycket att göra och chefens blick i ryggen. Känslan att komma hem, sparka av sig skorna, laga middag och rulla en framför TV:n är fan guld. Men det kanske bara är jag som bollar med båda medicinerna såhär, men funkar perfekt för mig iallafall, och tycker verkligen inte att du ska vara negativt inställd till medicinen innan du ens testat. Har ingen aning hur beroende den genomsnittlige ADHD:aren blir av Concerta/Ritalin, men skulle inte påstå att jag är det minsta fysiskt beroende. Psykiskt kanske, men bara för att jag inte vill gå en enda dag och känna att min intelligens och förmåga går till spillo, när jag inte behöver göra det.

För att besvara din fråga sen - röker kanske för 1000-1500 kr i månaden, inte ett dugg beroende. Som någon sa blir det mycket enklare att slita sig ifrån suget om man sysselsätter sig, och förr vet jag att jag vaknade dränkt i svett i 2-3 nätter efter att jag rökt varje i dag i kanske 1-2 v, men inte ens då var jag beroende. Var mest jävligt uttråkad. Så svaret är alltså nej; men det kanske bara är jag, som sagt.
Citera
2013-04-04, 06:28
  #11
Medlem
snusaren92s avatar
Jag har själv ADHD diagnos, Och när jag röker holk så blir tankarna något för djupa så oftas får jag ångest som övergår till nojjor som får mig att tro att ja ska dö !!
Citera
2013-04-04, 11:20
  #12
Medlem
cdxz11s avatar
Jag tror man måste se till att hitta någon lämplig strain om man vill behandla adhd me cb, sedan tror jag inte cb ensamt är speciellt optimalt för behandlig av adhd, där tycks CS preparat av rätt typ och i rätt utprövad dos vara överlägset när de gäller symptomlindring under skol/arbetstid, däremot kan cb helt klart vara ngt bra för kvällen om man får rebound när cs-preparaten går ur framåt em/kväll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback