Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-03, 20:28
  #1
Medlem
breeze420s avatar
Är det någon som vet, eller åtminstone funderar över, ifall Dani M är kristen? (Alternativt karibisk rastafari, vilket kan vara troligt då han kommer därifrån trakterna, och sjunger mycket reggae)
Han nämner ofta Gud i sina låtar, men det kan man å andra sidan göra oavsett. Men en av hans låtar är lite vääl kristen för att vara gjord av en som inte tror. Nämligen "Dani M - Så Lätt" http://www.youtube.com/watch?v=kwbCFbuT9Hg

Postar lyrics så som jag kan höra:

"När jag vandrar genom dödsskuggansdal (en bibelvers från Psaltaren, Kung David), känner att det är knas och har inget hopp kvar,
Är han med mig, och han leder mig rakt
Han är med mig, trots att vägen är smal,
För vissa säger livet är en fest, men tro mig när jag säger att livet är ett test (kristet, livet är ett test, prövningar),
Gör din läxa, behandla fienden som din nästa, (bibelvers i egna ord) och han kan bli din vän,
Varje dag är för mig en kamp, krigar med mig själv för att bli en bättre man,
Jag har gjort så mycket fel, tappar räkningen ibland,
Gud förlåter om han ser, du är sann,
Ja, jag gör mig så gott jag kan, försöker vara vaken och... (hör inte vad han säger här)
Jag är inte felfri, det har jag aldrig påstått,
Men jag kan skilja på ont och gott
Sååå
REFRÄNG:
Varför ska man göra det så svårt, när det kan vara så lätt,
Alla vet vi vilken väg att gå, om vi vill leva rätt,
Känn empati för andra människor, så ser du också att vi är samma,
Alla lika samma, alla lika här,
Ohh yeah,
Vissa har ju bara tagit fel väg, och förlorat sin själ

....

"Vi har spillt blod och krigat sedan skapelsen (erkänner en skapelse)"

....

"Sprid glädje mina systrar och bröder, varma slag från hjärtat är vad vi behöver"


Vad tror ni?
Citera
2013-04-03, 20:36
  #2
Medlem
FilleKruegers avatar
Det känns som att dom flesta inom raggae/hiphop scenen nån gång har nämt något om Gud, sin tro osv i sina texter, men kanske inte är jättereligösa. Dani M verkar dock ha någon slags religiös övertygelse.
Citera
2013-04-03, 20:40
  #3
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilleKrueger
Det känns som att dom flesta inom raggae/hiphop scenen nån gång har nämt något om Gud, sin tro osv i sina texter, men kanske inte är jättereligösa. Dani M verkar dock ha någon slags religiös övertygelse.

Jo precis, var det jag tänkte när han tidigare nämnt Gud. Men denna låt är väldigt religiös av sig, hade lika gärna kunnat vara en 'riktig' kristen låt, som vill föra fram budskapet.
Citera
2013-04-03, 20:49
  #4
Medlem
FilleKruegers avatar
Hoppas han inte bara börjar skriva låtar om Gud och sin tro... Fan vad tråkigt det blir då
Citera
2013-04-15, 17:25
  #5
Medlem
Tycker att den låten är riktigt skön dock! :P
Citera
2018-01-21, 23:51
  #6
Avstängd
nils.flygels avatar
Riktigt skön låt! Han gör sig helt klart förtjänt av epitetet "Vår tids Ultima Thule", som den antirasistiske forskaren Tobias Hübinette gett honom.
Citat:
Samtidigt är Dani M den kanske mest kända rösten i landet vad gäller antisemitiska konspirationsteorier: Han är absolut inte den mest intellektuelle och påläste, långt därifrån, men han är den som sannolikt når ut till allra flest människor just nu med sina konspirationsteorier om judisk makt.

Det är helt enkelt för många mycket svårt att ta avstånd från Dani M mot bakgrund av att han både är så omhuldad av vänstern och omtyckt i orten liksom bland landets antirasister och antifascister och även av etablissemanget samtidigt som han kolporterar mycket radikala och extrema idéer om judar och om Israel.
https://tobiashubinette.wordpress.co...sism-vanstern/
Citera
2018-07-12, 02:15
  #7
Medlem
GamleJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nils.flygel
Riktigt skön låt! Han gör sig helt klart förtjänt av epitetet "Vår tids Ultima Thule", som den antirasistiske forskaren Tobias Hübinette gett honom.

https://tobiashubinette.wordpress.co...sism-vanstern/

Haha underbart! Han och hans bror är ju söndercurlade av deras musikerpappa som dragit i varenda tråd han
har för att pojkarna skulle få musikkarriärer. Från Uppsala-dagarna då dom dansade som Backstreet Boys
på scen och sjöng om hur hemskt knark är, till att bli förortens språkrör. Pappan måste ju verkligen slå
sig för pannan rejält! Dani M, "bad boy"-rappare och sångare med ett förflutet som skulle få folk att
garva ihjäl sig åt honom om dom visste sanningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback