Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-11, 12:44
  #13
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
En bump!
Om man steriliserar mjölet tar man väl bort det som gör att surdegen surnar. Mögelsporer och sånt. Är det inte därför det är bättre, och enklare, att starta en surdeg på ekologiskt mjöl som inte är så raffinerat och förädlat?

Problemet är nog snarare att många av mikroorganismerna i surdegen kommer ifrån luften, och det är svårt att isolera surdegen ifrån den lokala luften utan att den dör
Citera
2013-08-12, 08:29
  #14
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
En bump!
Om man steriliserar mjölet tar man väl bort det som gör att surdegen surnar. Mögelsporer och sånt. Är det inte därför det är bättre, och enklare, att starta en surdeg på ekologiskt mjöl som inte är så raffinerat och förädlat?

Jovisst är det så,
men diskussionen i den här tråden rör speciella surdegsstammar som man köper på nätet - och då vill man inte konkurrens från från som finns i mjölet.
Citera
2013-08-12, 21:08
  #15
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jovisst är det så,
men diskussionen i den här tråden rör speciella surdegsstammar som man köper på nätet - och då vill man inte konkurrens från från som finns i mjölet.

Men kan surdegen fortsätta leva utan mer sporer och mögel? Om det inte behövs kan man ju likaväl ta potatismjöl eller egentligen vad som helst i pulver-/mjölform?
Citera
2013-08-13, 09:00
  #16
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Men kan surdegen fortsätta leva utan mer sporer och mögel? Om det inte behövs kan man ju likaväl ta potatismjöl eller egentligen vad som helst i pulver-/mjölform?

Surdegen mår nog bäst om det inte finns andra sporer som konkurrerar. Surdegen lever på jäsbart socker som finns i vetemjölet. Jäsningen ger alkohol och syra som reagerar med proteiner i mjölet och detta ger den karaktäristika smaken. Jäsningen ger också koldioxid som gör brödet luftigt.
Jäser man potatismjöl så får man mäsk.
Citera
2017-11-28, 11:02
  #17
Medlem
swimp78s avatar
Bumpar denna tråd ist för skapa ny

Min vetesurdegsgrund luktade syrligt av typ filmjölk eller yoghurt första veckan. Ok doft

Nu har den börjat lukta ättika!
Den ser ut och beter sig som den ska men ger en surare doft och smak till bröd

Ska man slänga den?
Citera
2017-11-28, 18:48
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Bumpar denna tråd ist för skapa ny

Min vetesurdegsgrund luktade syrligt av typ filmjölk eller yoghurt första veckan. Ok doft

Nu har den börjat lukta ättika!
Den ser ut och beter sig som den ska men ger en surare doft och smak till bröd

Ska man slänga den?
Nej, bara mata på. Så länge den inte möglat brukar den gå att liva upp. Är du orolig för misslyckade bak kan du mata den ett par gånger extra innan du sätter degen.
Citera
2017-11-29, 11:34
  #19
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Nej, bara mata på. Så länge den inte möglat brukar den gå att liva upp. Är du orolig för misslyckade bak kan du mata den ett par gånger extra innan du sätter degen.

Det är iaf mer fart i den än tidigare trots ättikadoften

Tog en matsked av den o blandade med 100g mjöl o 100g vatten. Redan efter 6 timmar var den genombubblig puffig och skummig..

Har börjat med surdeg först förra veckan så jag vet inte hur det ”ska” lukta. Kan det vara så att den milda filmjölsdoften tidigare tydde på att surdegen var ung och inte riktigt färdig?
Citera
2017-12-02, 08:10
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Nej, bara mata på. Så länge den inte möglat brukar den gå att liva upp. Är du orolig för misslyckade bak kan du mata den ett par gånger extra innan du sätter degen.

Precis... syrorna i surdegen utvecklas över tid, ju längre tid du väntar desto surare blir surdegen

men jästbakterierna finns normalt kvar

skrapa ur det mesta ur burken och häll på nytt mjöl (helst ekologiskt) och vatten... har den surnat riktigt måste du reptera detta några gånger, den kan fortfarande vara alldeles för sur efter första ommatningen

jag har haft samma surdeg i kylskåpet i 6 år och jag skulle säga att om man väntar mer än 2-3 veckor med att mata surdegen så blir det ofta lite småkrångligt... den har skiktat sig och luktar... men så länge du inte har fått svart mögel är det ingen fara

jag har min surdeg i en halvliters glasburk, en sån som man har till inläggningar på jul, jag stänger locket men har ingen gummiring, då kommer luft in, vilket är bra, så att det inte sprängs
__________________
Senast redigerad av Handke 2017-12-02 kl. 08:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback