Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-04, 11:55
  #229
Avstängd
Nullaren73s avatar
Det var ett jäkla pip på vissa att alla MLM upplägg är skit. Ska det vara så svårt att fatta att det finns vinnare och förlorare i alla affärsupplägg. De som är duktiga lyckas, de som tror att man kan sitta på sin feta röv och inte lyfta ett handtag tjänar ingen deg och de är väl de som piper högst. MLM som försäljningsmodell har funnits sedan 50-talet och det är bevisat att det funkar. Ni som håller på med långa utlägg på FB kan sluta, det är slöseri med tid. Jag tror knappast att ni får stopp på Herbalife, Tupperware, MK eller WV Lycka till säger jag!
Citera
2014-06-04, 12:07
  #230
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullaren73
Det var ett jäkla pip på vissa att alla MLM upplägg är skit. Ska det vara så svårt att fatta att det finns vinnare och förlorare i alla affärsupplägg. De som är duktiga lyckas, de som tror att man kan sitta på sin feta röv och inte lyfta ett handtag tjänar ingen deg och de är väl de som piper högst. MLM som försäljningsmodell har funnits sedan 50-talet och det är bevisat att det funkar. Ni som håller på med långa utlägg på FB kan sluta, det är slöseri med tid. Jag tror knappast att ni får stopp på Herbalife, Tupperware, MK eller WV Lycka till säger jag!
Varför skall det finnas förlorare i alla affärsupplägg? När jag handlar något tjänar säljaren på detta och jag får en produkt till ett pris jag accepterar.

Det finns garanterat dem som tjänar på pyramiderna (annars hade de inte funnits), men de pengarna kommer inte från nöjda kunder utan från några som gått på en jävla bluff. Oavsett hur mycket de ligger i kommer de att förlora pengar. Att hävda att de bara "sitter på sin feta röv och inte lyfter ett handtag" är ett fruktansvärt hån mot dem som sänkt sin ekonomi totalt och antagligen inget du skulle våga säga öga mot öga med dessa personer.
Citera
2014-06-04, 13:12
  #231
Avstängd
Nullaren73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Varför skall det finnas förlorare i alla affärsupplägg? När jag handlar något tjänar säljaren på detta och jag får en produkt till ett pris jag accepterar.

Det finns garanterat dem som tjänar på pyramiderna (annars hade de inte funnits), men de pengarna kommer inte från nöjda kunder utan från några som gått på en jävla bluff. Oavsett hur mycket de ligger i kommer de att förlora pengar. Att hävda att de bara "sitter på sin feta röv och inte lyfter ett handtag" är ett fruktansvärt hån mot dem som sänkt sin ekonomi totalt och antagligen inget du skulle våga säga öga mot öga med dessa personer.
Om man går in i ett MLMupplägg som förutsätter en prestation och man tror att man inte behöver göra något så är möjligheten liten att man tjänar något, det finns som bekant inga gratisluncher. Jag har flera kompisar som tjänat väldigt bra på olika MLM och jag har sett flera som med hull å hår hoppat på och efter en tid tröttnat för att det faktiskt var som så att de var tvungna att jobba och ligga i. Man har alltid ett eget ansvar var man satsar sina pengar, en del köper aktier i Daladjupgas, en del satsar i en affärsidé och andra går in i något MLMföretag, så något hån är det inte. Varför är det så synd om alla som misslyckas i ett MLM upplägg för? Är de alla underbegåvade? och varför skulle jag inte våga stå för vad jag tycker? Det gör jag ju här och nu.
Citera
2014-06-05, 05:48
  #232
Medlem
Damacys avatar
Jag hade en ingift släkting som fastnade i den här skiten för några år sedan. Innan jobbade hon deltid med kosmetika, hennes man tjänar bra med deg så hon jobbade väl bara för att hålla sig upptagen med något. Det blev nästan lite pinsamt, hon hade alltid dom där enorma knapparna på sig med texter som "Fråga mig om en personlig diet", etc, även på typ släktträffar och jullunchen. Deras hem, som tidigare var välmöblerat, blev ett enda stort showroom för Herbalifeprodukter. Jag var i tonåren när det begav sig, så hon försökte aldrig sälja på mig något, men jag gissar att hon högg på de övriga i släkten. Som tur var så höll hon sig åtminstone ifrån att försöka rekrytera andra. De flesta i min släkt är ganska rationella så det blev mest pinsamma tystnader och snea blickar till varandra när hon malde på om de olika kosttillskotten hon erbjöd. Den enda som ryktes med var hennes man, och ibland var de nästa oförskämda på middagar och liknande när de bojkottade kolhydrater, typ åt upp halva salladen som erbjöds emellan dem för att de vägrade äta potatis och läxade upp barn om hur onyttigt det är med läsk och liknande. Varje måltid avslutades givetvis med någon chokladbar man kunde få köpa av henne för ynka 35 kronor. Men efter några år så mattades det av och nu tror jag att hon lagt ner det där med Herbalife helt och hållet, guldet blev till sand helt enkelt.

På lite avstånd så förstår man ju varför det här upplägget är tilltalade för många, man kanske har ett jobb som inte är så givande eller inte betalar så bra. Man vill gärna starta eget, kunna bestämma över sina egna tider, men man har ingen bra idé eller den rätta attityden för att starta upp en egen verksamhet på egen hand. Hey presto! Man upptäcker Herbalife, det är ju typ som ett mini-franchise! Relativt liten kontantinsats, du får produkterna hemskickade och de plöjer redan ner miljoner i marknadsföring åt dig, det är ju bara att börja kränga. Produkterna används ju av FC Barcelona och Messi, så det måste ju vara bra produkter, och kostillskott kommer ju alltid vara hett. Man går på något möte, får höra alla framgångssagor om människor som numer inte behöver jobba utan bara ligger på sofflocket och bara cashar in på jobb som andra utför, perfekt ju!

Men verkligheten är ju som bekant en annan, och det finns inga gratisluncher. Sen är det klart att många som faller ner i pyramid- och MLM-träsket misslyckas då de rycks med i tanken att man ska kunna tjäna pengar hemifrån utan att faktiskt behöva jobba. Att man bara måste sitta på händerna och att kunderna ska komma till dig. Det är väl i allmänhet sinnessvaga och människor som är inkapabla att ta egna initiativ som rycks med i den här typen av verksamheter. Det är klart att det inte är en omöjlighet att tjäna pengar på att sälja grejer via Herbalife, men ur en rent affärsmässig synpunkt så är det ju usel deal, du ska sälja kosttillskott som ligger ungefär på det dubbla marknadspriset till riktigt usla villkor. Du ska slita otroligt hårt för en liten belöning. Pengarna ligger ju i pyramidverksamheten, det vill säga att värva nya människor under dig.

Dessutom så skulle jag väl personligen påstå att det är rent omoraliskt, då det på det stora hela handlar om att lura vilsna stackare att just Herbalifeprodukterna är så otroligt mycket bättre än andra produkter på marknaden, vilket är rena falsarier, samt att lura än mer vilsna själar att faktiskt börja sälja skiten de med.

Min ingifta släkting lyckades förresten för bara några månader sedan lura med min mamma, mormor och min moster på något seminarium som skulle handla om att spara pengar, dessutom skulle det bjudas på middag och bara ta 90 minuter. Min mamma som är "ekonomiskt lagd" (hon är snålare än Joakim von Anka) nappade och tog dessutom med sig en kollega. Mötet tog givetvis inte 90 minuter utan snarare 3-4 timmar, och det var givetvis frågan om någon slags skev företagsverksamhet man kunde investera i för att själv kunna börja spara pengar i framtiden (Lyoness månne?). Jag mötte upp mamma och hennes kollega efteråt och de var skärrade och rent rädda över stämningen som hade varit på mötet. De drog paralleller till Livets Ord och beskrev det hela som en sekt. Min ingifta släkting var dock eld och lågor och jag vet inte om hon faktiskt hoppade på det där tåget. Men det bekräftar väl vad många i den här och andra MLM-trådar har påstått, det är samma sorts människor som faller för den här skiten gång på gång.
Citera
2014-07-22, 14:00
  #233
Medlem
D3adMau5s avatar
"På tisdagen, kring klockan 16 svensk tid, ska Bill Ackmans hedgefond släppa ny information om Herbalife. Bill Ackman själv betecknar det som den viktigaste presentation han har hållit i sin karriär och i tv-kanalen CNBC utlovade han bevis som gör att Herbalife kollapsar."

http://www.cnbc.com/id/101852868

Vad tror ni blir detta slutet för herbalife?
Citera
2014-07-23, 17:05
  #234
Avstängd
VitiumVirginiss avatar
http://www.svd.se/naringsliv/blankar...ko_3767496.svd

Enligt den här artikeln så gick det inte så bra för Bill Ackman
Citera
2014-08-07, 18:32
  #235
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitiumVirginis
http://www.svd.se/naringsliv/blankar...ko_3767496.svd

Enligt den här artikeln så gick det inte så bra för Bill Ackman

Mm, däremot hävdar Bill Ackman att bolaget skulle ha återköpt sina egna aktier för att få den att stiga under presentationen. Tidigare månader så har Herbalife återköpt aktier in i företaget, varav VD i maj ska ha såld aktier värda 15 miljoner dollar.

Kanske är ett svepskäl men det känns inte alltför långsökt att det är strategiskt för att underminera Bill Ackman.
Citera
2014-11-27, 12:59
  #236
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Jag har läst igenom alla HLF dokument som Pershing Square lagt ut och är väldigt imponerad av analysen. Här är två bra länkar: länk & länk.
Citat:
Ursprungligen postat av VitiumVirginis
http://www.svd.se/naringsliv/blankar...ko_3767496.svd

Enligt den här artikeln så gick det inte så bra för Bill Ackman
Och nu går det bra för Ackman... Pershing Square utsattes från en short squeeze (baserat på hypotesen att myndigheterna inte skulle reagera eller baserat på hypotesen att myndigheterna inte skulle reagera särskilt snabbt) av b.la. Icahn & Soros (eller snarare av dom som nu sköter Soros fond). Soros har nu reducerat sin position med över 60% mellan $40.21 - $67.77 (från ett SEC filing 2014-09-30), med det sagt så har Soros nog tjänat ganska bra på sin trade (inte en investering).
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Mm, däremot hävdar Bill Ackman att bolaget skulle ha återköpt sina egna aktier för att få den att stiga under presentationen. Tidigare månader så har Herbalife återköpt aktier in i företaget, varav VD i maj ska ha såld aktier värda 15 miljoner dollar.

Kanske är ett svepskäl men det känns inte alltför långsökt att det är strategiskt för att underminera Bill Ackman.
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om HLF gjort detta. Om inte distributörerna litar på HLF så innebär det slutet för HLF (och om aktiepriset kollapsar alltför mycket riskerar HLF att förlora distributörernas förtroende). Kom ihåg att skurkar tenderar att ta till skurkaktiga taktiker.
__________________
Senast redigerad av Vanilla-Ice 2014-11-27 kl. 13:06.
Citera
2015-05-31, 20:27
  #237
Medlem
Svantesson666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Man går på något möte, får höra alla framgångssagor om människor som numer inte behöver jobba utan bara ligger på sofflocket och bara cashar in på jobb som andra utför, perfekt ju!
Ledsen men det här är absolut skitsnack. Jag har varit medlem hos Herbalife sedan 2001 och har varit på åtskilliga möten både med dem som tjänar mest i Sverige och de som tjänar mest i hela världen och är det något de verkligen är öppna med så är det att de fan jobbar hårt. Man får definitivt inget gratis, men du har möjlighet att själv påverka.

Att säga att de säger att de ligger på sofflocket och bara håvar in pengar är tramsigt och totalt osant. De som tjänar mest vittnar snarare om att de jobbar eller iallafall jobbade upp mot 100 timmar i veckan när de byggde grunden till sina organisationer. Och det handlar i många fall om att de lade ner så mycket timmar under flera år.
Citera
2017-01-06, 09:12
  #238
Medlem
rex144s avatar
deras försäljare bryr sig inte om att sälja produkter utan de vill värva nya försäljare, eftersom en ny försäljare måste köpa ett startkit för 30.000-50.000kr , så varför sälja bara en burk med kosttillskott?

dessutom är herbalife extremt dyra en liten burk kostar 500-1000kr

alla dessa MLM folk har knappt några kunder utan de är bara intresserade av att värva försäljare,
istället för att sälja produkter är de fokuserade på natt ragga nya försäljare
Citera
2017-05-29, 11:15
  #239
Medlem
Remloffs avatar
Ny film ute nu.
Bättre lägga 9 dollar på att se den än på ett startpaket till värvningsmeckat.

Kan därtill rekommenderas för alla som tänkt sig pyramidspelskarriär.

https://itunes.apple.com/us/movie/be...o/id1210574921
Citera
2017-06-08, 09:59
  #240
Medlem
mb20guys avatar
Självklart är det ett pyramidspel. Kanske den största scammen i modern historia.

Rekommenderar varmt Netflix dokumentären Betting on Zero där hedge fund miljadären Bill Ackman försöker sänka scam och pyramidspelet Herbalife.

Skrämmande att Herbalife sponsrar Bajen och alla möjliga idrottskändisar som Ronaldo. Företaget har en affärsmodell som går ut på att ett fåtal tjänar pengar i toppen av pyramiden för att de lurade i botten fortsätter lura sina vänner som lurar sina...fungerar ungefär som svarte petter...vem sitter där till slut med 100 startpaket som är omöjliga att sälja om man inte lurar nån annan att bli säljare. Hoppas wall street fattar detta snart och att aktien går till 0. Just a matter of time...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback