• 1
  • 2
2013-03-31, 13:48
Medlem
Tja, har ett problem gällande min dator. Det är så att ssd disken min är på 60gb totalt, och jag formaterade nyligen om datorn, installerade windows 7 och andra viktiga program/drivrutiner osv på den så nu har jag totalt hälften kvar att använda. Men just här vill jag säga STOP. Jag vill inte att något mer ska installeras på ssd disken, utan jag vill utnyttja min andra hårddisk på 620gb som bara ligger.

Då tänker ni, "Ja men det är bara att ladda/installera manuellt på den disken där du vill lagra"
Ja visst, men riktigt så enkelt är det inte. varje gång man gör det, så sparas det ungefär 100mbit (eller vad det heter) på ssdisken oavsett, eller mer.

Till exempelt, jag vill installera steam eller bf3 på min 620gb hårddisk, ja visst då lagras allt där. Men när jag koller SSD disken så ser jag att utrymmet krymper oavsett? Hur kommer detta sig? Detta är ett mysterium för mig som inte är så speciellt kunnig inom datorer.

Detta resulterar i att ssd disken blir full och prestandan sjunker drastiskt, under bara 1 månad. Slutar av med att det tar 15 sekunder att öppna en mapp, osv.

Tack på förhand!

P.s har testat googlat...
Citera
2013-03-31, 14:05
Medlem
TorrentLovers avatar
1. Data is information, a computer is the machine.
2. Hur kan en hastighet sparas på disken? Antar att du menar 100 MB? Eller menar du 100 Mb? Eller 100 MiB?
3. Det finns något som heter temporära filer. Det är varken magi eller något mysterium.
4. Om det tar 15 sekunder att öppna en mapp så är något annat fel. Min ena SSD är nästan full och det tar cirka 0,005 sekunder att öppna en mapp (testade via en terminal dock). Mapparna jag testade med innehåller cirka 300 objekt (ej undermnappar etc.). Att lista allt innehåll i en av mapparna tog 0,03 sekunder. Mappen innehåll totalt 5764 objekt.
5. Googla "Move temporary folders to hard drive".
Citera
2013-03-31, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
1. Data is information, a computer is the machine.
2. Hur kan en hastighet sparas på disken? Antar att du menar 100 MB? Eller menar du 100 Mb? Eller 100 MiB?
3. Det finns något som heter temporära filer. Det är varken magi eller något mysterium.
4. Om det tar 15 sekunder att öppna en mapp så är något annat fel. Min ena SSD är nästan full och det tar cirka 0,005 sekunder att öppna en mapp (testade via en terminal dock). Mapparna jag testade med innehåller cirka 300 objekt (ej undermnappar etc.). Att lista allt innehåll i en av mapparna tog 0,03 sekunder. Mappen innehåll totalt 5764 objekt.
5. Googla "Move temporary folders to hard drive".
Haha nu gjorde jag allt bort mig. Jag menar givetvis 100mb.
Citera
2013-03-31, 15:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plazmakill
Haha nu gjorde jag allt bort mig. Jag menar givetvis 100mb.

Jaha, millibit.

När du installerar ett program/spel så läggs en del filer i mappen C://windows om de inte redan finns där. Det är alltså filer som kan användas av andra program. Avinstallerar du ett program så är det inte säkert att en sån fil tas bort för den används av ett annart program. Det är inte mycket att göra åt.

När du spelar ett spel och sen sparar omgången så brukar speldatat hamna i en mapp under Mina dokument. Även bilder och filmer från redigeringsprogram hamnar där. Den mappen går att flytta genom att högerklicka och välja Flytta.
Citera
2013-03-31, 15:50
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jaha, millibit.

När du installerar ett program/spel så läggs en del filer i mappen C://windows om de inte redan finns där. Det är alltså filer som kan användas av andra program. Avinstallerar du ett program så är det inte säkert att en sån fil tas bort för den används av ett annart program. Det är inte mycket att göra åt.

När du spelar ett spel och sen sparar omgången så brukar speldatat hamna i en mapp under Mina dokument. Även bilder och filmer från redigeringsprogram hamnar där. Den mappen går att flytta genom att högerklicka och välja Flytta.
Nja. Endast drivrutiner och bibliotek lägger sig där. Allt annat lägger sig under %APPDATA% och andra roliga ställen.
Citera
2013-03-31, 16:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plazmakill
Detta resulterar i att ssd disken blir full och prestandan sjunker drastiskt, under bara 1 månad. Slutar av med att det tar 15 sekunder att öppna en mapp, osv.

Tack på förhand!

P.s har testat googlat...

Att SSDen skulle bli trögare när den blir full måste bero på nåt annat. Vitsen med den är att den kan hämta data direkt. Med en HDD måste man vänta på att läshuvudet skall flytta sig till rätt spår och sen vänta på att rätt data ska passera under huvudet.

Nåväl och emedan så finns det hårddiskar med inbyggt SSD och kallas hybrid. Systemet själv lägger de mest använda filerna i SSDen och alla andra på HDD.

Man kan tydligen skapa en sådan lösning även med separata HDD och SSD såhär:

http://www.pcworld.com/article/24882...echnology.html
Citera
2013-04-01, 01:28
Bannlyst
Man får rätt många dryga svar i denna forumsektionen märker jag..

Hur som helst det du med största sannolikhet eftersöker i W7 är något som heter APPDATA (som postarna ovan har snuddat vid..)

Lösning:
Flytta %APPDATA% som vanligtvis återfinns under följande sökväg
C:\Users\<användarnamn>\AppData
Till en ny sökväg på din alternativa diskpartition (din "stora" mekaniska HDD).

Då har du löst problemet temporärt, men för att komma runt det även framgent så kör du följande kommando:
Kod:
mklink /D C:\Users\<användarnamn>\AppData D:\<mapp>\AppData
Citera
2013-04-01, 05:44
Medlem
PeterNosters avatar
Inga större datamänder ligger i appdata. Det är mest konfigurationsfiler för de olika programmen. I mitt appdata finns 2 GB men bara i en av spelmapparna i Dokument ligger 38 GB.
Citera
2013-04-01, 13:09
Medlem
TorrentLovers avatar
Lite tips:
http://superuser.com/questions/14773...with-windows-7
http://www.sevenforums.com/general-d...e-c-drive.html
http://answers.microsoft.com/en-us/w...2-6ffde04e75ad
http://www.tomshardware.co.uk/forum/...user-directory

Bra program för att skapa symlinks för mappar på NTFS-partition: http://technet.microsoft.com/en-us/s.../bb896768.aspx
Citera
2013-04-01, 19:35
Bannlyst
Citat:
Inga större datamänder ligger i appdata. Det är mest konfigurationsfiler för de olika programmen. I mitt appdata finns 2 GB men bara i en av spelmapparna i Dokument ligger 38 GB.
2 GB är mycket data när man har en liten SSD.
Givetvis så är den stora mängden under mina dokument, men denna kan gemene man oftast peka ut mha "klick".

Något annat som bör noteras är hur stor din swap-fil är, denna är ofta relativt stor och tar mycket plats. Här kan du spara utrymme på att peka om den till din mekaniska disk, men samtidigt så tjänar men oftast på att lämna kvar den på din snabbaste disk. Mitt tips är att pröva vilket som passar dig bäst.
Citera
2013-04-01, 22:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
2 GB är mycket data när man har en liten SSD.
Givetvis så är den stora mängden under mina dokument, men denna kan gemene man oftast peka ut mha "klick".

Något annat som bör noteras är hur stor din swap-fil är, denna är ofta relativt stor och tar mycket plats. Här kan du spara utrymme på att peka om den till din mekaniska disk, men samtidigt så tjänar men oftast på att lämna kvar den på din snabbaste disk. Mitt tips är att pröva vilket som passar dig bäst.

Du menar växlingsfilen? Swap area är Linux. Windows Vista och 7 känner av att de är installerade på en SDD och konfigurerar sig därefter. Indexeringen stängs av och defragmenteringen.

Edit: Detta med var växlingsfilen skall ligga diskuteras på olika forum och det finns både för och emot var växlingsfilen ska ligga.

Det bästa svaret är nog detta då löser man både snabbhet och tillförlitlighet:

Citat:
@ mfalkvidd...
Med 4 GB RAM, eller mer, stänger man med fördel av växlingsfilen helt. Den är en kvarleva från tiden då systemet hade behov av mer minne än som gick att få i en normaldator. Med avstängd växlingsfil kommer Windows istället att skapa en virtuell växlingsfil i RAM, vid behov.
Själv har jag kört utan växlingsfil i 5-6 år... sedan jag fick i mer än 2 GB RAM i den gamla XP-maskinen.
Jag behöver väl knappast påpeka att RAM är snabbare än t.o.m. SSD.

http://www.datormagazin.se/artiklar/...finnas-pa-ssdn
Senast redigerad av PeterNoster 2013-04-01 kl. 23:29.
Citera
2013-04-01, 23:04
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Beror fullständigt på. Jag hade 30-50 gig i min appdata förut. Bara bitcoin tar typ 10 gig i appdata.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in