Citat:
Ursprungligen postat av DzCh
Word! Tydligen är det mer intressant (enligt media) att veta vad Blondinbella gör på dagarna än att diskutera liv på Mars, vår existens eller andra filosofiska frågor.
Enligt min erfarenhet är det inte bara media, utan i lika stor utsträckning gemene man, som är ointresserad av universum, filosofi och liknande. Information finns det trots allt gott om, oavsett vad det står om i landets papperstidningar. En google-sökning bort finns till exempel allt man kan tänkas vilja veta om den samlade mänskliga kunskapen angående planeten Mars, och eventuellt liv där.
Har även svårt för att fördöma bloggerskor, då jag är medveten om att även jag själv av och till uppskattar lättsam underhållning (men då såklart i annan form än Blondinbella). Nej, dilemmat är att det faktiskt, som TS säger, är svårt att hitta ens någon som vill diskutera ämnen såsom vem och vad vi egentligen är. Åtminstone om man önskar gå in riktigt djupgående i frågan.
Om vi ska försöka vara optimistiska sker dock mycket forskning på hjärnan för tillfället - även om det tyvärr inte verkar nå ut till majoritetsbefolkningen. Svårigheten ligger såklart i att den mänskliga hjärnan är ett extremt komplext organ. Dessutom kanske det visar sig totalt omöjligt att finna någon yttre korrelation, som påvisar exakt hur det medvetna jaget konstrueras. Isåfall återstår det filosofiska problemet: Varför är just jag, jag?