2013-03-30, 10:49
Medlem
Jag har börjat dricka kaffe för att öka på fettförbränningen på morgonen. Innan jag började med kaffedrickandet så lyckades jag gå ner ca 2 KG på en månad. Jag är inte tjock, är 168 cm lång och väger i dagsläget ca 59 KG. Men vill bara få bort lite underhudsfett och för att få fram lite muskler.

Sedan jag började med kaffe (snabbkaffe då jag inte hinner brygga på morgonen) så har jag stannat i viktminskningen. Jag tränar Street Dance 11 timmar i veckan, så det kan vara muskler som byggs på, men jag lyckades ju gå ner 2 KG för nån månad sedan, och då tränade jag lika mycket?

Kan det vara att snabbkaffe är lite onyttigare än vanligt kaffe? Mer kalorier, mer kolhydrater m.m? Skulle bli lite småsur nu om jag gick upp av snabbkaffet...
Citera
2013-03-30, 11:32
Medlem
ParadiseRoads avatar
Självklart är det inga kalorier eller kolhydrater i kaffet, vare sig snabbkaffe eller "vanligt" kaffe såvida du inte har någon snabbkaffe-cappuccinovariant eller liknande med tillsatt mjölkpulver och socker. Det är väl i första hand det du har i, eller framförallt till, kaffet som gör att någon går upp i vikt.
Citera
2013-03-30, 12:33
Medlem
Har du kollat på förpackningen?
Citera
2013-03-30, 20:38
Medlem
Ofiltrerat kaffe är mer onyttigt än filtrerat. Något skadligt ämne minskar vid filtrering.
Sen kan man sannolikt utgå från att ju mer processat kaffet är ju mer risk för onyttiga kemikalier. Koffeinfritt kaffe sägs tex vara mer onyttigt pga den kemiska processen som behövs för att separera koffeinet.
Citera
2013-03-31, 09:10
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Ofiltrerat kaffe är mer onyttigt än filtrerat. Något skadligt ämne minskar vid filtrering.
Sen kan man sannolikt utgå från att ju mer processat kaffet är ju mer risk för onyttiga kemikalier. Koffeinfritt kaffe sägs tex vara mer onyttigt pga den kemiska processen som behövs för att separera koffeinet.
Förvisso, men inte innehåller det kalorier och kolhydrater som gör att man blir fet eller inte går ned i vikt...
Citera
2013-03-31, 14:36
Medlem
Kroppen har en fenomenal förmåga att motstå viktnedgång under en viss gräns. Att bli "rippad" eller "deffad" är inte fysiologiskt; att uppnå det kräver benhård disciplin om man inte begåvats med alldeles speciella anlag.
Citera
2013-03-31, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Förvisso, men inte innehåller det kalorier och kolhydrater som gör att man blir fet eller inte går ned i vikt...
Stämmer helt. Skrev mitt inlägg mest för det är få som känner till att ofiltrerat kaffe är sämre.

Vanligt brygg/filterkaffe innehåller inte kalorier nog att påverka vikten. Extremt små mängder fett från kaffebönan kan följa med och ses ibland som en liten oljehinna men försumbart. Koffeinet i kaffet däremot ökar förbränningen så mycket att det underlättar viktnedgång. Koffein underlättar även för kroppen att använda fett i stället för kolhydrater som energikälla. Dietande kroppsbyggare dricker gärna kaffe och med deras autistiska fixering och kunskap kring kost och ergogena hjälpmedel så stärker det påståendet att kaffe hjälper vid diet.
Citera
2013-04-12, 22:30
Medlem
galaxys1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Middlesex
Jag har börjat dricka kaffe för att öka på fettförbränningen på morgonen. Innan jag började med kaffedrickandet så lyckades jag gå ner ca 2 KG på en månad. Jag är inte tjock, är 168 cm lång och väger i dagsläget ca 59 KG. Men vill bara få bort lite underhudsfett och för att få fram lite muskler.

Sedan jag började med kaffe (snabbkaffe då jag inte hinner brygga på morgonen) så har jag stannat i viktminskningen. Jag tränar Street Dance 11 timmar i veckan, så det kan vara muskler som byggs på, men jag lyckades ju gå ner 2 KG för nån månad sedan, och då tränade jag lika mycket?

Kan det vara att snabbkaffe är lite onyttigare än vanligt kaffe? Mer kalorier, mer kolhydrater m.m? Skulle bli lite småsur nu om jag gick upp av snabbkaffet...

Jag undrar lite samma sak. Någon som vet?
Citera
2013-04-12, 22:44
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galaxys1
Jag undrar lite samma sak. Någon som vet?
Läs svaren i tråden innan du ställer samma fråga som just besvarats.
Citera
2013-04-12, 23:09
Medlem
galaxys1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Läs svaren i tråden innan du ställer samma fråga som just besvarats.

När jag postade mitt inlägg såg jag enbart det TS skrivit.
Citera
2016-02-13, 11:45
Medlem
JustZlatans avatar
Snabbkaffe framställs genom frystorkning eller spraytorkning. Jag vet inte hur det går till och om farliga kemikalier är med i processen. Om det är så att hälsovådliga kemikalier är med skulle väl snabbkaffe anses vara onyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in