Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-03-30, 13:22
  #25
Medlem
BioTags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomRiddlle
TS, vad är en "tagger" för något?

Med tråden så har jag tänkt folk som bombar och målar någon form av graffiti. Folk som rent allmänt håller på med graffiti. Men precis som Herblaw sa så är en tagger någon som lägger tags och bombar.
Citera
2013-03-30, 21:20
  #26
Medlem
jag mådde dåligt och rökte gräs oftare än vad jag mådde bra av. Sedan kom graffitin och fyllde det tomrum jag försökte röka bort. Mår mycket bättre sen jag började måla, röker mindre också. Jag känner mig väldigt fri när jag målar och lever efter mina egna värderingar istället för lagens/normens/samhällets värderingar.
Citera
2013-03-30, 21:51
  #27
Medlem
Skog-mans avatar
Vet ej, gillar att förstöra. Bombar mest, ofta på flödder + alkohol. Antagligen sätt att förhindra panikattacker, byta miljö, fokusera bort etc.
Citera
2013-03-31, 00:56
  #28
Medlem
Dysfunktions avatar
Mår jag dåligt vill jag oftast leva ut mer destruktivt, vilket leder till bombing... så jao kanske de
Citera
2013-04-02, 11:35
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomRiddlle
Jag hade aldrig hört uttrycket "tagger" förut, därför jag blev lite nyfiken.
Något som ändå kan förstås om läsaren är relativt oinsatt i ämnet.

Generaliseringar har jag svårt för, vilket ämne det än gäller men risken att många graffitimålare mår dåligt finns så klart. Att en majoritet av dem skulle göra det kan jag inte påstå då jag såklart inte har träffat alla men min spontana tanke är att alla är olika och att alla personer stöter på problem under sin livstid på ett eller annat sätt - men att endast det skulle vara ett startskott på en graffitikarriär eller något som driver målaren tror jag inte stämmer i ens hälften av fallen.

"Ett tecken på eleverna mår dåligt är att det är mycket klotter" är ett rätt vågat uttalande då situationen kan tyda på allt möjligt. Att personen som klottrar, i detta fallet, skulle må dåligt finns det inget bevis på. Det skulle lika gärna tyda på att personen inte känner att denne får utlopp för sina känslor på något annat sätt och att man p.g.a. det automatiskt skulle må dåligt ser jag inte alls.

Att personer mår dåligt och alltid har gjort är ingen nyhet, vad som är positivt är att personer gör något åt det. Om personen inte tycker att graffitin bidrar med någon slags personlig tillfredsställelse så förstår jag inte varför denne försätter med det.

Det finns mängder med personer som mår dåligt och samtidigt lever alla möjliga livsstilar, arbetar inom olika områden och sysselsätter sig med olika hobbys etc. Att personer mår dåligt och målar graffiti är inte detsamma som att de mår dåligt för att de målar graffiti eller som att de målar graffiti för att de mår dåligt. Att en del av samhället till varje pris försöker få graffitin att framstå som boven i personers liv bidrar inte till något positivt.

Jag tycker alltid man till det yttersta skall undvika att skära alla över en kam - inte för att alla graffitimålare inte har något gemensamt utan för att alla graffitimålare är olika.
Citera
2013-04-02, 21:41
  #30
Medlem


Att samhället gärna framställer graffitimålare som en homogen grupp är inte ovanligt och det görs oftast då det är lättast. Nedan länkar jag i alla fall en research som AIC har gjort där de efter c:a två tredjedel påpekar att man inte bör prata om graffitimålare som grupp när det gäller beteende. Även om vissa jämförelser kan göras men det är jämförelser som inte alls behöver stämma överens på alla graffitimålare - och det rör sig inte i det här fallet om beteende. Notera också att researchen är baserad till stor del på graffitin i Australien. Så för den som vill läsa, se nedan.

AIC - KEY ISSUES IN GRAFFITI
Citera
2013-04-02, 22:35
  #31
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat. Terminologin kan vi ta på annat håll.
//mod
Citera
2013-04-03, 10:37
  #32
Medlem
parkråttas avatar
Som någon tidigare nämnt är bombing en bra kanal att ventilera känslor via. Jag uttrycker hur jag mår i min graffiti, oavsett om det är fejm-pill eller bombing. Kan gå loss som en galning med markern även om jag är glad, dock kan jag själv tyda mina tags och i vilket sinnestillstång man varit (påverkan av sprit, brass, humör, osv). Generellt föredrar jag att måla fejms när jag mår riktigt crappy eller känner att "det gär är en grym dag" och bombing/olaga målande fyller det emellan.
Citera
2013-04-03, 20:31
  #33
Medlem
vemorkarbrys avatar
Skulle jag inte vilja påstå, men efter torsk mår man alltid keff
Citera
2013-04-05, 23:53
  #34
Medlem
nowens avatar
Fan jag mår bra och målar! Men däremot äre riktigt smutt att få gå ut o bomba gatorna när man är lite sur/deppig oftast mår man bättre efter, i alla fall jag! Och som någon nämnde tidigare så kan jag också tyda på mina tags vilket humör man varit på, är man lite sur så blir det oftare mycke fler tags och kanske lite fulare/konstigare..
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback