2013-03-28, 20:40
Medlem
grimevil666s avatar
hej, en kompis farfar är grävmaskinist o har hittat tre olika stenålders föremål genom åren, bl.a. bredvid glimingehus. han har dem nu o har kontaktat historiska men de har ignorerat hans mail. är det olagligt att ha dessa föremålen eller har jag bara inbillat mej att de är kulturskyddade? han har även en fossilerad ryggkota från en dinosaurie som hans mormor hittat.

mvh
Senast redigerad av grimevil666 2013-03-28 kl. 21:07.
Citera
2013-03-28, 20:52
Medlem
mindgasms avatar
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880950.htm

vassego!
Citera
2013-03-28, 21:05
Medlem
grimevil666s avatar
sex månader för fornminnesbrott, najs!

nästa fråga: med tanke på att han har kontaktat historiska o berättat att han har dessa föremål men de har inorerat hans mail, dvs inte änns tagit dej tid att skriva tillbaka. är han fortfarande i trubbel även om han har en kopia på mailet?
Senast redigerad av grimevil666 2013-03-28 kl. 21:07.
Citera
2013-03-28, 21:38
Medlem
mindgasms avatar
bör han ju inte vara så länge han inte säljer dem!
Citera
2013-03-28, 22:19
Medlem
sommarlovs avatar
Man får visst inneha fornlämningar, det är guld och silver som måste köpas av staten!

Lägg upp bilder!
Citera
2013-03-28, 22:22
Medlem
mindgasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man får visst inneha fornlämningar, det är guld och silver som måste köpas av staten!

Lägg upp bilder!

jo men han har ju inte sagt vad det är förutom en dino- fossil vilket jag tror är fel...
Citera
2013-03-29, 00:39
Medlem
Intressant att en grävmaskinist kan se skillnad på tidsepoker som arkeologer knappt kan se skillnad på... Om de nu mot förmodan skulle vara ett föremål från stenåldern så finns det nog mer där. Ganska konstigt att historiska inte reagerar. Hör med länsstyrelsen för det länet.

Dock ska man nog inte skriva "Hej jag har hittar ett stenåldersföremål" för då tas man nog inte på allvar.
Citera
2013-03-29, 08:05
Medlem
grimevil666s avatar
1. mindgasm: finns in te en chans i helvete att de är till salu.

2. Methos: det är jag som påstår att de är från stenåldern, är dock inte 100% säker. men det är stenverktyg/vapen.

3. bilboo, sommarlov: kommer inte lägga upp bilder, inser nu i efterhand att det kanske var en dålig idee att starta den här tråden.

4. angående dino fosilen: hans mormors bror var arkeolog o intyga att det var en större ryggkota, den satt fast i en stenplatta (sånna som brukar ha små folisser i sej).
Citera
2013-03-29, 08:09
Medlem
Hamsterbolls avatar
Antagligen är de från bronsåldern och framåt och nej det är INTE OLAGLIGT att inneha. Jag har hur mycket som helst som jag både hittat och köpt. Dock är guld och silver en annan grej som jag inte har koll på, men föremål av sten är inget problem. Är det bara yxor/vapen/verktyg så är det inget som museum är intresserade av (det finns så mycket), men det är såklart lite roligt att ha själv.

Köpte förresten ett fossil-dinosaurieägg en gång. Det är riktigt coolt, stort som en fotboll.
Citera
2013-03-29, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Antagligen är de från bronsåldern och framåt och nej det är INTE OLAGLIGT att inneha. Jag har hur mycket som helst som jag både hittat och köpt. Dock är guld och silver en annan grej som jag inte har koll på, men föremål av sten är inget problem. Är det bara yxor/vapen/verktyg så är det inget som museum är intresserade av (det finns så mycket), men det är såklart lite roligt att ha själv.

Köpte förresten ett fossil-dinosaurieägg en gång. Det är riktigt coolt, stort som en fotboll.

Du måste dock anmäla fyndet till riksantikvarieämbetet eller länsstyrelsen. De behöver veta om det kan finnas mer på platsen och att en utgrävning kanske behöver äga rum.
Citera
2013-03-29, 10:23
Medlem
grimevil666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

tack, känner mej lättad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in