Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-28, 11:48
  #1
Medlem
Jag har nyligen fått i iphone 4s på jobb och har en iphone 4 privat. När jag får sms till min privata mobil får jag det även till min jobbmobil. Abonnemangen är helt åtskilda, men olika nummer och allt, inte sammankopplat på något sätt. Kan det ha något att göra med mitt apple-id som jag använder på båda?
Citera
2013-03-28, 11:49
  #2
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afSio
Jag har nyligen fått i iphone 4s på jobb och har en iphone 4 privat. När jag får sms till min privata mobil får jag det även till min jobbmobil. Abonnemangen är helt åtskilda, men olika nummer och allt, inte sammankopplat på något sätt. Kan det ha något att göra med mitt apple-id som jag använder på båda?

Testa att stänga av iMessage på ena telefonen.

Inställningar -> Meddelanden
__________________
Senast redigerad av woaaah 2013-03-28 kl. 11:51.
Citera
2013-03-28, 12:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woaaah
Testa att stänga av iMessage på ena telefonen.

Inställningar -> Meddelanden

Det ska jag testa. Men hur kommer det sig att det blir så? När de inte har med varandra att göra.
Citera
2013-03-28, 12:07
  #4
Medlem
Det verkar vara det. Kan se mitt jobbnummer på min privata också. Men den är inte markerad. Så det räcker nog med att jag avmarkerar mitt privata nummer på jobbmobilen.
Citera
2013-03-28, 12:44
  #5
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afSio
Det verkar vara det. Kan se mitt jobbnummer på min privata också. Men den är inte markerad. Så det räcker nog med att jag avmarkerar mitt privata nummer på jobbmobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av afSio
Det ska jag testa. Men hur kommer det sig att det blir så? När de inte har med varandra att göra.

iMessage har inget med abonnemanget/numret att göra i sig, det fungerar så att meddelandet skickas via Wifi/3G. Skulle du vid tillfället inte ha Wifi/3G så kommer meddelandet att skickas som ett vanligt sms istället.

Om båda dina nummer syns där så är det bara ta bort ett av dom så slipper du att få sms till båda.
Citera
2013-03-28, 12:53
  #6
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afSio
Jag har nyligen fått i iphone 4s på jobb och har en iphone 4 privat. När jag får sms till min privata mobil får jag det även till min jobbmobil. Abonnemangen är helt åtskilda, men olika nummer och allt, inte sammankopplat på något sätt. Kan det ha något att göra med mitt apple-id som jag använder på båda?

Det är omöjligt att automatisk få sms till två helt separata SIM-kort. Det måste hänga ihop med Apples egna meddelandesystem, som inte har det minsta med sms att göra.
Citera
2013-03-28, 12:56
  #7
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det är omöjligt att automatisk få sms till två helt separata SIM-kort. Det måste hänga ihop med Apples egna meddelandesystem, som inte har det minsta med sms att göra.

Omöjligt är det inte, du kan koppla ett till nummer till din mobil. Därav att folk kan ha sina jobbnummer till sin privata mobil.

Edit: missade att du skrev automatiskt.
Citera
2013-03-28, 13:02
  #8
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woaaah
Omöjligt är det inte, du kan koppla ett till nummer till din mobil. Därav att folk kan ha sina jobbnummer till sin privata mobil.

Edit: missade att du skrev automatiskt.

Jo du har ju naturligtvis delvis rätt. Man kan trixa till på olika sätt så man får sms till andra SIM-kort också. Men nåt sånt var det ju inte aktuellt för TS.
Citera
2013-03-28, 13:04
  #9
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det är omöjligt att automatisk få sms till två helt separata SIM-kort. Det måste hänga ihop med Apples egna meddelandesystem, som inte har det minsta med sms att göra.
om man kan vidarbefodra samtal borde man kunna göra det på sms också. Lika självklart som mejl. Dock inte så sälvklart att veta hur
Citera
2013-03-28, 13:19
  #10
Medlem
Du råkar väl inte att startat båda mobilen på en och samma data/iTunes? ? För då får den samma uppgifter som den privata..och då skickas allt till båda..om det är så då är bara återställa en av dom oxh starta om den som en ny enhet
Citera
2013-03-28, 13:26
  #11
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
om man kan vidarbefodra samtal borde man kunna göra det på sms också. Lika självklart som mejl. Dock inte så sälvklart att veta hur

Vidarebefordra SMS går inte i 3GSM-systemet. Det finns definierat i standarden, men inget nät verkar ha brytt sig om att implicera det på de cirka 20 år som systemet existerat.

Men med separat programvara i mobilen, kan man dock simulera det genom att låta mobilen sända iväg det inkommande smset som ett helt nytt sms med samma innehåll. Det kanske man kan kalla för vidarebefordra också, dock inte i samma betydelse som att det går att vidarebefordra samtal direkt i systemet.
Citera
2013-03-28, 13:47
  #12
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurda
Du råkar väl inte att startat båda mobilen på en och samma data/iTunes? ? För då får den samma uppgifter som den privata..och då skickas allt till båda..om det är så då är bara återställa en av dom oxh starta om den som en ny enhet

Dator*

Startar man båda telefonerna på samma dator/itunes så syncas enbart uppgifterna som delas med programvaran, dvs. iMessage i detta fallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback