Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-28, 10:29
  #1
Medlem
HappyEndingss avatar
Typ I: man ser ner på människosläktet, och man får en ego-kick av det. Man ser sig som höjd över den enfaldiga och fula massan, och känner sig jävligt nöjd med det. Man gillar att sitta på Flashback och gotta sig över hur alla andra suger. Typ I-misantropen anser att han själv är perfekt, något annat skulle ju krossa hans modell och göra honom till måltavla för självförakt.

Typ II: man ser ner på människosläktet, och man mår jävligt dåligt över det. Man förstår inte hur folk kan agera så dumt, irrationellt och ondskefullt, och man ligger sömnlös om nätterna och försöker hitta svaret. Man är lite väl naiv ibland och utgår ifrån att folk är bättre än de där. Man försöker desperat att hitta goda och intelligenta kamrater att umgås med, men blir dagligen modfälld över det magra utbud som finns att tillgå. Man sitter definitivt inte och skrävlar om hur alla andra suger, för det gör ju bara en mer ledsen över sakernas tillstånd. Typ II-misantropen ser inte på sig själv som perfekt alls, utan snarare har han ett maladaptivt beteende där han nedvärderar sig själv för att han har en sådan hög standard att leva upp till. Typ II-misantropen utgår ifrån att alla andra också har det, och blir därför dagligen bestört och perplex över människors till synes oändliga nonchalans, oförskämdhet och inkompetens.

Man kan säga att Typ II misantropi är "simplicity on the other side of complexity", som Oliver Wendell Holmes uttryckte det. En typ II misantrop har ofta varit en typ I en gång i tiden men genomgått en komplexitets-fas av personlig utveckling där man släppt ego-behovet. Man har börjat se med mer nyfikenhet på andra mäniskor och man har rannsakat sig själv och sina föreställningar om ofelbarhet. Efter ett tag har man ändå återgått till misantropin men nu är den istället erfarenhetsgrundad och ytterst motvillig.

Man skulle kunna säga att Typ I är mot något (dumma människor) medan Typ II är för något (bra människor). Typ I är reaktiv, Typ II är proaktiv.

Jag tror det finns ytterligare ett steg i utvecklingen: att man får det där oändliga tålamodet mot människan som buddhistmunkar säga ha, att man helt släpper egots behov och accepterar världen för vad den är.

Vad säger ni? Håller ni med om min uppdelning? Vilken typ av misantropi tillhör ni?
Citera
2013-03-28, 10:58
  #2
Medlem
Jag pendlar mellan det du kallar typ två-misantrop och en hållning likt den buddhistiska munkar har.

Tack vare internet kan man se på föreläsningar och diskussioner med intelligenta, vänliga människor för att råda bot på sin frustration. Det har varit en riktig räddning för mig för att undvika bitterhet.
Citera
2013-03-28, 11:31
  #3
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Jag får mycket höga poäng på Typ I-misantropi, inga poäng alls på typ II-varianten. Gör det mig till narcissist och sociopat?

Har du tänkt ut denna indelning helt själv? Vilken, om någon, tillhör du själv?
Citera
2013-03-28, 12:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Jag får mycket höga poäng på Typ I-misantropi, inga poäng alls på typ II-varianten. Gör det mig till narcissist och sociopat?

Har du tänkt ut denna indelning helt själv? Vilken, om någon, tillhör du själv?

Skulle tro att typ II kommer nog att uppfatta dig på det viset.
Typ I bryr sig inte om dig och försöker trycka ner dig som människa.
Typ III har evigt tålamod och mercy med dig som försöker förstå dig.

Jag tillhör ibland II. Ibland i sällsynta fall och omständigheter I... eftersträvar III
__________________
Senast redigerad av swigge 2013-03-28 kl. 12:10.
Citera
2013-03-28, 12:19
  #5
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Skulle tro att typ II kommer nog att uppfatta dig på det viset.
Typ I bryr sig inte om dig och försöker trycka ner dig som människa.
Typ III har evigt tålamod och mercy med dig som försöker förstå dig.

Jag tillhör ibland II. Ibland i sällsynta fall och omständigheter I... eftersträvar III
III? Nu införde du helt plötsligt en ny klass. Blir beskrivningarna bara fördelaktigare och fördelaktigare desto högre sifferbeteckning de typas med?
Citera
2013-03-28, 12:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
III? Nu införde du helt plötsligt en ny klass. Blir beskrivningarna bara fördelaktigare och fördelaktigare desto högre sifferbeteckning de typas med?

Citat:
Jag tror det finns ytterligare ett steg i utvecklingen

Lämpligt att kalla det för III ?
Citera
2013-03-28, 15:58
  #7
Medlem
HappyEndingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Jag får mycket höga poäng på Typ I-misantropi, inga poäng alls på typ II-varianten. Gör det mig till narcissist och sociopat?

Tja du, svårt att säga. Berätta om mer dig själv och din misantropi?

Citat:
Har du tänkt ut denna indelning helt själv? Vilken, om någon, tillhör du själv?

Det är nog ingen originell tanke egentligen. Jag försöker ofta se på saker och ting ur ett trestegsperspektiv:

1. Sakerna förefaller vara enkla
2. Saker förefaller väldigt komplexa
3. Saker är enkla igen

Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Lee
Before I learned martial arts, a punch was just a punch and a kick was just a kick. When I studied martial arts, a punch was no longer just a punch and a kick was no longer just a kick. Now I understand martial arts, and a punch is just a punch and a kick is just a kick.

Citat:
Ursprungligen postat av Oliver Wendell Holmes
For the simplicity on this side of complexity, I wouldn't give you a fig. But for the simplicity on the other side of complexity, for that I would give you anything I have.

Detta kan även appliceras på misantropi så klart. Mellan Typ I och Typ II finns det en fas där man tvivlar på sig själv. Jag har ofta tänkt tankar som "är det mig det är fel på?" när jag kände mig alienerad men nu börjar insikten gryna att det är alla andra som är fucked, inte jag. En Typ I-misantrop har inget tvivel, han hoppar liksom över tankearbetet och utgår ifrån att han är bäst. Detta gör honom också bräcklig för i hans modell ingår inte möjligheten att han också är felbar.

Om man ska hårddra det hela så är nog Typ II-misantropen fortfarande lite kvar i komplexitetstänkandet ändå. För det som kännetecknar steg 2 är ju att man söker sanning, att man vill bli säker på vad som är sant och rätt, att man vill bringa ordning i kaoset genom att sätta etiketter på saker och ting. Steg 3 på trappan är nog att bli den där buddhistiske munken med det oändliga tålamodet.
Citera
2013-11-29, 16:03
  #8
Avstängd
För mig så är jag mest för att avskyr hur vi ens existerar och förstör allt som går att förstöra. Jag har gjort min del i det men jag erkänner i alla fall att det vore bra om alla , inklusive mig själv, slutade existera. Men jag gillar att leva, som jag tror många gör, och har ambitioner så.. Yeah. Ingen ett hjälte för mig
Citera
2013-11-29, 17:54
  #9
Medlem
JedemDerSeines avatar
Den store Shakespeare har skrivit ett stycke som heter just Misantropen. Det skulle vara roligt att veta hur du klassificerar huvudpersonen i dramat.
Citera
2013-11-29, 18:10
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Schopenhauer var en "klass I"-misantrop, men han var onekligen överlägsen de flesta människor intellektuellt. Han talade tyska, engelska, franska, spanska, italienska, latin och forngrekiska och spydde galla över människosläktet på alla dessa språk. Han var också oerhört lärd - åtminstone för att egentligen vara humanist - i sin tids naturvetenskap etc etc etc.
Citera
2013-11-29, 18:16
  #11
Medlem
derivats avatar
Jag hatar inte människosläktet utan kulturen vi skapat.
Vilken typ är det?
Citera
2013-11-29, 23:49
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Schopenhauer var en "klass I"-misantrop, men han var onekligen överlägsen de flesta människor intellektuellt. Han talade tyska, engelska, franska, spanska, italienska, latin och forngrekiska och spydde galla över människosläktet på alla dessa språk. Han var också oerhört lärd - åtminstone för att egentligen vara humanist - i sin tids naturvetenskap etc etc etc.
Jag gillar Schopenhauer, han hade några fina poänger om att världen är styrd av en konstant missnöjd vilja.

Haha, vilka verk anses som misantropiska av honom då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback