Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2013-03-28, 00:04
  #61
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
En nationalencyklopedi är väl inte till för att reta storföretag som varit dumma mot kompisarna.
Förmodligen finns högre syften för en nationalencyklopedi, men om den kan användas även till detta är det naturligtvis formidabelt.
Citera
2013-03-28, 00:13
  #62
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Förmodligen finns högre syften för en nationalencyklopedi, men om den kan användas även till detta är det naturligtvis formidabelt.

Tja, jag föredrar ju att ord tas in p.g.a. att de används, inte p.g.a. att redaktionen retat upp sig på någon. Det ökar trovärdigheten i stort, tycker jag.
Citera
2013-03-28, 00:25
  #63
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Annars är egentligen ogooglingsbar, som programledaren för "Språket" i P1 föreslog, en ännu bättre variant.!
Det har föreslagits också i tråden: https://www.flashback.org/sp42656959
Citera
2013-03-28, 00:32
  #64
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
... Annars är egentligen ogooglingsbar, som programledaren för "Språket" i P1 föreslog, en ännu bättre variant. ...
Då är det ointressant om det är i -le- eller i -el- som -e- föll bort.

Vi har mönstret »odla« -> »odlingsbar« där slutvokal i verbet faller före -ingsbar. Plus »förhandlingsbar« och »utvecklingsbar«. Med negerande prefix o- så blir de -lingsbara företeelserna något svårtolkade.

Innebörden i »ogooglingsbar« är också dåligt definierad. Ibland vill jag skilja på sökning med och utan bindestreck. Liknande med skift-distinkt sökning. Distinktionen mellan "Britt-Marie" och "britt marie" är inte googlingsbar, men den kan bli askbar eller bingbar vilken dag som helst.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2013-03-28 kl. 00:54.
Citera
2013-03-28, 00:50
  #65
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Förmodligen finns högre syften för en nationalencyklopedi, men om den kan användas även till detta är det naturligtvis formidabelt.
Det högre syftet med ledet National- är i bästa fall grumligt och förstulet uteslutande. Märkligt är att Nationalnyckeln långt senare myntats för att kartlägga och visa upp de vilda arterna i Sverige. Arter är inte betingade av Riksbankens eller Riksdagens domvärjo. Getingar i Oslo och Åbo torde skilja sig marginellt från getingar i Örebro.

Min uppfattning är att NE ligger lågt i att lansera sig som en nationell encyklopedi. De tar säkert gärna emot abonnenter på östra sidan av Östersjön, och från övriga nordiska länder.
Citera
2013-03-29, 14:46
  #66
Medlem
egon2bs avatar
I den dagliga tillvaron kan man använda ordet »gladpack« som generiskt namn för “cling film”. Ingetdera klängfilm / klibbfilm / matrapp (“food wrap”) låter särskilt aptitligt.
– Jag gladpackar köttbullarna som blev över.
Vissa kärl av till exempel polyeten vägrar att klibba mot gladpack. Då kan man förstås utbrista:
– Den här burken är ogladpackningsbar.
Se där en kandidat för Språkrådets nyordslista. Om nu varumärkesägaren tillåter det negativa prefixet o- och gement g i gladpack.
Citera
2013-03-29, 15:20
  #67
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
I den dagliga tillvaron kan man använda ordet »gladpack« som generiskt namn för “cling film”. Ingetdera klängfilm / klibbfilm / matrapp (“food wrap”) låter särskilt aptitligt.
– Jag gladpackar köttbullarna som blev över.
Vissa kärl av till exempel polyeten vägrar att klibba mot gladpack. Då kan man förstås utbrista:
– Den här burken är ogladpackningsbar.
Se där en kandidat för Språkrådets nyordslista. Om nu varumärkesägaren tillåter det negativa prefixet o- och gement g i gladpack.

Det har ju redan Galenskaparna använt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gladpack_(TV-serie)

Finns Gladpack (företaget) kvar eller heter allt plastfolie numera?
Citera
2013-03-29, 16:52
  #68
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det har ju redan Galenskaparna använt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gladpack_(TV-serie) — FB missar på (...) i länkar.

...
Inte i dess negerade form, tror jag: ogladpackningsbar
Citera
2013-04-12, 10:34
  #69
Medlem
boppaloozs avatar
Det är ju lite intressant i det här sammanhanget att Google inte ville ha bort ordet ur listan, det var Språkrådet som valde att göra så, utan det Google hade invändningar emot var definitionen av ordet. Enligt nyordslistan betyder ogooglebar att man inte kan hitta det med en sökmotor. Google ville att det inte skulle stå sökmotor utan "Google". Men det tycker jag i så fall skulle vara mera dålig pr för Google, eftersom det då möjligen skulle gå att hitta med en annan, underförstått bättre, sökmotor, t.ex bing, yahoo eller alta vista.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback