Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-05-21, 10:39
Medlem
Mr Coffees avatar
Fan vad de ska kör förmyndarfasoner över allt hela djävla tiden. Nu vll kommunfullmäktige i Sthlm förbjuda krogar att servera helrör efter 01.00.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

- Men krögarna själva tycker att helrören är ganska besvärliga, säger socialborgarrådet Margareta Olofsson, v. Enligt lagen är krögarna skyldiga att se till att minderåriga som sitter med vid bordet inte får del av helröret, eller att överförfriskade inte får en slatt till, och det är svårt att kontrollera. Fast ingen krog vill sluta med helrör om inte de andra gör det.

Om krogarna tyckte att det var besvär med dem så skulle de väl inte erbjuda dessa i sortimentet?

Beställer aldrig själv helrör men jag är så less på alla mystiska djävla bestämmelser och regler som politiker anser är så viktiga.

Vad tycker ni?
Citera
2005-05-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee

Vad tycker ni?

Sjukt, förvirrat, maktgalet, förmynderi, vanisnne, idioti, dumheter, svinigt.
Citera
2005-05-21, 10:42
Bannlyst
Eh, minderåriga ska väl inte ha tillträde till ställen med utskänkningstillstånd liksom?

Det här verkar ju vara helt förvirrat.
Citera
2005-05-21, 14:10
Medlem
Ja det vore ju helt underbart, vad skulle då bratsen sitta och skryta med? 10 st cosmopolitan? Hahahaha.
Citera
2005-05-21, 14:11
Medlem
ted_nugents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossad
Eh, minderåriga ska väl inte ha tillträde till ställen med utskänkningstillstånd liksom?

Det här verkar ju vara helt förvirrat.

Det är ju upp till varje ställe att bestämma. Det är dock förbjudet att servera alkohol till minderåriga. Hörde nyss om en kypare som serverade en flaska vin till två sjuttonåriga tjejer. Runt 11000 totalt (böter + rättegångskostnader) kostade det honom.
Citera
2005-05-21, 14:21
Medlem
Smart

Låter väldigt vettigt. Och att säga att det är upp till krogarna att sluta om de tycker det är ett problem går ju aldrig. En krögare tänker rimligen "slutar jag kommer mina kunder istället gå till grannstället som fortfarande säljer".
Citera
2005-05-21, 14:26
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Enligt lagen är krögarna skyldiga att se till att minderåriga som sitter med vid bordet inte får del av helröret
Vad gör man på krogen om man är minderårig?

Alltså, inte för att moralisera, jag har ju gått ut massor när jag var minderårig, men det är en konstig formulering. Är det ok att släppa in minderåriga alltså?
Citera
2005-05-21, 14:29
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrasheR
Ja det vore ju helt underbart, vad skulle då bratsen sitta och skryta med? 10 st cosmopolitan? Hahahaha.

Det rör sig om helrör av med sprit. Helflaskor champagne kommer att ta över.

För övrigt är det inte bratsen som drabbas, utan Sollentunastekare á 10 på en polsk vodka med ful-redbull på en "nattklubb" någonstans norr om Sveavägen.

/CW
Citera
2005-05-21, 14:30
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Låter väldigt vettigt. Och att säga att det är upp till krogarna att sluta om de tycker det är ett problem går ju aldrig. En krögare tänker rimligen "slutar jag kommer mina kunder istället gå till grannstället som fortfarande säljer".

Väldigt konstig argumentation. Fri konkurrens kan väl knappast tas som ett argument för förbud?

/CW
Citera
2005-05-21, 14:35
Bannlyst
Ingenting nytt tyvärr. Vänsterpolitikerna har kämpat i åratal med att försöka stoppa spritförsäljning i sthlm nattetid. Man vill heller inte ha nattöppna krogar (till kl. 5) och de är väl inte så förtjusta i uteserveringar heller? Helst ska vi väl helt enkelt gå och lägga oss när statstelevisionen slutar sända (runt 12:00)
Citera
2005-05-21, 15:14
Medlem
johanbtks avatar
Jag tycker att det är bättre om kommunen ser till att krögarna inte serverar till någon som är för full. På det sättet kanske man skulle kunna slippa de fulla idioterna som går runt och letar box.

Städade människor ska givetvis kunna ta sig ett helrör.
Fulla idioter ska inte ens få en lättöl.
Citera
2005-05-22, 02:52
Medlem
Mr. Presidents avatar
Löjligt förslag i sann sosseanda.

Inför istället maxtaxa på krogen, man pröjsar 300 kr i inträde och sen får man supa så mycket man orkar. Vore grymt med tanke på hur hutlöst dyrt det är på krogen idag, 100 spänn(!) för en 6:a. Om man som jag gillar att dricka många drinkar blir det DYRT

Lite OT: Vore intressant att höra varför drinkarna kostar så mycket på krogen från nån som vet? Funkar inte konkurensen eller vad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in