• 1
  • 2
2013-03-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Om pengarna du får ifrån dina AF-åtgärder samt bostadsbidrag inte räcker, så skall sos gå in och täcka upp det resterande. Jag vet inte vad normerna ligger på, men ring till kommunen och fråga vad som gäller.

Har redan ett möte inplanerat med en på det lokala soskontoret.
Citera
2013-03-25, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smexliq
Det var faktiskt inte något större problem. Well dom såg att jag inte hade någon inkomst 2010/2011. Men det var inget större problem då hon sa att jag kunde ansöka om bostadsbidrag. Sedan så finns det något som heter borgen.

Nej jag vet att det inte är säkert att man inte får det. Men i ärlighetens namn så finns det ju inget som talar emot det. Eller vad säger du?

Du kan gärna pma mig hur du gick tillväga.
Citera
2013-03-25, 16:13
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Har redan ett möte inplanerat med en på det lokala soskontoret.
Bra det. En sak som du kanske inte har tänkt på är att du kan plugga istället för att slava för AF:s "Löner". Jag antar att du i.af har gymnasiekompetens, och då kan du ju gå universitetskurser över nätet och därmed vara berättigad till studiebidrag+lån. Detta är en bra investering inför framtiden som förmodligen ger dig bättre framtidsutsikter än AF:s program.
Nu är ju försent för den här terminen, men det kanske kan vara något att överväga till hösten?

Det måste ju kännas bättre för dig att vara en framtidsinvestering istället för en potentiell bidragsslav?
Citera
2013-03-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Bra det. En sak som du kanske inte har tänkt på är att du kan plugga istället för att slava för AF:s "Löner". Jag antar att du i.af har gymnasiekompetens, och då kan du ju gå universitetskurser över nätet och därmed vara berättigad till studiebidrag+lån. Detta är en bra investering inför framtiden som förmodligen ger dig bättre framtidsutsikter än AF:s program.
Nu är ju försent för den här terminen, men det kanske kan vara något att överväga till hösten?

Det måste ju kännas bättre för dig att vara en framtidsinvestering istället för en potentiell bidragsslav?

Absolut. Isåfall måste jag läsa upp mina betyg då jag fick ett samlat betygsdokument. Men vissa utbildningar har sådana här kompetenstester istället för att gå på betyg. Då betyg egentligen inte säger något om kompetensen.

Men funderar om jag ska plugga journalistik eller något. Men vet ej om jag orkar då jag inte är en pluggarmänniska. Men det är väl bara att ta sig i kragen och göra det. Så man ökar sina möjligheter

Absolut. Man känner sig inte direkt stolt att leva på bidrag när man faktiskt kan jobba och bidra med något. Istället för att vara den som bara lever på samhället.
Citera
2013-03-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRosss
Du kan gärna pma mig hur du gick tillväga.

Värt att notera är att jag inte har tillgång till den ännu. Får tillgång till den i Juni, 17 juni närmare bestämt. Så jag tackade ja till den då den kom upp i januari så hade jag 5 månader på mig att skaffa ett jobb. Men nu börjar det bli lite tajt om tid. Men hoppas att det ordnar sig så man slipper vara den som lever på samhället istället för att bidra.
Citera
2013-05-15, 13:23
Medlem
Om det var så lätt att fixa lägenhet ska det väl inte vara så svårt att fixa en inkomst via ett arbete heller.
Citera
2013-05-15, 17:14
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Absolut. Isåfall måste jag läsa upp mina betyg då jag fick ett samlat betygsdokument. Men vissa utbildningar har sådana här kompetenstester istället för att gå på betyg. Då betyg egentligen inte säger något om kompetensen.

Men funderar om jag ska plugga journalistik eller något. Men vet ej om jag orkar då jag inte är en pluggarmänniska. Men det är väl bara att ta sig i kragen och göra det. Så man ökar sina möjligheter

Absolut. Man känner sig inte direkt stolt att leva på bidrag när man faktiskt kan jobba och bidra med något. Istället för att vara den som bara lever på samhället.

Om man inte lyckas gå ut gymnasiet tror jag nog att det säger iaf en del om kompetensen, det skulle ju möjligtvis vara så att det är lättare att få ett jobb om man iaf kan visa att man lyckats traggla sig igenom gymnasiet.

Sen är väl knappast journalist det bästa alternativet om man vill ha ett jobb, då är det väl bättre att bara gå en KY-utbildning.
Citera
2013-05-15, 17:19
Medlem
Jerkoff-names avatar
Citat:
En realitycheck kanske kan vara på sin plats. Kom igen och inse att det faktiskt inte är speciellt lätt att få något jobb i dagens samhälle. Det är bara att kolla statistiken över arbetslösa ungdomar....

Jag har en vän som jobbar för ett assistansbolag. Där fullkomligt skriker de efter pålitliga personer som vill jobba som personliga assistenter och liknande. Det gäller för hela branschen, i hela landet.
Citera
2013-05-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkoff-name
Jag har en vän som jobbar för ett assistansbolag. Där fullkomligt skriker de efter pålitliga personer som vill jobba som personliga assistenter och liknande. Det gäller för hela branschen, i hela landet.

Visst det är ett jobb men alla passar ju inte som personliga assistenter. Det är inte fråga om jag är kräsen eller så men jag tror att jag inte är rätt person att jobba med människor.

Sedan så har jag ett arbete just nu. Så hoppas bara att man blir tillsvidare efter sommaren!
Citera
2013-05-18, 07:16
Medlem
Jerkoff-names avatar
Citat:
Visst det är ett jobb men alla passar ju inte som personliga assistenter. Det är inte fråga om jag är kräsen eller så men jag tror att jag inte är rätt person att jobba med människor.

Då är du alltså bortskämd och tycker att det är bättre att välja att vara arbetslös än att ta ett arbete som du inte vill ha.

Vanligt folk anpassar sig efter vad som krävs på jobbet. Har du inte någon eller flera diagnoser som gör det omöjligt har du inget att skylla på annat än dig själv.

Citat:
Sedan så har jag ett arbete just nu. Så hoppas bara att man blir tillsvidare efter sommaren!

Duktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in