2006-09-02, 16:33
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
... Den som hävdar att de inte har exakt samma betydelse som "lagom" får ge mig en exakt engelsk översättning av ordet "stor".
Egenskapen "stor" kan väl definieras ganska knivskarpt som "relativt omfattande" — förutsatt att man kan ge en exakt definition av "relativt" och "omfattande".

Ett klot är en lagom stor sfär. Jorden är en lagom stor planet.

Citera
2006-09-02, 16:45
Medlem
K.Nullas avatar
Egon3 gav en förklaring till ordet lagom.
Jag har hört en annan.

Fick förklarat för mig vid ett tillfälle att ordet lagom kom från långt tillbaka när man arbetade och åt gemensamt. Maten man hade var tvungen att räcka till alla. Ordet lagom skulle uppkommit genom att var och en fick ta så mycket mat att det skulle räcka "laget om" eller lag-om som det blev sagt och därefter helt enkelt lagom. D.v.s. räcka till alla.

Tycker att det låter ganska rimlig.

På svenskt maner har det tyvärr kommit att gälla i alltförstor utsträckning så att medelsvensken använder lagom-begreppet i allt han/hon företar sig...
Citera
2006-09-02, 16:53
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Nulla
Jag har hört en annan.

Fick förklarat för mig vid ett tillfälle att ordet lagom kom från långt tillbaka när man arbetade och åt gemensamt. Maten man hade var tvungen att räcka till alla. Ordet lagom skulle uppkommit genom att var och en fick ta så mycket mat att det skulle räcka "laget om" eller lag-om som det blev sagt och därefter helt enkelt lagom. D.v.s. räcka till alla.

Tycker att det låter ganska rimlig.

På svenskt maner har det tyvärr kommit att gälla i alltförstor utsträckning så att medelsvensken använder lagom-begreppet i allt han/hon företar sig...
Låter som en bra och lagom förklaring. Men vad skulle vi ersätta ordet med om det plötsligt bara försvann?
Citera
2006-09-02, 17:00
Medlem
K.Nullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Låter som en bra och lagom förklaring. Men vad skulle vi ersätta ordet med om det plötsligt bara försvann?

Vet inget bra enskilt ord men för mig betyder lagom att man "möter men inte överträffar" någon form av krav. Hade gärna sett att man hellre bytte inställning och helt tog bort lagom (förutom då maten skall räcka ).

Finns väl något bra japanskt låneord som vi kan anpassa t.ex. "kaizen".
Citera
2006-09-02, 18:08
Medlem
Estniskan har, enligt en bekant till mig, en ekvivalent till ordet lagom.
Citera
2006-09-02, 18:20
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Nulla
Jag har hört en annan.

Alla historier om att lagom skulle härröra från att något gick "laget om" är felaktiga, hävdade en gammal lärare till mig mycket bestämt.

Minns dock inte om denne hade någon korrekt förklaring till ordets ursprung.
Citera
2006-09-02, 18:24
Medlem
petter eremitens avatar
Just när Egon3 har påpekat, att den gamla historien om skålen, som gick laget runt, är en skröna och ingenting annat, dyker den upp igen. Språkvetarna är helt överens, om att detta är en folketymologi, alltså en felaktig förklaring. Lagom är dativ pluralis av lag och betyder "enligt lagarna".
Den som hävdar något annat får lov att komma med språkvetenskapliga bevis.
Citera
2006-09-02, 18:57
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frvib
Estniskan har, enligt en bekant till mig, en ekvivalent till ordet lagom.
Men det vore kul att höra vilken översättning ordet får till andra stoira språk.Gissar att vi är rätt ensamma om betydelsen,
Citera
2006-09-03, 21:35
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men ordet verkar inte ha någon jämförbar översättning till engelska åtminstone?
Jo! adequately, till exempel. Det är inte en exakt översättning, men den är jämförbar. Precis som med de flesta andra ord. Till exempel finns det inte heller någon exakt engelsk översättning för ordet "stor".

Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Egenskapen "stor" kan väl definieras ganska knivskarpt som "relativt omfattande" — förutsatt att man kan ge en exakt definition av "relativt" och "omfattande".

Ett klot är en lagom stor sfär. Jorden är en lagom stor planet.
Einstein var en stor man. Einstein var en relativt omfattande man. Jag håller inte med om att det går att sätta likhetstecken mellan de meningarna.
Citera
2006-09-04, 08:31
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Vad är egentligen att något är lagom fogades till denna.

/Moderator
Citera
2006-09-04, 10:59
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
... Einstein var en stor man. Einstein var en relativt omfattande man. Jag håller inte med om att det går att sätta likhetstecken mellan de meningarna [betydelsen av "stor" och "relativt omfattande"].
Så hade jag också en efter raljeriet, inklusive "ganska knivskarpt".
Citera
2006-09-04, 18:07
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Så hade jag också en efter raljeriet, inklusive "ganska knivskarpt".
Jag ville bara förtydliga för den som eventuellt missade det. Jag hade ju faktiskt också en på slutet.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in