Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-24, 17:15
  #1
Medlem
Var kommer den felaktigt avbildade blåvalen i litteraturen från?

I verkligheten är ju blåvalen lång och slankt formad. I mycket litteratur är
valen formad som bokstaven "D" fast om man tänker sig att bokstaven ligger
ner på "rygg", med en fena baktill.

Jag har googlat utan resultat. Det har länge varit en fråga jag inte hittat svar på.
Citera
2013-03-24, 17:33
  #2
Medlem
jag vet att det står mycket om blåvalen - på latin "hyacintho ceti" - i filosofens Descartes avhandling kallad "Rules for the Direction of the Mind" (runt 1630), i den skrev han om 21 stycken regler för komplexa matematiska, vetenskapliga samt filosofiska problem

Om du läser den nionde regeln så säger han att vi bör tillägna oss all vår tid till att bemästra mindre fakta för att kunna se verkligheten genuint för det fanns vissa övriga filosofer som argumenterade vare sig vi lever i verkligheten alternativt inte, om du läser om Platons grott teori där det var tre grottmänniskor fastspända stirrandes mot en vägg, allt de såg var skuggor av förbipasserande män som inte interagerade med dem, en dag släpptes en av de männen, han gick ut ur grottan som han inte lämnat hela sitt liv, när han gick tillbaka för att delge om sin erfarenhet för sina vänner så förstod de inget, eftersom att de också varit fastspända där hela sitt liv, de förstod inte ett dugg av vad det var han sade eftersom att de inte är i stånd att se den verklighet den frisläppta grottmänniskan såg utan att se den själv

Det är det Descartes åsyftar i den nionde regeln där han nämner att vi kommer att fokusera på de små föremål vi vet för att se "verkligheten", verkligheten om de blåvalar de såg på 1600 talet var avbildad av den verklighet de erhållit från grottmänniskornas grottmålningar av de stora blåvalarna under jägartiden (några hundra år innan kristus), de som levde på 1600 talet var inte kända som blåvalejägare sålunda var deras verklighet grundad på den verklighet man såg på grottmålningarna
__________________
Senast redigerad av moon12323 2013-03-24 kl. 17:37.
Citera
2013-03-24, 19:05
  #3
Medlem
Jojo, visst är det så generellt sett.

Men, trots allt, det finns inte alltför sällan ganska specifika förklaringar till diverse
missuppfattningar historiskt sett.

Och vidare, det förklarar knappast att blåvalen avtecknats som ett liggande "D" ända
in på 1970 och 1980-talen. I de fallen går det knappast att skylla på fornhistorik.
Citera
2013-03-25, 10:06
  #4
Medlem
robomans avatar
Du syftar alltså på att de allt som oftast tecknas så här, fast de snarare borde se ut så här?
Citera
2013-03-25, 15:57
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Visst är det väl så att det är inom barnlitteraturen som blåvalar avbildas så mycket knubbigare än de egentligen är, knappast i någon vuxenlitteratur (avser här inte porrnoveller, dessa är förhoppningsvis fria från blåvalsbilder). Det är väl i så fall inte konstigare än att många djur avbildas rultigare, knubbigare och överlag gulligare i barnlitteratur.

Det är ju en viss skillnad i gullighet mellan Dumbo och en riktig elefantunge.
Citera
2013-04-03, 10:02
  #6
Medlem
dödsknivens avatar
Min spontana gissning är att den knubbiga varianten är en stilisering av en blåval som just tagit sig en stor skopa vatten+krill. Och att det är i det tillståndet som de oftast ses (sågs) innan apparatdykning och undervattenskameror uppfanns
Citera
2016-11-29, 21:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Visst är det väl så att det är inom barnlitteraturen som blåvalar avbildas så mycket knubbigare än de egentligen är, knappast i någon vuxenlitteratur (avser här inte porrnoveller, dessa är förhoppningsvis fria från blåvalsbilder). Det är väl i så fall inte konstigare än att många djur avbildas rultigare, knubbigare och överlag gulligare i barnlitteratur.

Det är ju en viss skillnad i gullighet mellan Dumbo och en riktig elefantunge.

Jag är 40+ år gammal idag och minns att det var först i 20 års åldern som jag
såg verklighetstrogna avbildningar av blåvalar. Både i barn och vuxenlitteratur så
förekom den felaktiga avbildningen ofta. Under 70 och 80-talen framför allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback