• 1
  • 2
2005-05-24, 16:37
Medlem
När du ska flå ålen hänger du upp den i en ögla under huvudet skär runt "halsen" och använder en tidning för att dra bort huden. Jag har hör att det är giftigt att ta bort huden det är därför som man anväder tidningen.Hur är det med det?
Är det inte psykologiskt fel att steka en ål med tanke på att den hoppar i stekpannan?
Citera
2005-05-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
När du ska flå ålen hänger du upp den i en ögla under huvudet skär runt "halsen" och använder en tidning för att dra bort huden. Jag har hör att det är giftigt att ta bort huden det är därför som man anväder tidningen.Hur är det med det?
Är det inte psykologiskt fel att steka en ål med tanke på att den hoppar i stekpannan?
Det är blodet från ålen man ska vara lite försiktig med , inte gnugga i ögonen eller i öppna sår och sånt.
Vet faktiskt inte hur mycket sanning det ligger i att ålblodet är lite "giftigt"?!

Så fort jag fått upp ålen så brukar jag dra en spik genom skallen in i ett träd , därefter skär man ett snitt i stjärten så den tappas på blod.
Skinnet brukar jag dra bort med en vanlig tång.

Här i uppland brukar ålfisket vara bäst i augusti , gärna slutet av augusti.
Och ja , rökt ål ska det vara!
Citera
2005-05-24, 20:01
Medlem
Gemene Mans avatar
Rökt ål är lätt det bästa, en stående klassiker på såväl jul- som midsommarbord!

Ang. blodet hittade jag denna text, det är nog klokt att iaktta en viss försiktighet vid avlivandet.
Citat:
Ålens blod är mycket giftigt, man har analyserat det och man kallar giftet för ichtyotoxin, även kallat fiskgift. Det består av flera aktiva substanser. Ett av dessa ämnen angriper nervsystemet och vållar kramt i andningsorganen och hjärtmuskulaturen. Ett annat bryter ner de röda blodkropparna och kan förstöra njurvävnaden. Små djur, som får in ålblod genom småsår, dör inom några timmar. Ålblodet är också fruktansvärt att få i ögonen. Lennart Carlsson vid Nilsaboden berättar om den gången han fick det i ögonen. ”Det svider enormt och man ser ingenting på två dygn, det är likadant med ålslem. Varje yrkesfiskare vet att man till varje pris ska undvika att få ålblod i ögonen”. Giftet bryts dock ner och det värms upp till ca 50 grader, så man behöver inte vara rädd för ål som lagats till på vanligt sätt.
Citera
2005-05-24, 20:11
Medlem
Boddies avatar
Herrejösses, sitter här tårögd och väntar på att sommaren ska komma igång på allvar. Självklart så ska ålen rökas som så många andra sagt tidigare i tråden. Att röka ål är ett dagsprojekt som kräver en hel del öl. Först ska man iväg och såga enris som man sticker sig prescis hela tiden på men det är det värt. Till ålen behöver man sen absolut ingenting mer än ett par öl. Man ska även se till att ålen är riktigt kall och att den gärna fått luftat sig lite då den annars blir lite för "kladdig" och smakar inte lika mycket. BTW jag har faktiskt ett par frusna rökta ålar i frysen så nu ska jag ta mig sjutton tina en bit till helgen. Mor mins gubbe röker ål på deras land så det är man riktigt bortskämnd med. Jag har rökt en hel del ål med även fiskat och det är riktigt kul. Vi funderar faktiskt på att bygga en rök på vårat land oxå så tips mottages gärna, blir väl att gå efter farsgubbens rök om inte annat!
Citera
2005-05-29, 17:48
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Vi funderar faktiskt på att bygga en rök på vårat land oxå så tips mottages gärna, blir väl att gå efter farsgubbens rök om inte annat!
Bygg den för guds skull där det finns lite skugga, det är ett helvete att sitta i solen en hel dag på sommaren.
Citera
2005-05-30, 11:03
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bite Sale
Jag tror att skåningarna har någon slags ålfest på höstkanten för att fira årets fångst men eftersom jag har rötterna i motsatt landsända så finns det säkert någon vänlig påg som kan reda ut bergreppen mer grundligt.
Inte för att jag är påg, men ändå... Skåningarna brukar ha ett ålagille, och såvitt jag har förstått går det ut på att äta ål i alla dess former - rökt och inlagd och stekt och kokt osv... Och dricka snaps förstås!

Sedan vill jag slå ett slag för varm äggröra (eller förlorade eller pocherade ägg) till den rökta ålen! Det rundar av smaken jättefint, särskilt om man tycker att ålen är en lite för fet fisk.
Citera
2005-05-30, 11:08
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Vi funderar faktiskt på att bygga en rök på vårat land oxå så tips mottages gärna, blir väl att gå efter farsgubbens rök om inte annat!
Lättast är väl att utgå ifrån den andra röken och försöka ändra på saker med den som inte är så bra; om den andra röken är för varm, så bygg en lite större rök själv. Om den andra röken brinner för dåligt, så konstruera spjället på din rök annorlunda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in