Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-05-20, 18:15
Medlem
Pellenezs avatar
Hur tillreder man bäst en å? Vad äter man till ålen?
Citera
2005-05-20, 18:26
Bannlyst
Ar ingen 'al-expert', ater det bara nar det serveras fardigt och klart, men hittade dessa tips...

1.) Ett busenkelt sätt att tillaga ål på är att skära den i 5-6 cm-bitar och koka i saltat vatten med peppar. Serveras med citron och riven pepparrot, smält smör och potatis.

2.) Flamländsk / Bitar av färsk ål bryns i smör och kryddas med salt och peppar. Rikligt med finhackade örtkryddor blandas i, t ex persilja, körvel, dill, salvia, dragon. Slå över ljust öl och låt sjuda tills ålen är färdig. Red av skyn med uppvispat ägg och grädde.

3.) Grön / Bitar av färsk ål fräses i smör tillsammans med örtkryddor såsom persilja, dragon, körvel, salvia och timjan. Häll på torrt vitt vin så det täcker.
Koka ålen mjuk och ta sedan upp den. Red av såsen med äggula och smaka av med färskpressad citron. Servera med persiljeskakad potatis eller kuvertbröd.

4.) Ålgryta / Tag en flådd och urtagen ål på ca 750 g. Skär i 5 cm-bitar. Skala och skiva en gul lök. Rensa 500 g champinjoner. Lägg lök och champinjoner i en gryta. Lägg på ålbitarna. Slå på 1-2 dl vatten och 1-2 dl rödvin. Lägg i lagerblad, pepparkorn och salt. Pressa i en vitlöksklyfta. Lägg på lock och låt koka sakta i 20 min. Blanda 1 msk smör och 1 msk mjöl och vispa ned i grytan. Låt sjuda ca 3-4 minuter så den blir simmig. Klipp över persilja. Servera med kokt potatis eller ris.
Citera
2005-05-20, 18:30
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Hur tillreder man bäst en å? Vad äter man till ålen?
Finns bara ett sätt att äta ål: rökt! Köp en ABU-grill och sätt igång. Snuskigt gott!
Citera
2005-05-20, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Finns bara ett sätt att äta ål: rökt! Köp en ABU-grill och sätt igång. Snuskigt gott!

Du har nog ratt dar, jahapp nu blev man sugen pa al ocksa...

Off-topic: Skulle rokt orm fungera tro...?
Citera
2005-05-20, 18:34
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Du har nog ratt dar, jahapp nu blev man sugen pa al ocksa...

Off-topic: Skulle rokt orm fungera tro...?
Inte orm va? Ål är ju FET, har fått för mig att orm är torr som satan? Och saker som är torra, ska inte rökas... Bortsett från räkor. Och torsk är gott. Kanske orm då...
Citera
2005-05-20, 18:36
Bannlyst
Citat:
Inte orm va? Ål är ju FET, har fått för mig att orm är torr som satan? Och saker som är torra, ska inte rökas... Bortsett från räkor. Och torsk är gott. Kanske orm då...

Tack, givetvis ar det sa, Du har ratt igen...

Edit: Pellenez, har Du kopt, fangat al eller bara nyfiken pa hur det gar till...?

Nar ar det 'al-sasong'...?...(om sadan finns...)...
Citera
2005-05-20, 18:51
Medlem
Profaxs avatar
Ål ätes bäst rökt, allt annat är trams. Förutsatt att du inte har några kunskaper om hur man röker ål så tror jag det kan bli ganska svårt för dig att röka ålen själv. Ålrökningsprocessen är nämligen en sysselsättning som tar hela dagen och den kräver stor skicklighet eftersom temperaturen under hela rökningens gång måste ligga på +/- 85 grader. Dessutom måste man ha en speciell "Rökhydda" med ålhängningsstänger.

Om allt detta låter för krångligt så får du helt enkelt köpa rökt ål (har dock aldrig smakat köpt ål, men det är säkert gott) och servera den med något gott vin och annan mat som inte har så "fet" smak. Den rökta ålens smak är nämligen väldig mörk och har en härlig smak av.. hum.. ja rökt.

och p.s ålen ska givetvis bara saltas, och inga andra kryddor skall tillsättas
Citera
2005-05-20, 18:55
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Ål ätes bäst rökt, allt annat är trams. Förutsatt att du inte har några kunskaper om hur man röker ål så tror jag det kan bli ganska svårt för dig att röka ålen själv. Ålrökningsprocessen är nämligen en sysselsättning som tar hela dagen och den kräver stor skicklighet eftersom temperaturen under hela rökningens gång måste ligga på +/- 85 grader. Dessutom måste man ha en speciell "Rökhydda" med ålhängningsstänger.

Om allt detta låter för krångligt så får du helt enkelt köpa rökt ål (har dock aldrig smakat köpt ål, men det är säkert gott) och servera den med något gott vin och annan mat som inte har så "fet" smak. Den rökta ålens smak är nämligen väldig mörk och har en härlig smak av.. hum.. ja rökt.

och p.s ålen ska givetvis bara saltas, och inga andra kryddor skall tillsättas
Mmm.. kunnigt folk. Fast man BEHÖVER ju inte röka ålen hel, menar jag. Ang. mitt inlägg ovan, skär ålen i "kotletter" och rök i ABU-röken med alspån. Tar inte många minuter, kan göras direkt på bordet!
Citera
2005-05-20, 22:26
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Mmm.. kunnigt folk. Fast man BEHÖVER ju inte röka ålen hel, menar jag. Ang. mitt inlägg ovan, skär ålen i "kotletter" och rök i ABU-röken med alspån. Tar inte många minuter, kan göras direkt på bordet!

brukar också röka ålen på det sättet du beskriver, funkar perfekt

och jag äter den gärna med oliver, olika salami, stark ost, marinerade vitlökar,,,,,,, Tapas är väl ordet.
Citera
2005-05-21, 13:02
Medlem
mjvs avatar
Nu har jag läst i den här tråden ang. "hur anrätta ål?" och många anser rökning
av fisken ifråga är det bästa.
Jag säger inte emot,rökt ål är j-a gott!
Tänkte bara lämna ett alternativt tips;stekt ål.
Ta ur och flå ålrackarn,skär den i 2-3cm tjocka skivor,panera i vetemjöl+salt.
Stek (i stekpanna).
Tillbehör väljer du själv men jag tycker pressad potatis & lite skirat smör är mumma (pepparrot sitter aldrig fel till fisk imho)
Bara ett förslag
Citera
2005-05-21, 14:00
Medlem
Bite Sales avatar
Citat:
Nar ar det 'al-sasong'...?...(om sadan finns...)...

Jag tror att skåningarna har någon slags ålfest på höstkanten för att fira årets fångst men eftersom jag har rötterna i motsatt landsända så finns det säkert någon vänlig påg som kan reda ut bergreppen mer grundligt.
Citera
2005-05-22, 12:08
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Edit: Pellenez, har Du kopt, fangat al eller bara nyfiken pa hur det gar till...?

Jag var mest nyfiken. Fick ett infall bara. Nu gäller det att fixa ålen oxå.
Tack för alla fina tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in