Citat:
Ursprungligen postat av Nikus
Det finns starka argument som avvisar Guds goda existens och dennes allsmäktighet som t.ex Teodicéproblemet. Men det jag undrar nu är något som jag har tänkt själv några enstaka gånger.
Om Gud verkligen är allsmäktig och vill att hans söner och döttrar skall följa honom varför finns det då fortfarande människor som ser Gud som en ond varelse som inte alls är maktfull? Varför existerar dessa uppfattningar om Gud utan att han gör något åt det. Hur kan han vara så maktfull att kunna bedöma varenda person som dör när den inte kan förändra människans syn som strider mot hans existens?
Förklara för mig, ni troende! När skall Gud visa sin allsmäktighet samt sin goda sida?
Diskutera!
Ja, så kan det se ut, om man köper den moderna liberalkristna "tolkningen" att Gud älskar
alla utan åtskillnad. Den läran har dock ingenting med Bibeln att göra.
Den trista sanningen är att Gud i sin outgrundliga vishet och rättfärdighet har bestämt att inte alla skall bli frälsta. Som det till exempel heter i Romarbrevet: "Alltså är han [Gud] barmhärtig mot vem han vill, och vem han vill förhärdar han."
I korthet, alltså: Det är inte så att Gud inte
kan få alla människor att omvända sig. Saken är den att Han inte
vill göra detta.
För övrigt håller jag helt med om att den Gud som Bibeln beskriver är allt annat än "god" enligt moderna sekulära svenskars liberala och mångkulturella värderingar.