• 4
  • 5
2016-08-17, 18:17
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpos
Läs vad jag skrivit ovan: "Koranen 24:31 frasen ”…låt dem därför fästa slöjan (khimār) så att den täcker barmen…”. Khimār är en huvudduk som de arabiska kvinnorna före och efter islams inträde i historien hade för vana att fästa över håret - kommentar av Mohammed Knut Bergström i noterna till Koranens budskap."
Den har jag läst många gånger, men det svårt att förknippa en huvudduk till för täcka barmen.
Ta tex en hijab är en typ av huvudduk, knappast täcker den barmen.

En kappa hade gjort det. Så frågan är det en översättningsfel??

Den vill man ska fästa något för täcka barmen, vilket är bröst och neråt, inte håret.
Citera
2016-08-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Den har jag läst många gånger, men det svårt att förknippa en huvudduk till för täcka barmen.
Ta tex en hijab är en typ av huvudduk, knappast täcker den barmen.

En kappa hade gjort det. Så frågan är det en översättningsfel??

Den vill man ska fästa något för täcka barmen, vilket är bröst och neråt, inte håret.

Hur vet du hur en 'khimār' såg ut på Muhammeds tid?
Citera
2016-08-17, 19:31
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Hur vet du hur en 'khimār' såg ut på Muhammeds tid?

Vet du hur den såg ut då?
Googlar man Khimār, så kommer detta upp:The term used in the Qur'an (Suratu n-Nūr, āya 31) to refer to the headscarf; the word "hijāb" is more commonly used with this meaning.

Hijab: A type of head covering that is a square of fabric folded into a triangle then placed over the head and fastened under the chin; this is probably the most common current style, especially in Western countries.
Den täcker knappast barmen alltså...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...artorial_hijab
Citera
2016-08-18, 12:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har huvudtäckande med barmtäckande att göra?

Citat:
Om koranen säger att slöjan skall skyla barmen så menar väl koranen därmed att kvinnan skall bära slöja (dåförtiden en huvudduk). Man kan inte dölja barmen med huvudduken om man inte har den på sig.

Japp, men min fråga var: Vad har huvudtäckande med barmtäckande att göra?
Citera
2016-08-18, 15:41
Medlem
Citat:

Ingenting. Men det är koranens svar på frågan om muslimska kvinnor skall bära slöja, genom frasen ”…låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen…”.
Citera
2016-08-18, 19:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ingenting. Men det är koranens svar på frågan om muslimska kvinnor skall bära slöja, genom frasen ”…låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen…”.

Står det nånstans i koranen att "slöjan" måste vara en ansikts-täckande slöja?
Citera
2016-08-18, 19:19
Medlem
Citat:

Nej, det är det enda som står om slöja i koranen.
Citera
2016-08-18, 19:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nej, det är det enda som står om slöja i koranen.

Så förstår jag dig rätt: Står det enligt dig nånting i koranen om att ansiktet måste täckas?
Citera
2016-08-18, 20:23
Medlem
Citat:
Så förstår jag dig rätt: Står det enligt dig nånting i koranen om att ansiktet måste täckas?
Nej, jag har inte vetskap om att det står någonting i koranen att ansiktet måste täckas. Så här skriver Wikipedia: "De flesta religiöst lärda, ‘ulama, instämmer i att kvinnan bör agera och klä sig på ett sätt som ej "skapar sexuell uppmärksamhet" då hon är i närheten av främmande män. Vissa islamska teologer specificerar vilka av kroppens delar som måste täckas över; de flesta av dessa kräver att allting utom ansiktet och händerna skall täckas. Att täcka allt utom ögonen, med klädesplagg som niqab eller burka, anses vara sunna (då Muhammeds fruar enligt hadither ska ha burit niqab)."
Citera
2016-08-18, 21:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, jag har inte vetskap om att det står någonting i koranen att ansiktet måste täckas.

Min poäng. Men det kanske finns koran-exegeter/-aplogetiker som har en annan åsikt.

I så fall, låt oss icke-muslimer höra varför muslimska kvinnor skall ha en påsa över huvudet.
Citera
2019-09-12, 22:59
Avstängd
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/f...ios-skyldighet

Frankrikes första kvinnliga imam: ”Slöjan är ingen religiös skyldighet”
Citera
2019-09-12, 23:06
Bannlyst
koranen är en villfarelse från helvetet, dessutom lär Herren Jesus Kristus sagt att det kommer en ny form av islam till världen - en där homosexualitet blir tillåtet.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in