Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-22, 05:17
  #1
Medlem
Det kanske redan finns en sån här tråd och då är det bara att säga till!

Jag och en polare ska göra oss ett försök till att brygga egen öl, mest som en rolig grej och se hur det blir.

Har ni lite tips på saker man ska tänka på, utrustning mm?

/Moose
Citera
2013-03-22, 07:52
  #2
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosification
Det kanske redan finns en sån här tråd och då är det bara att säga till!

Jag och en polare ska göra oss ett försök till att brygga egen öl, mest som en rolig grej och se hur det blir.

Har ni lite tips på saker man ska tänka på, utrustning mm?

/Moose
Det finns till och med lite mer än en tråd, det finns en hel forumdel! https://www.flashback.org/f256
Lycka till med ölet.
Citera
2013-03-23, 03:38
  #3
Medlem
Tack mannen! Var lite för trött för att leta upp det hela!
Citera
2014-01-24, 19:06
  #4
Medlem
Är det någon som kan svara på ett ungefär hur mycket av varje man ska i en 5 liters batch?

Spraymalt
Malt
Humle 3 olika sorter
Flytande jäst

Tacksam för svar
Citera
2014-01-24, 20:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyrotech84
Är det någon som kan svara på ett ungefär hur mycket av varje man ska i en 5 liters batch?

Spraymalt
Malt
Humle 3 olika sorter
Flytande jäst

Tacksam för svar

Beror på styrka och stil. Men säg cirka 1 kg helmalt till starköl, eller ca 700 gram spraymalt. Humle kan va från 1 gram per liter till tja, 10? Hur mycket jäst beror på hur stark vört du har, men ett rör flytande brukar räcka till 10-20 liter normalstarkt öl.

I morgon är det stora hembryggardagen, då brygger vi öl och skålar klockan 12.00 .
Citera
2014-01-24, 21:44
  #6
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
I morgon är det stora hembryggardagen, då brygger vi öl och skålar klockan 12.00 .
Vafan, har bryggt varje helg i år, paus denna helg, jag får kompensera med att hinka hembryggt hela dagen....

Tillbaka till ämnet. Det blir bra. Kanske onödigt mycket jäst men jag tror inte på dåligheter med "overpitch" och det kompenserar bara för annat finlir i biokemin som nybörjare oftast missar (syresättning och jästnäring).
__________________
Senast redigerad av heson 2014-01-24 kl. 21:48.
Citera
2014-01-24, 23:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Vafan, har bryggt varje helg i år, paus denna helg, jag får kompensera med att hinka hembryggt hela dagen....

Tillbaka till ämnet. Det blir bra. Kanske onödigt mycket jäst men jag tror inte på dåligheter med "overpitch" och det kompenserar bara för annat finlir i biokemin som nybörjare oftast missar (syresättning och jästnäring).

Hehe, ja då har du väl öl så det räcker ett tag .
Citera
2014-01-25, 22:15
  #8
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Hehe, ja då har du väl öl så det räcker ett tag .
500 kanske efter ett grovt överslag, räcker över helgen i allafall.
Citera
2016-09-08, 20:56
  #9
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Människor har bryggt öl i minst 5.000 år

Smakar ölen bra? Det har människor tyckt i minst 5.000 år. Så länge har människor bryggt öl, så vitt känt. Nu har belgiska forskare gått igenom öljästens arvsmassa, och funnit att 157 sorters jäst som används i industrin idag härstammar från bara fem olika genetiska jästlinjer.

Ölbryggare satte igång ett stort språng för drygt 400 år sedan - när människor inte ens visste om att de små mikroorganismerna existerade. Det var ett slags passivt urval som människor åstadkom, konstaterar Hanna Johannesson, expert på mykologi och evolutionsbiologi och professor i systematisk biologi vid Uppsala universitet.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...toria-klarlagd
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback