Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-21, 15:26
  #1
Medlem
Just det. Vi har ju fri rörlighet inom EU. Dvs, alla som bor här får flytta runt hur de vill.

Om en somalier kommer flyr hit... som "semester"... bor hos vänner här, osv... är det enda han inte får då att söka VITT arbete? Eftersom han då upptäcks och anses vara en illegal flykting som borde ha gått till migrationsverket? Lite konstigt, även utanför EU får jag väl som svensk åka, och jobba, trots att jag inte är medborgare i det landet?? ELLER?

Så vad är det som gör dem till "illegala"?



För övrigt, så får de ju sjukvård, tandvård, och är det inte även skola de får gå i nu, även om de är illegala? (osäker). Så skulle de inte bara kunna komma hit på (permanent) "semester"?

Man får ju hyra bostad på de flesta ställen utan att visa ID kort osv? Även om man kan visa Id, är det väl bara att visa utländskt?


Det roliga är, OM de inte får söka VITT arbete, (pga att de inte har personnuimmer?) att staten I SÅ FALL går ASMYCKET mer minus nu, på illegala invandrare för då får de inte ens in SKATT på när de jobbar här... ha ha ha ha


Edit 1: Fast... vänta lite... om man söker asyl, får avslag, går under jorden... polisen får ju inte utvisa invandrare nu(?) DÅ kan man ju använda sitt SAMORDNINGSPERSSONNUMMER??? NÄR MAN SÖKER VITT JOBB????? DÅ kan man ju alltså arbeta vitt, trots att man är illegal, gå i skola, få sjukvård tandvård etc??


Edit 2: jag vet alltså inte vad jag pratar om, utan rådfrågar ER
__________________
Senast redigerad av Hudsvedan 2013-03-21 kl. 15:33.
Citera
2013-03-21, 15:33
  #2
Avstängd
Vad vill du att vi ska diskutera? Att somalier som vistas i sverige är på semester illegalt då?
Citera
2013-03-21, 15:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Vad vill du att vi ska diskutera? Att somalier som vistas i sverige är på semester illegalt då?

Nej, primärt; vad gör en illegal invandrare till en illegal invandrare.

Om jag som svensk kan åka till somalia turkiet på semester, etc, samt även arbeta och bo, vad är det som gör att en från somalia anses illegal om han gör det.
Citera
2013-03-21, 15:35
  #4
Medlem
Västkustskts avatar
Somalia är inte med i EU.
Citera
2013-03-21, 15:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Somalia är inte med i EU.

Nej, men inte turkiet heller? Där lär jag väl få bo o arbeta, om jag vill, eller?
Citera
2013-03-21, 15:40
  #6
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
Nej, men inte turkiet heller? Där lär jag väl få bo o arbeta, om jag vill, eller?
Om du får visum där så ja.
Citera
2013-03-21, 15:43
  #7
Medlem
psyDucks avatar
skillnaden mellan en illegal invandrare och en person som bara är här på semester (från ett icke Schengen land) är att den sistnämnda har ansökt om och fått beviljat ett visum. Är man här på ett vanligt turistvisum får man ändå inte jobba.
Citera
2013-03-21, 15:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
skillnaden mellan en illegal invandrare och en person som bara är här på semester (från ett icke Schengen land) är att den sistnämnda har ansökt om och fått beviljat ett visum. Är man här på ett vanligt turistvisum får man ändå inte jobba.

Ah, thanx for clearing that up


En av mina, halvt off topic, poänger kvarstår dock:

Nu när papperslösa invandrare får det mesta man behöver, trots att de är här illegalt, så kommer ju dessa som tidigare tvingas arbeta svart.

Dvs, sjukhuskostnader, skolkostnader, tandvårdskostnader, etc... PLUS utebliven skatt för VITT arbete hos dessa invandrare... smart regering...det blir ju minus på minus

De sliter på vägarna precis som vi, skräpar ner som vi, etc... minus minus minus hela vägen för staten
__________________
Senast redigerad av Hudsvedan 2013-03-21 kl. 15:52.
Citera
2013-03-21, 16:12
  #9
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
Ah, thanx for clearing that up


En av mina, halvt off topic, poänger kvarstår dock:

Nu när papperslösa invandrare får det mesta man behöver, trots att de är här illegalt, så kommer ju dessa som tidigare tvingas arbeta svart.

Dvs, sjukhuskostnader, skolkostnader, tandvårdskostnader, etc... PLUS utebliven skatt för VITT arbete hos dessa invandrare... smart regering...det blir ju minus på minus

De sliter på vägarna precis som vi, skräpar ner som vi, etc... minus minus minus hela vägen för staten
Välkommen till svensk politik 2013.
Citera
2013-03-21, 16:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
Ah, thanx for clearing that up


En av mina, halvt off topic, poänger kvarstår dock:

Nu när papperslösa invandrare får det mesta man behöver, trots att de är här illegalt, så kommer ju dessa som tidigare tvingas arbeta svart.

Dvs, sjukhuskostnader, skolkostnader, tandvårdskostnader, etc... PLUS utebliven skatt för VITT arbete hos dessa invandrare... smart regering...det blir ju minus på minus

De sliter på vägarna precis som vi, skräpar ner som vi, etc... minus minus minus hela vägen för staten

Det är alltid minus för staten när det gäller massinvandringen hit, och likt förbannat så fortsätter det. Du behöver dessutom inte en exakt definition på vad just en illegal invandrare är för något av två anledningar: 1) majoriteten av skräpet som väller hit är egentligen illegala eller blir det minuten efter att de har anlänt, och har garanterat inga asylskäl till att börja med och 2) slå upp definitionen av ordet "illegal" och sätt in det i sammanhanget så förstår du.
Citera
2013-03-21, 17:08
  #11
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Fran en hel del lander maste du ha visum for at fa komma in legalt i Sverige:

http://www.regeringen.se/content/1/c...5/52a4de4c.pdf

Dessa visum reglerar hur och om du far arbeta i Sverige. Fran ett EU land behovs inget visum men du maste borja jobba inom en viss tid (4 manader har jag for mig) annars far du inte stanna. Sedan sa registreras ditt pass nar du reser in i Sverige sa efter en viss tid (3 manader?) piper det till i registren om du inte lamnat landet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback