2015-06-20, 10:28
Medlem
Milford.Cubicles avatar
jag skulle inte bry mig skulle hånskratta
skulle kanske bry mig om det var någon jag kände
hade väl en empatiska förmåga förut men man känner ändå att hon kanske förtjänar det
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-06-20 kl. 10:30.
Citera
2015-06-20, 10:30
Medlem
Itons avatar
Vad spelar nationaliteten för roll? Ska jag ställa mig o fråga var hon kommer ifrån innan jag på något sätt försöker hjälpa till? Klart man ska ingripa oavsett!
Citera
2015-06-20, 10:30
Medlem
Såg en svarthyad man förfölja en svensk kvinna ut från en tunnelbana i Stockholm samtidigt som han skrek alla möjliga glåpord och hade ett väldigt aggressivt kroppspråk riktat mot kvinnan. Kvinnan förefaller göra allt i sin makt för att ignorera mannen.

Jag hade rökt en hel del och det tog mig ett tag att efterregistrera vad som faktiskt hade hänt men så skyndar jag mig efter när jag förstod att det där faktiskt hände.

Springer efter mannen och frågar argt "vad i helvete som försigår" varpå han tittar på mig med enormt tom och alkoholomtöcknad blick. Han börjar argt förklara att dom är fru och man och han gör vadfan han vill eftersom att så är fallet. Strax därefter får jag en rallarsving. Börjar bli riktigt skärrad. Tittar bakom mig och ser en tegelsten.

Där någonstans bestämmer jag mig för att det är antingen backa eller drämma tegelstan i huvudet på honom. Då valde jag att helt enkelt be om ursäkt och tala om för honom att han ska gå andra hållet.

Jag vill tro att beslutet grundade sig i att de var Fru och Man och att han faktiskt inte var fysisk. Vem vet hon kanske förtjänade verbal skit? Har hänt att jag sagt fula saker till folk, ibland har de ju förtjänat och ibland inte. Egentligen kan det ha varit för att jag bara var feg, för en tegelsten hade han gjort sig förtjänt av när han bara började veva mot mig.

Är ingen slagskämpe men har fått ordentligt med däng några gånger förut, tror jag har blivit något fegare på kuppen för varje gång.

Har i alla fall bestämt mig för att skulle något liknande hända så letar jag reda på en tegelsten först och sedan frågar tjejen om hon behöver hjälp.
Senast redigerad av IT-recruit 2015-06-20 kl. 10:41.
Citera
2015-06-20, 10:36
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Inte ditt fel att du föddes utan någon form av intelligens heller

Förklara varför skall jag ställa upp på en annan människa, när ingen människa har ställt upp på mig någon gång? Du är så dum att jag tycker synd om dig

Jag skulle ställa upp för dig?
Citera
2015-06-20, 10:41
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jag skulle ställa upp för dig?

Lätt att säga på internet i verkligheten ser de inte ut så, vart påhoppad av 2 personer fick klara mig själv då (klarade mig iof) även fast de var folk där runt om som hade kunnat gå emellan.

De enda personer som ställer upp är ens vänner dessa människor skulle jag såklart alltid ställa upp och hjälpa i vått och torrt, inte okända människor det är min erfarenhet därför har jag beslutat att inte hjälpa någon för mig okänd människa.
Citera
2015-06-20, 12:45
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Inte ditt fel att du föddes utan någon form av intelligens heller

Förklara varför skall jag ställa upp på en annan människa, när ingen människa har ställt upp på mig någon gång? Du är så dum att jag tycker synd om dig

https://www.mensa.se/gf/119.gif

Visa gärna ditt resultat. Tar bara 10 min att göra
Citera
2015-06-20, 12:53
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
https://www.mensa.se/gf/119.gif

Visa gärna ditt resultat. Tar bara 10 min att göra

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=20qdhrn&s=8#.VYVF_UYpq6I

Japp här har du mitt

Vad nu detta skulle ha med tråden att göra om man skulle hjälpa en person eller inte
Citera
2015-06-20, 12:57
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=20qdhrn&s=8#.VYVF_UYpq6I

Japp här har du mitt

Vad nu detta skulle ha med tråden att göra om man skulle hjälpa en person eller inte

Visste väl att du hade asperger
Citera
2015-06-20, 13:01
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Visste väl att du hade asperger

Asperger för att jag inte längre orkar bry mig om att hjälpa främmande människor eller? Eftersom främmande människor struntade i och hjälpa mig när jag blev påhoppad.
Citera
2015-06-20, 13:14
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Asperger för att jag inte längre orkar bry mig om att hjälpa främmande människor eller? Eftersom främmande människor struntade i och hjälpa mig när jag blev påhoppad.

Har man Asperger så saknar man oftast empati eftersom man inte har förmågan att bry sig om nån annan än sig själv. Det är inget man rår för och dom med diagnosen ska inte klandras.

Men att gå förbi någon i nöd vare sig det är en man eller kvinna är för mig extremt konstigt. De flesta människor har iaf en telefon som man lätt kan larma med och det är det minsta man kan göra.
Citera
2015-06-20, 13:22
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Har man Asperger så saknar man oftast empati eftersom man inte har förmågan att bry sig om nån annan än sig själv. Det är inget man rår för och dom med diagnosen ska inte klandras.

Men att gå förbi någon i nöd vare sig det är en man eller kvinna är för mig extremt konstigt. De flesta människor har iaf en telefon som man lätt kan larma med och det är det minsta man kan göra.

Jag vet vad asperger är, och jag bryr mig om andra mer än jag bryr mig om mig själv

Mm de skulle jag nog göra, men tänker inte "hjälpa" någon eftersom det inte var någon som hjälpte mig när jag blev påhoppad av 2st jag klarade mig ändå.
Citera
2015-06-20, 13:26
Medlem
Nandus avatar
Citat:

De flesta i tråden har dock reagerat på att ett fåtal person inte velat ge sig in i någon slags brottningsmatch med en våldtäktsman, vilket de anser vara något slags villkor för att få kalla sig man i deras märkliga tankar. Det är ju förståeligt att inte vela ingripa då jag har svårt att tänka mig att någon som våldtar har något emot att knivhugga någon. Att inte larma 112 hade dock varit sjukt beteende, men precis som jag tror att få av de som säger att de skulle ingripa fysiskt faktiskt hade gjort det, så tror jag det är få av de som säger att de inte skulle ringa 112 som inte skulle ringt 112 om det hänt på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in