Citat:
Ursprungligen postat av M2k
-Drastiskt sänkta väntetider, högre produktivitet och nöjdare personal. Det blev resultatet när Helsingborgs lasarett och Ängelholms sjukhus drevs i bolagsform under två och ett halvt år.
När socialdemokraterna återfick makten 2002 återgick sjukhusen att drivas i landstingets regi och resultaten föll tillbaka. Nu presenteras följderna.
Enligt Lars Lindqvist gav Ängelholms sjukhus mest vård för pengarna och hade de kortaste väntetiderna i hela landet under bolagstiden. "Jämfört med övriga Skånesjukhus sjönk väntetiderna drastiskt och den sjukvårdande behandlingen steg med 15 procent." Det konstateras av Lars Lindkvist, professor i företagsekonomi vid Växjö Universitet, som tillsammans med docent Lars-Göran Aidemark, gett ut boken 'Sjukhus som bolag'.
Källa: Dagens Industri 19 maj 2005.
Byråkratiförlamningen försvann, närheten mellan personal och ledning mångdubblades, snabbare beslut, större delaktighet m m, ledde till en kraftig förbättring för vårdbehövande och patienter i området.
Hur kan en frisk människa lägga sin röst på det sjuka socialdemokratiska partiet?
Ännu ett bra bevis på att man
inte ska lägga sin röst på (S). Jag kommer att lägga min röst på att (S) inte ska få fortsätta med galenskaperna efter valet 2006. Det blir inte en röst på ett parti och dess program, utan en röst mot ett makthavarparti och dess galenskaper. Kort och gott en röst för att ge nuvarande regering sparken, och helst hade jag sett att det hade varit med omedelbar verkan.