• 1
  • 2
2013-03-21, 00:35
Medlem
Aceholes avatar
Senaste åren har jag inte haft p-piller p.g.a dom galna biverkningarna jag fick och istället kört med avbrutet sex dvs killen drar ut dah dick innan han kommer.
Jag har stenkoll på min menscykel och när jag har ägglossning och är extra försiktig kring dessa dagar.

Jag funderar nu lite över hur säkert detta egentligen är? Alla har väl hört talas om säkra perioder - då man inte kan bli gravid - men spelar det någon roll ifall killen kommer i en eller inte dessa perioder om det nu är så säkert?

Vissa säger att det är heeelt safe att ligga under säkra perioderna, men det känns ändå som att man inte borde låta killen komma i förutom dagarna före, under och efter mens. Eller? Jag förstår egentligen själv att risken är betydligt större att bli gravid om han kommer i, men det är ju så porrigt

Någon fler som kör ungefär samma upplägg? Hur säkra är dom säkra perioderna egentligen - tillräckligt för att låta killen komma i eller lika bra att undvika?

Än så länge har jag inte blivit med bulle i ugnen, jag har kört på avbrutet sex/säkra perioder i 2 år.
Citera
2013-03-21, 00:39
Medlem
xx-och-yys avatar
Tre dagar innan ägglåsning ska han inte komma i dig. Nu är det så att ingen vet när du kan få ägglåsning.
Citera
2013-03-21, 00:39
Medlem
Jag har alltid skyddad sex med min pojkvän. Jag vill inte riskera att bli gravid.
Citera
2013-03-21, 00:47
Medlem
Medicinens avatar
Ägget lever upp till två dygn efter ägglossning. Spermier kan leva upp till tre.
Man har ägglossning ca 12 dygn efter mensens första dag. Sen är det bara att räkna. Problemet är väl att man aldrig kan veta när man har ägglossning. Ja, förrän efteråt då.
Citera
2013-03-21, 00:55
Medlem
Vad gör du om du blir gravid?
Citera
2013-03-21, 00:58
Medlem
Aceholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Vad gör du om du blir gravid?

Getting that midget out of there! Nämen, abort. Sen skulle jag använda preventivmedel i fortsättningen.

Men som sagt, än har ingenting hänt och jag använder en app för att hålla reda på perioderna
Citera
2013-03-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acehole
Getting that midget out of there! Nämen, abort. Sen skulle jag använda preventivmedel i fortsättningen.

Men som sagt, än har ingenting hänt och jag använder en app för att hålla reda på perioderna

Okej, mitt ex och en vän har gjort en varsin abort och dom sa att det var fruktansvärt på många olika plan.
Så om inte kondom är förjävligt för dig så bör du inte (gäller även killen) vara så snål. Men du gör precis som du vill och jag dömer dig inte.

Hahaha appen känns lite som skalmans klocka. Ha det bra och lycka till med allt.
Citera
2013-03-21, 01:33
Bannlyst
Det finns inga "säkra perioder" däremot "mindre säkra perioder". Det handlar om sannolikhet helt enkelt.
Citera
2013-03-21, 02:14
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acehole
Senaste åren har jag inte haft p-piller p.g.a dom galna biverkningarna jag fick och istället kört med avbrutet sex dvs killen drar ut dah dick innan han kommer.
Jag har stenkoll på min menscykel och när jag har ägglossning och är extra försiktig kring dessa dagar.

Jag funderar nu lite över hur säkert detta egentligen är? Alla har väl hört talas om säkra perioder - då man inte kan bli gravid - men spelar det någon roll ifall killen kommer i en eller inte dessa perioder om det nu är så säkert?

Vissa säger att det är heeelt safe att ligga under säkra perioderna, men det känns ändå som att man inte borde låta killen komma i förutom dagarna före, under och efter mens. Eller? Jag förstår egentligen själv att risken är betydligt större att bli gravid om han kommer i, men det är ju så porrigt

Någon fler som kör ungefär samma upplägg? Hur säkra är dom säkra perioderna egentligen - tillräckligt för att låta killen komma i eller lika bra att undvika?

Än så länge har jag inte blivit med bulle i ugnen, jag har kört på avbrutet sex/säkra perioder i 2 år.

Men det är ju som att skrapa en trisslott. Plötsligt så händer det.
Är det så jävla jobbigt att använda kondom? Istället för att sätta ett eventuellt barn till världen som inte är önskat, alternativt göra en abort och riskera komplikationer?
Citera
2013-03-21, 07:15
Medlem
Katzyns avatar
I teorin är ju säkra perioder helt säkra. Men i praktiken är det näst intill omöjligt att vara heeeelt säker på när dessa säkra perioder infaller. Något kan rubba din cykel utan att du vet om det, och ägglossning måste inte ske exakt 14 dagar från mensens början t.ex. Spermierna kan ju som sagt leva några dagar så det räcker inte att du inte har ägglossning den dagen du har sex.

Avbrutet är ju inte säkert. Det minskar chansen/risken att bli gravid visst, men det är på inget sätt en säker preventivmetod.

Så summan av summarum är att även du sänker risken att bli gravid genom ditt sätt att sköta ditt sexliv, så finns det fortfarande en risk, som antagligen är väsentligt högre än den man har med hormonella preventivmedel.

Sen om du inte tycker att ett barn vore en stor katastrof utan kommer ta ditt ansvar om du blir med barn är det väl bara att köra som du gjort. Vem vet, du kanske inte ens kan få barn.
Citera
2013-03-21, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna987
Jag har alltid skyddad sex med min pojkvän. Jag vill inte riskera att bli gravid.

Fy fan vad jag tycker synd om din pojkvän.

OnT; Som sagt TS, det finns inga säkra perioder bara mindre osäkra. Ett alternativ, om du inte reagerar bra på p-piller, är att prova kopparspiral.
Citera
2013-03-21, 08:25
Medlem
BF3G-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Men det är ju som att skrapa en trisslott. Plötsligt så händer det.
Är det så jävla jobbigt att använda kondom? Istället för att sätta ett eventuellt barn till världen som inte är önskat, alternativt göra en abort och riskera komplikationer?
Jag vet inte hur det är för tjejer men för mig som man så tar kondom bort extremt mycket av känslan. Skulle säga att sex med kondom kanske är hälften så skönt som att köra utan.
Har använt skiten 3ggr i mitt liv men klarat mig utan sjukdomar hitills (knock on wood)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in