Efter de senaste dagarna på resande fot tänkte jag författa någon form av kort guide om kvalitetsskosituationen i Berlin eftersom det verkar vara ett tämligen outforskat område.
Det bästa området för den som vill köpa bra skor i Berlin är utan tvekan butikerna på Küfurstendamm och Bleibtreustraße. Den enligt mig mest intressanta butiken var
Schuh Konzept (http://www.schuhkonzept.de/) som även fungerar som verkstad. Här fanns det en hel del godis från rätt många olika tillverkare, bland annat hade de ett tämligen brett utbud av John Lobb (runt €1050) och G&G (runt €850). Fanns även en hel del Allen Edmond, Church's, Carmina och spexvarianter av Tricker's. Inte den största butiken men utbudet bör kunna sysselsätta den intresserade en bra stund. Personalen var trevlig, kunnig och sisådär på engelska.
Vidare till butikerna på Kü-damm så blir det lite krångligare, då det är tre butiker som egentligen heter samma sak och ligger i samma kvarter. Först ut är den sämsta av dem som helt enkelt
Budapester Schuhe, ett litet hål i väggen som har de intressantaste skorna utställda i montrar på gatan. I butiken finns det ett rätt okej om än tråkigt utbud av framförallt C&J och Heinrich Dinkelacker*. Personalen i den här butiken var två äldre tyska damer som inte talade engelska överhuvudtaget och verkade allmänt besvärade över att man befann sig i butiken och petade på skorna.
De andra två butikerna på Kü-Damm som heter
Budapester Schuhe (http://www.budapester.eu/) hänger ihop då det ena är huvudbutiken och det andra är deras outlet. I huvudbutiken är personalen oerhört trevlig och hjälpsam samt bra på engelska. Däremot är det rätt mycket personal vilket leder till att man kan känna sig aningen påhoppad om man känner för att bara titta. Halva butiken består dessutom om designerklackar för damer så fokuset är inte helt och hållet kvalitetsskor, det har även smugit sig in hiskeligt fula och svindyra sneakers bland herrskorna vilket vittnar om att butiken framförallt säljer dyra skor även om det ibland råkar innebära kvalitetesskor. Utbudet som kan intressera KSoE-klientelet motsvarar väl ungefär det man kan hitta i Sverige. Det mesta är C&J Handgrade men det finns även en del annat i samma pris och kvalitetsklass. Framförallt standardmodeller dock. Budapester Schuhes outlet som ligger på andra sidan gatan vet jag inte vad jag ska säga om, personalen är otrevlig och inte speciellt hjälpsam, 75% av utbudet består av damskor och kanske 10% av herrskorna är något att ha. Av de 10%en är allt C&J i udda storlekar som inte har blivit sålt i butiken över gatan. Sulorna var lite repade men det såg inte ut som om skorna var subs. Dessa skor är helt klart prisvärda om de finns i rätt storlek, Westfield i mocka tog de €259 för och Chukka i mocka €249.
Den största besvikelsen när det kommer till skoshopping i Berlin var helt klart
KaDeWe. Som Europas nästa största varuhus och dessutom med en stark lyxprägel borde det finnas skor att matcha de välsittande kostymerna med. Det bästa herrskorna skoavdelningen har lyckats plocka in är fyra rätt trista Allen Edmonds-modeller som inte alls är speciellt tilltalande. På delad andraplats kommer ett hyfsat utbud av Magnanni och Bally, i övrigt inte en kvalitetssko så långt ögat når.
Dessvärre hann jag inte med ett besök i
Shoepassions butik då den ligger i helt fel del av centrala Berlin, men jag misstänker att den överensstämmer rätt väl med deras hemsida.
Det finns naturligtvis massvis med skomakare, mindre varuhus och butiker som tar in bra skor men det är inget man ska förvänta sig att stöta på som turist.
Slutsatserna är aningen tvetydiga, för den med obegränsad plånbok finns det möjlighet att köpa det mesta. Majoriteten av de tillverkare som diskuteras i den här tråden finns på ett eller annat sätt representerade i Berlin. Priserna är inte jättebilliga, men hjälps en hel del av en låg euro just nu. Samtidigt var utbudet enligt mig en stor besvikelse eftersom att vi faktiskt kan få tag på det allra mesta i Sveriges större städer redan idag. Det Berlin hade att erbjuda som vi inte har var inte heller speciellt intressant (bortsett från John Lobb då). Vill man sticka iväg på en trevlig weekend är det en alldeles utmärkt stad med massvis med god mat, kultur och nattliv men för den som enbart är på jakt efter skor är det knappast ett vettigt resmål.
*Heinrich Dinkelacker fanns representerad i i princip alla bättre butiker i staden och trots att skorna verkar vara konstruerade på ett bra sätt ser det allt som oftast riktigt tråkiga ut med KSoE-paletten som referensram.