2013-11-04, 17:51
Medlem
bleus avatar
Dagens

F.ö verkar mina lädersulade lågskor gå mot ide, när jag traskade hem från jobbet blev det bra kallt om fossingarna.
Citera
2013-11-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coupas
Här är ett par bilder med jeansen på. Noterade först i efterhand att jeansen var litet smutsiga.. jag har sällan jeans så jag hade inte koll på renhetsstatusen.

http://imgur.com/a/muApT

När jag tittar på bilderna så ser jag att det veckas litet.. möjligtvis är rui-lästen litet för bred för mig.. aja.. de ser bra ut på mig i vilket fall. Och känns sköna.

Väldigt snygga, tänkte lägga en order på samma modell. Du sa i ett tidigare inlägg att du har 7.5 i storlek, vad har du i svensk storlek, 42?
Citera
2013-11-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaudy
Väldigt snygga, tänkte lägga en order på samma modell. Du sa i ett tidigare inlägg att du har 7.5 i storlek, vad har du i svensk storlek, 42?

41,5 vanligtvis.
Citera
2013-11-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coupas
41,5 vanligtvis.

Ok, tackar. Drar iväg en order på 7.5 brukar ha det ändå, har för mig du sa att de var rymliga så det lär inte vara några problem. Nu blir det bara att vänta 6+ veckor innan jag får dem ^^
Citera
2013-11-05, 01:16
Medlem
csts avatar
Efter de senaste dagarna på resande fot tänkte jag författa någon form av kort guide om kvalitetsskosituationen i Berlin eftersom det verkar vara ett tämligen outforskat område.

Det bästa området för den som vill köpa bra skor i Berlin är utan tvekan butikerna på Küfurstendamm och Bleibtreustraße. Den enligt mig mest intressanta butiken var Schuh Konzept (http://www.schuhkonzept.de/) som även fungerar som verkstad. Här fanns det en hel del godis från rätt många olika tillverkare, bland annat hade de ett tämligen brett utbud av John Lobb (runt €1050) och G&G (runt €850). Fanns även en hel del Allen Edmond, Church's, Carmina och spexvarianter av Tricker's. Inte den största butiken men utbudet bör kunna sysselsätta den intresserade en bra stund. Personalen var trevlig, kunnig och sisådär på engelska.

Vidare till butikerna på Kü-damm så blir det lite krångligare, då det är tre butiker som egentligen heter samma sak och ligger i samma kvarter. Först ut är den sämsta av dem som helt enkelt Budapester Schuhe, ett litet hål i väggen som har de intressantaste skorna utställda i montrar på gatan. I butiken finns det ett rätt okej om än tråkigt utbud av framförallt C&J och Heinrich Dinkelacker*. Personalen i den här butiken var två äldre tyska damer som inte talade engelska överhuvudtaget och verkade allmänt besvärade över att man befann sig i butiken och petade på skorna.

De andra två butikerna på Kü-Damm som heter Budapester Schuhe (http://www.budapester.eu/) hänger ihop då det ena är huvudbutiken och det andra är deras outlet. I huvudbutiken är personalen oerhört trevlig och hjälpsam samt bra på engelska. Däremot är det rätt mycket personal vilket leder till att man kan känna sig aningen påhoppad om man känner för att bara titta. Halva butiken består dessutom om designerklackar för damer så fokuset är inte helt och hållet kvalitetsskor, det har även smugit sig in hiskeligt fula och svindyra sneakers bland herrskorna vilket vittnar om att butiken framförallt säljer dyra skor även om det ibland råkar innebära kvalitetesskor. Utbudet som kan intressera KSoE-klientelet motsvarar väl ungefär det man kan hitta i Sverige. Det mesta är C&J Handgrade men det finns även en del annat i samma pris och kvalitetsklass. Framförallt standardmodeller dock. Budapester Schuhes outlet som ligger på andra sidan gatan vet jag inte vad jag ska säga om, personalen är otrevlig och inte speciellt hjälpsam, 75% av utbudet består av damskor och kanske 10% av herrskorna är något att ha. Av de 10%en är allt C&J i udda storlekar som inte har blivit sålt i butiken över gatan. Sulorna var lite repade men det såg inte ut som om skorna var subs. Dessa skor är helt klart prisvärda om de finns i rätt storlek, Westfield i mocka tog de €259 för och Chukka i mocka €249.

Den största besvikelsen när det kommer till skoshopping i Berlin var helt klart KaDeWe. Som Europas nästa största varuhus och dessutom med en stark lyxprägel borde det finnas skor att matcha de välsittande kostymerna med. Det bästa herrskorna skoavdelningen har lyckats plocka in är fyra rätt trista Allen Edmonds-modeller som inte alls är speciellt tilltalande. På delad andraplats kommer ett hyfsat utbud av Magnanni och Bally, i övrigt inte en kvalitetssko så långt ögat når.

Dessvärre hann jag inte med ett besök i Shoepassions butik då den ligger i helt fel del av centrala Berlin, men jag misstänker att den överensstämmer rätt väl med deras hemsida.

Det finns naturligtvis massvis med skomakare, mindre varuhus och butiker som tar in bra skor men det är inget man ska förvänta sig att stöta på som turist.

Slutsatserna är aningen tvetydiga, för den med obegränsad plånbok finns det möjlighet att köpa det mesta. Majoriteten av de tillverkare som diskuteras i den här tråden finns på ett eller annat sätt representerade i Berlin. Priserna är inte jättebilliga, men hjälps en hel del av en låg euro just nu. Samtidigt var utbudet enligt mig en stor besvikelse eftersom att vi faktiskt kan få tag på det allra mesta i Sveriges större städer redan idag. Det Berlin hade att erbjuda som vi inte har var inte heller speciellt intressant (bortsett från John Lobb då). Vill man sticka iväg på en trevlig weekend är det en alldeles utmärkt stad med massvis med god mat, kultur och nattliv men för den som enbart är på jakt efter skor är det knappast ett vettigt resmål.

*Heinrich Dinkelacker fanns representerad i i princip alla bättre butiker i staden och trots att skorna verkar vara konstruerade på ett bra sätt ser det allt som oftast riktigt tråkiga ut med KSoE-paletten som referensram.
Citera
2013-11-05, 07:27
Medlem
AlisterGs avatar
Mycket trevlig genomgång Cst! Trodde först Budapester schuhe var samma som säljer bl.a. Vass på nätet, men det var tydligen en annan butik som ligger i Augsburg. Verkar vara många som använder det namnet.
Citera
2013-11-05, 09:22
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Mycket trevlig genomgång Cst! Trodde först Budapester schuhe var samma som säljer bl.a. Vass på nätet, men det var tydligen en annan butik som ligger i Augsburg. Verkar vara många som använder det namnet.
Ja, namnet används väl slentrianmässigt ungefär som många svenskar använder "finskor" ( ). För att det ska vara en sann Budapester ska skon dock:
* Vara tillverkad på en bred och förhållandevis rak läst.
* Skon ska ha en bred och upphöjd tåbox (det är väl den här egenskapen som gör att de ofta ser utsom clownskor).
* Den ska vara randsydd med dubbla sulor.
* Öppen snörning med wingtips och fullt broughemönster.
Citera
2013-11-05, 16:07
Medlem
Är precis som många andra på jakt efter något grövre till vintern och snön. Har under en länge tid haft ögonen på Loake Burford. Blir dock lite avskräckt av att den inte har någon gummisula. Går detta att fixa i efterhand hos skomakaren eller kommer den att överleva snön ändå?

Edit: Eller någon liknande sko med dainitesula kanske?
Senast redigerad av ohyfsad 2013-11-05 kl. 16:27.
Citera
2013-11-05, 17:00
Medlem
touchdownboys avatar
Har ett par frågor om meermin, hur är kvalitén hos dom? Hur lång tid tog det för er att få skorna? Är skorna normala i storlekarna? Alltså om jag har storlek 7 i skor ska jag ta storlek 7 då?
Citera
2013-11-05, 17:13
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Är precis som många andra på jakt efter något grövre till vintern och snön. Har under en länge tid haft ögonen på Loake Burford. Blir dock lite avskräckt av att den inte har någon gummisula. Går detta att fixa i efterhand hos skomakaren eller kommer den att överleva snön ändå?

Du kan givetvis byta sula hos skomakaren, ingreppet är dock inte värt att kosta på en Loake då det kommer kosta från 1500:- och uppåt. Det går dock att lägga på en sparsula i gummi för ett par hundralappar. Skyddar sulan från vatten på marken men lösningen går inte att jämföra med en "riktig" gummisula. Så länge det är torrt och osandat fungerar lädersula alldeles utmärkt förutom att det blir jävligt halt. På en vintersko i Sverige föredrar dock de flesta gummi eftersom att det är allsköns snöslask, grus och salt på gatorna.
Citat:
Ursprungligen postat av touchdownboy
Har ett par frågor om meermin, hur är kvalitén hos dom? Hur lång tid tog det för er att få skorna? Är skorna normala i storlekarna? Alltså om jag har storlek 7 i skor ska jag ta storlek 7 då?
Ovanlädret är okej med tanke på prisklassen, sulorna är under all kritik och tål egentligen ingen väta överhuvudtaget (lädersulorna). Ska du köpa en sko med lädersula från Meermin bör den vara reserverad enbart för årets torra månader. Leveranstiderna varierar, finns modellen du beställer inne i din storlek har du den hemma på runt en vecka. Finns den inte i lager får du räkna med minst en månad men förmodligen 2-3 eller kanske till och med 4 månader. Storlek beror på fotens form och vilken modell du ska ha, vissa modeller är tts medan du kan behöva gå upp eller ner en halv storlek i andra modeller.
Citera
2013-11-05, 17:15
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
...

Toppengenomgång cst! Det är precis sådant här innehåll som ger KSoE det lilla extra.
Citera
2013-11-05, 17:38
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad

Avråder starkt från lädersula på den typen av grov känga. Sänker inte bara användbarheten utan ser ju även märkligt ut.

Herring Hawkshead är bättre, i grain visserligen: http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=3007
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in