Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 21:40
  #457
Medlem
schtaans avatar
Har testat kopparspik på fullvuxen tall. Hände inget, växer och verkar må bara bra!
Citera
2017-04-15, 14:28
  #458
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Finns något som heter Ecoplug
Går ganska diskret att lyfta lite på omkringliggande jord/gräs, sen borra ett par hål djupt in i stammen och placera dessa små rackare. Gärna så nära marken som möjligt så ser det extra diskret ut.
Rotsystemet dör och drar med sig hela trädet efter en tid

Jag körde ner flertalet ecoplugs i några slystammar. Har inte hunnit hända nått än dock. Däremot har de förlorat tioståndet och får inte sälja dem tills vidare. De väntar på nytt tiostånd. Hoppas att det inte tar för långt tid bara.
Citera
2017-09-12, 13:53
  #459
Medlem
zI0ns avatar
Haha

https://youtu.be/Fd8YJpUcCm4
Citera
2018-01-09, 14:40
  #460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Finns något som heter Ecoplug
Går ganska diskret att lyfta lite på omkringliggande jord/gräs, sen borra ett par hål djupt in i stammen och placera dessa små rackare. Gärna så nära marken som möjligt så ser det extra diskret ut.
Rotsystemet dör och drar med sig hela trädet efter en tid

Detta, är det någon som lyckats med tallar? Hur många plugg gick åt och hur lång tid tog det? Jag har testat på ett träd som nu ser lite lesset ut efter ett 30-tal plugg under en sommar, men likväl lever det i alla fall på den översta 1/3-delen fortfarande med gröna grenar och nya kottar! Jag skulle vilja få bort en handfull träd.

Dessa träd gör ingen lycklig då det bara är vi som ser dom. Däremot så vill inte markägarna ta bort de med motiveringen att de själva inte blir störda av de när en av ägarna faktiskt tyckte att de skulle glesa ut skogsremsan för att släppa igenom lite vintersol til oss. Får jag bort ett fåtal blir det iaf mycket bättre.
__________________
Senast redigerad av Goran-Ekbrandt 2018-01-09 kl. 14:46. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-13, 14:49
  #461
Medlem
På lite mindre träd kanske man kan såga typ en tredjedel av det sen dör det? Eller växer det ihop igen?
Citera
2018-07-13, 20:25
  #462
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
På lite mindre träd kanske man kan såga typ en tredjedel av det sen dör det? Eller växer det ihop igen?
Menar du ringbarka?
Citera
2018-07-13, 21:49
  #463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Menar du ringbarka?

Nej såga rakt in i.

Kanske inte så smart att göra där det är massa hus och folk då dom även lär kunna blåsa ner ganska lätt
Citera
2018-12-07, 17:36
  #464
Medlem
Har jag förstått rätt om det är i samband med lövsprickningen som man lämpligast tillför glyfosat i stammen för att ta död på ett träd?

Hur djupt bör man borra, till stammens kärna, mitten? Samt hur många cl bör man tillföra och gör man detta på ett eller flera ställen?

Många frågetecken så lutar åt ett trial and error., Vägledande svar uppskattas mycket!
Citera
2018-12-11, 12:57
  #465
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Har jag förstått rätt om det är i samband med lövsprickningen som man lämpligast tillför glyfosat i stammen för att ta död på ett träd?

Hur djupt bör man borra, till stammens kärna, mitten? Samt hur många cl bör man tillföra och gör man detta på ett eller flera ställen?

Många frågetecken så lutar åt ett trial and error., Vägledande svar uppskattas mycket!

Har sett att man kan hälla sådan "Epsom salt" i stubben när trädet väl kapats.
Citera
2019-01-03, 17:47
  #466
Medlem
GASTRiCs avatar
Jag har läst lite om att borra hål i trädet och tömma i diverse medel. Vissa säger roundup, andra påstår att roundup nuförtiden är saft.
Jag har ättiksyra 60%, fungerar det lika bra som dagens roundup eller liknande?
Citera
2020-03-20, 06:50
  #467
Medlem
Scalpings avatar
En väldresserad bäver kirrar biffen.
Citera
2020-03-30, 19:09
  #468
Medlem
Driftstopps avatar
Om man gräver i marken till rötterna 3 meter ifrån trädet och saltar rötterna med bensin kommer trädet då då eller kommer det bli för lite?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback