Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-19, 16:54
  #1
Medlem
Hej jag är en gymnasie elev som är inne på tredje året och som vanligt grubblar man över massor av saker. Vad man ska bli, vad du ska söka vidare till osv. Jag har tänkt på att bli miljövetare och undrar nu vad som krävs för att komma in på linköpings universitet? Någon som redan går där kanske?

Hur svårt och vad för sorts jobb finns det i framtiden när man tagit examen?

All sorts info som finns om detta ämne vore väldigt uppskattat, tack på förhand!!
Citera
2013-03-20, 14:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoCents
Hej jag är en gymnasie elev som är inne på tredje året och som vanligt grubblar man över massor av saker. Vad man ska bli, vad du ska söka vidare till osv. Jag har tänkt på att bli miljövetare och undrar nu vad som krävs för att komma in på linköpings universitet? Någon som redan går där kanske?

Hur svårt och vad för sorts jobb finns det i framtiden när man tagit examen?

All sorts info som finns om detta ämne vore väldigt uppskattat, tack på förhand!!

Är själv utbildad miljövetare, har dock inte läst i Linköping och det var ett bra tag sedan jag läste nu så jag är väl inte direkt uppdaterad gällande just utbildningarna. De flesta utbildningar har dock ett fokus på tvärvetenskap vilket innebär att du studerar många olika ämnen och utan att gå extremt djupt in på någon del. Oftast innefattar detta i varierande grad: ekologi, kemi, miljöjuridik, miljöekonomi, industriteknik men även annat.
Detta gör att folk kan hamna på lite olika platser i yrkeslivet. Gällande mina gamla klasskamrater har jag ingen stenkoll men jag vet att folk exemeplvis har blivit lärare på olika nivåer, från mellanstadie till universitet, miljökonsulter (startat eget eller som anställda), miljöchefer både privat och offentligt, div tjänstemän inom kommun och länsstyrelse.

Själv har jag jobbat med en hel del olika saker, både lärare i NO ämnen, miljöstrateg på kommun, miljöingenjör samt miljöchef inom näringslivet. Jag tycker att den utbildning jag har i grunden har hjälpt mig en hel del, främst genom att ge mig förmåga att ta till mig kunskap från många olika områden, jag kan prata med ingenjörer, ekonomer eller biologer på "deras språk" som man så käckt säger.

Vill du veta mer om Linköping specifikt och vad man har att erbjuda tycker jag du skall kontakta ansvariga för utbildningen och be om information/ställa frågor.

Gällande senaste antagningsstatistik hittade jag följande: Grundläggande behörighet samt BF-4, BI-12.8, BII-13.51, HP-0.1. Förhoppningsvis säger det dig mer än mig för på min tid hade vi ett helt annat system

Lycka till hur som helst.
Citera
2013-03-20, 18:32
  #3
Moderator
najass avatar
Klimat, miljö och geovetenskap --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2018-02-23, 16:23
  #4
Medlem
Bumpar.

Sjuksköterska här som funderar på att skola om sig. Har tittat lite på miljövetare på liu. Någon som är mer insatt eller som till och med studerat Miljövetare på Liu? Funderar lite på hur svårt det är att hitta jobb efter utbildningen samt vad exempelvis ingångslönen kan vara? Tänker mig kanske att man börjar arbeta som miljö och hälsoskyddsinspektör direkt efter studierna? Det går att få fram en siffra om man googlar men vet inte hur tillförlitliga de är.

Skulle allmänt gärna vilja skriva med någon som pluggat programmet!
Citera
2018-02-23, 21:15
  #5
Medlem
Atmosfaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sorksune
Bumpar.

Sjuksköterska här som funderar på att skola om sig. Har tittat lite på miljövetare på liu. Någon som är mer insatt eller som till och med studerat Miljövetare på Liu? Funderar lite på hur svårt det är att hitta jobb efter utbildningen samt vad exempelvis ingångslönen kan vara? Tänker mig kanske att man börjar arbeta som miljö och hälsoskyddsinspektör direkt efter studierna? Det går att få fram en siffra om man googlar men vet inte hur tillförlitliga de är.

Skulle allmänt gärna vilja skriva med någon som pluggat programmet!

Jag läser utbildningen just nu själv. Funderar själv på att hoppa på en utbildning i den medicinska fakulteten istället. Det består till 80% av grupparbeten, det mesta är lätt bara man läser det man ska. Det är mycket olika kurser och man går aldrig riktigt djupt in på något. Vi får läsa miljöekonomi, miljöjuridik och statistik dock väldigt lite. Det är även en del fältarbeten där man ska rapportera och använda sig av kemiska formler. Mycket vänsterpolitiska budskap vilket jag velat slippa. En majoritet av eleverna är idealister, främst elever av det kvinnliga könet. Dessa lever för allt som har med hållbarhet att göra, att vara naiv och att måla upp utopier är vanligt.

Kan rekommendera den i det mån att efter utbildningen så verkar man kunna jobba inom flera olika miljöinriktade yrken och att det är brett. Jag själv kommer dock med högsta sannolikhet att gå åt andra hållet istället och söka något annat som inte är teoretiskt.

Jag vill inte avskräcka dig med det jag skriver. Du är välkommen att PMa mig om du vill veta mer.
Citera
2018-02-25, 12:21
  #6
Medlem
Hejsan. Ytterst tacksam för att du svarade! Kunde tydligen inte skicka PM då jag gjort för lite inlägg totalt här på FB.

Ja, du bekräftar lite det jag antagit om utbildningen och vilka som läser programmet. Jag är väl som du, skulle väl inte riktigt passa in med naiva idealister som vill rädda världen och inbringa skuldkänslor till de som inte är lika duktiga som de själva. Tycker mig känna igen mig lite med det du skriver om dig själv. Det är lite det som gör mig tveksam till att söka utbildningen, att jag kanske inte besitter det där brinnande intresset som resterande kursare gör och att det är något man måste ha för att palla utbildningen.

Jag skulle vilja arbeta med skog och natur. Ha ett arbete där man kan få båda världarna av att vara utomhus med fältarbeten samtidigt som man kan få sitta på ett kontor och utöva pappersexercise. Samtidigt som jag hoppas löneutvecklingen inom miljöbranschen är bättre än inom vården med mindre stress. Kanske ett jobb på länsstyrelsen eller liknande, eller någon form av konsult hos en privat arbetsgivare. Föreställer mig att jag kanske åker ut med firmabilen och en termos med kaffe, tar prover kanske ur marken eller ett vattendrag, och åker in och skriver en rapport om det, hehe.

- Frågor jag har är väl, hur vanligt är det att folk som tar examen efter tre år får jobb direkt efter? I så fall vilka jobb handlar det om och har du någon koll på vad ingångslönen kan vara?

-Hur mycket praktik har ni under 3 år? Skulle du kunna berättar kort i så fall från någon av dina praktiker?

-Hur är lärarna på utbildningen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback