Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-19, 02:11
  #1
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Försökte söka i trådarna men hittade inget matnyttigt. ¨
Lider av återkommande depressioner och har redan varit på ssri/snri medicinering som jag upplevde som ren skit i piller och kapselform.
Har mest bara haft diverse biverkningar, ökad matlust, minskad matlust, och givetvis problem med sexlusten som varit mer eller mindre helt död.

Ni dom har erfarenheter av litium, vilka biverkningar har ni upplevt?

Tacksam för svar!
Citera
2013-03-19, 03:06
  #2
Medlem
Isets avatar
Litium är en stämningstabiliserare som används vid behandling av bipolär sjukdom. Jag tror inte det är vad du söker.
Citera
2013-03-19, 03:22
  #3
Medlem
Solbeas avatar
Du bör nog ta detta med din läkare. Men jag har ätit litium sen 2007 och den har gjort att jag mår väldigt mycket bättre än när jag inte medicinerade. Jag är bipolär typ 1 och schizoaffektiv. Biverkningar för mig var viktuppgång. Asså jag har gått upp jättemycket men det kan jag inte skylla på medicinen. Sexlusten är nog högre än utan litium. Jag blir törstig och vill dricka mycket mjölk. Kanske därför jag blir tjock eftersom jag hinkar i mig så mycket mjölk. Men som sagt det är en medicin för bipolära och du bör ha en sån diagnos för att äta den.
Citera
2013-03-19, 10:48
  #4
Medlem
om du har återkommande depressioner föreslår jag lamotrigin. den har hjälpt mig otroligt mycket,
Citera
2013-03-19, 14:02
  #5
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Min läkare är på samma mentala stadie som en femåring så där blir det nog inte något diskuterande av.
Har precis slutat äta venlafaxin (bytit från sertralin till cipralex och därefter venlafaxin) och har inte upplevt någon positiv verkan av medicinerna de skrivit ut.
Har också ketipinor för natten men använder den sällan då jag tycker jag får underliga, mycket verklighetstrogna drömmar. Kort sagt, sover natten igenom men känner mig inte utvilad på morgonen.
Vid sidan av detta har jag då haft alprazolam, lorazepam och diazepam.
Diazepamet är det jag upplevt störst nytta av (långtidsverkande och stabil benzo, ja ni vet) men läkarna är ju inte så sugna på att skriva ut dessa mediciner, rädda för sitt eget skinn som de är.

Har inte fått någon egentlig diagnos annat än djup depression och panikanfall.
Är inte så sugen på att bege mig till psykiatriska polikliniken här i närheten då jag redan är stämplad som en opålitlig idiot. Begick det klassiska misstaget och erkände att jag har rökt cannabis.
Det gör jag dock inte i dagsläget.

Har alltså själv trappat ut venlafaxinet och har varit utan medicin i två-tre veckor nu, något jag är nöjd med även om utsättningsbesvären av detta icke beroendeframkallande läkemedel var allt annat än en dans på rosor.

Kanske jag bara nojjar men en gammal vän tyckte jag borde läsa på om manodepressivitet och det har malt i huvudet sedan dess. Vill helst inte ha någon sådan diagnos då det känns som en ordentlig stämpel i pannan- denna man går inte att lita på, han är sjuk och hans åsikter är sjuka.

Tack för era svar
Citera
2013-03-19, 14:05
  #6
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
om du har återkommande depressioner föreslår jag lamotrigin. den har hjälpt mig otroligt mycket,

Lamotrigin alltså. Några speciella biverkningar du upplevde?
För en man som inte ens fyllt 30 känns det ganska trist att helt sakna sexlust.

Ah, såg precis att det fanns en tråd för lamotriginbiverkningar. Tack för tipset, ska försöka hitta någon läkare som går att tala med och ta upp detta som ett eventuellt förslag på medicinering.
__________________
Senast redigerad av Bob'sYerUncle 2013-03-19 kl. 14:15.
Citera
2013-03-19, 14:25
  #7
Medlem
ogoreks avatar
Jag har tagit Lithium i 3 år, tycker att den funkar okej, är något mer stabil.
Jag är inte bipolär, den kan användas för andra diagnoser.

Inte upplevt några bieffekter.
__________________
Senast redigerad av ogorek 2013-03-19 kl. 14:27.
Citera
2013-03-19, 16:50
  #8
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogorek
Jag har tagit Lithium i 3 år, tycker att den funkar okej, är något mer stabil.
Jag är inte bipolär, den kan användas för andra diagnoser.

Inte upplevt några bieffekter.

Ok, tack. Ska träffa företagshälsovårdsläkaren imorrn och ska rådgöra lite. Får se vad det är för en typ. Läkare har man ju sett av alla slag.
Någon som skriver ut antihistaminer mot panikångest vill man helst spotta i ansiktet.
Citera
2013-04-21, 06:45
  #9
Medlem
sistermorphines avatar
Jag har diagnosen bipolär och åt litium i 7-8 månaders tid, värt att tillägga är att jag var hypomanisk större delen av perioden. Hjälpte inte ett skit. Varken mot hypomanin eller den depression som sedan började smyga sig på.

Litium är inte så jättestabilt att blanda med alkohol märkte jag. En del snefyllor uppstod. Aptiten ökade men inte i samma utsträckning som vid monstermediciner som Seroquel. En annan grej jag märkte var att jag såg tröttare ut, vilket kan ha berott på att litium gör så att blodcirkulationen blir sämre (?). Mörkare ringar under ögonen helt enkelt.

Jag testade lamotrigin senare, och det funkade bättre. Om du är bipolär skulle jag rekommendera dig att byta till det.
Citera
2013-04-22, 11:23
  #10
Medlem
Startade en tråd om detta, men frågar här också. Hur stora är egentligen riskerna med litium? Funderar på att prova den.
Citera
2017-11-28, 16:46
  #11
Medlem
Hej, vet inte om jag är i rätt forum.
Men frågar iallafall. Jag har beslutat mig för att sluta med litium. Kan man börja om igen om det behövs ? Har ätit det i ca 2 år, känner mig som en zombie
Citera
2018-05-16, 11:30
  #12
Medlem
Olanzapines avatar
Jag ser inget syfte med att starta en ny tråd som behandlar litium som läkemedel, eller just specifikt för mina frågor, så jag tar dem här.

Min läkare föreslog för ett tag sedan att jag borde börja med litium, och "sålde in det" med att det är ett underskattat läkemedel som hjälper många patienter med diverse psykiska åkommor.

Mina nuvarande psykiska problem

- Maniska episoder (mest enligt min omgivning)
- Problem med impulsivitet (anser jag även själv)
- Koncentrationssvårigheter
- Rastlöshet
- Perioder av mycket ångest, kan även leda till viss dystopi pga ångesten
- Ett väldigt "light" blandmissbruk
- Hallucinationer*
- Humörsvängningar, mina känslor är "opålitliga"
- Dåligt minne när det kommer till datum och dylikt, dock väldigt bra minne ibland
- Likgiltighet inför konsekvenser

Angående hallucinationerna så vill jag poängtera att dessa uppstår i princip bara när jag håller på med droger, oftast i kombination med allmän misskötsel, och de är väldigt subtila och inte alls irriterande/jobbiga. Jag fattar att det är fett uppenbart att det har med droger och den livsstil som temporärt missbruk medför som orsakar detta, men jag ville bara nämna att jag har väldigt lätt för att få dessa hallisar, om det av någon anledning skulle kunna förbättra helhetsbilden.

Den drog jag för tillfället missbrukar är amfetamin/statens tjack. Jag ämnar sluta upp med skiten. Det känns inte som att det bringar något gott överhuvudtaget, snarare att det triggar mina maniska episoder och genererar ångest osv. Däremot så går detta hand i hand med den nästan helt avsaknade impulskontrollen, så det är inte så lätt att låta bli när man mår dåligt.

Kontentan av alla dessa symptom är att jag känner mig smått galen, och har noll jävla koll på mina känslor. Det enda jag kan konstatera är att känslorna kommer och går utan någon form av kontinuitet. Om jag vill något kl 14:00 en tisdag så kan det hända att jag skiter i det för att jag vet att jag kan tycka/känna helt annorlunda en timme senare.

Mina nuvarande psykiska diagnoser

- AST (autismspektrumtillstånd, tidigare Aspergers syndrom)
- ADD
- Ospecificerad bipolaritet*

Jag läste min journal på nätet och efter de senaste kanske 3 mötena står där tydligen att de misstänker att jag är bipolär. Detta verkar ju väldigt rimligt, för jag vet inte riktigt vad jag annars kan lida av. Det som dock är intressant är att de inte nämnt detta för mig, det känns som att de undanhåller detta på något sätt.

Min nuvarande medicinering

Sertralin, 100mg/dag
Aripiprazol (Abilify), 10mg/dag
Olanzapine (Zyprexa), 10mg/dag*
Dextroamfetamin (Elvanse), 60mg/dag

Nu blev det ett jävligt långt inlägg och jag ber om ursäkt för en jävligt osammanhängande vägg av text, nu har jag till och med glömt bort vilka frågor jag ville få besvarade, men jag antar att det skulle vara trevligt om någon med liknande problematik testat litium och kan dela med sig av sina erfarenheter, positiva som negativa.

Och ja, jag vet att jag borde sluta med drogerna, det kan till och med en retarderad säl räkna ut, så det behöver inte påpekas om ni bara tänker vara bror duktig, men om ni har några konkreta tips så är det såklart välkommet.

PS. Detta med blandmissbruk innebär också att jag dricker en del alkohol och tar bensodiazepiner både i ångestdämpande syften men även för att sova ibland. Jag anser att detta är ganska light då det inte pågår dagligen, har egentligen mer med mitt umgänge att göra känns det som. Knarkar mina vänner så knarkar jag, för att jag egentligen vill.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback