Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-22, 21:44
  #445
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jag har det efter 3 terminer fortfarande svårt inom grapplingen/mman i brottningen med tanke på min grekisk/romerska bakgrund. Jag försöker kontrollera motståndaren främst genom överkroppen och trycka ut dem samtidigt som de själva alltid backar och har händerna högt uppe och blockar, och sen kastar sig mot benen vilket är väldigt frustrerande. I grekisk/romersk så hade de åkt direkt, antingen på ett tungt kasst eller på passivitet och därför är det en lite tråkig brottarstil enligt mig. Sen är det alltid så många på en så liten plats att jag inte vågar svinga nån.

Bara reflektioner alltså.
Kan du inte trycka bak mot väggen och jobba clinch därifrån. Är det inte bara att sprawla om de går på benen.
Citera
2014-04-22, 23:00
  #446
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Nej precis. Jag har inget emot att man drar guard egentligen, bara man jobbar aktivt på att svepa eller submitta, inte bara kontrollera den andra och scora nån fördel och vinna på det. Det spelat som tex Keenan kör med jämt kallar jag inte att fightas...

Ja speciellt som att de flesta (?) bra svartbälten har svart bälte i judo också. Men ja som sagt, i Bjj slutar inte matchen där. Fan jag tycker det ser så jävla fult ut i judomatcher när den som kastar kan hamna hur som helst och ändå vinna/få poäng. I Bjj måste man ju iaf hålla topp i 3 sekunder för att få poäng vilket jag tycker är bra, kan man inte hålla den andra nere så är det inte en nedtagning.
Speciellt konstigt blir det när man efter ett perfekt, matchvinnande kast landar i någons backmount där bara hookarna fattas.

Det är inte svårt att bli nostalgisk när man tittar tillbaka bara några år för att se hur det var när tex Marcelo Garcia fortfarande tävlade, speciellt No-Gi.
Citera
2014-04-22, 23:34
  #447
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Grek/romersk lämpar sig inte speciellt bra för jiu-jitsu/mma, fristil eller collegiat är dock en jävla tillgång att kunna. Glöm mycket av det du lärt dig om brottning innan är mitt tips faktiskt, när man får attackera benen och dra guard så blir det helt annorlunda.
Nej jag kommer inte glömma nåt, men ska inte förlita mig på den. Det jag försöker är att komma från sidan och se till att han inte dyker på mina ben. Jag är beredd på dem men ibland går det snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Kan du inte trycka bak mot väggen och jobba clinch därifrån. Är det inte bara att sprawla om de går på benen.
Det är ju inte alltid man har en vägg, nästan aldrig. Litar jag för mycket på sprawlen så åker jag på giljotiner för att jag lutar huvudet för mycket fram. Sen kör jag oftast med tjockisar som väger för mycket för mig också.
Citera
2014-04-23, 01:25
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Enda sättet som jag kan se som ens teoretiskt möjligt att ta en kimura därifrån är att spinna vänster till knee on belly, men det är ju som att ge bort ett svep. Killen under har ju lapellen. Kanske skulle gå att koppla därifrån om man kör mot typ en judoka eller boxare men inte mot en hyfsad grappler. För att låsa ut en BJJ-kille så krävs det överlägsen positionering och ta det ges bort för att skydda ryggen, inte hoppa på lås medans man sitter i skiten och håller på att bli svept.

För nu femte gången, vit sitter redan i låset med sin arm! Det enda blå behöver göra är att sätta sig på armen! Att du inte kan tekniken och dess funktion har jag förstått, men detta är ju bara löjligt. Tror du att vit orkar stå emot 100kg på sin böjda underarm? Vit kan hålla i kimonon hur mucket han vill, armen är ändå låst då rumpan trycker ned handleden och benet trycker upp armbågen.

Blå är inte svept någonstans, tvärt om, han har faktiskt en fasthållning om han kan utföra hållningen rätt.

Titta på klippet igen och lär.
Citera
2014-04-23, 01:45
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag stödjer honom fullt ut. Det finns fortfarande vissa elitutövare som inte alltid drar guard så fort matchen börjar. Synd bara att det är Rodolfo Viera som är ett fysmonster med dopinganklagelser som är frontfiguren för den typen av fighting.


Man måste också ha i åtanke hur svårt det är att utföra ett meningsfullt och snyggt kasst i BJJ. Det många judoutövare utan erfarenhet i BJJ inte förstår (inga namn nämnda) är att många av kasten som man gör i Judo skulle få katastrofala följder i BJJ; landa i full guard, backmount, turtle osv. Det räcker inte med att kasta, man måste landa i tex side-mount eller mount också vilken är väldigt svårt på hög nivå.

Du har med andra ord inte kastat någon hör jag. Det är sällan tori kommer i "backmount" eller i någon guard när kastet lyckas, undantaget är kouchi-makikomi där du nästan alltid hamnar i guard. Sedan finns alltid en specialare att ta till på folk som älskar att kräla runt, nämnligen valfri makikomi.

i nästan alla kast kan du hamna i mount direkt vid fall. Sedan är det nog svårare att kasta en judoka på hög nivå än att kasta en bjj på hög nivå,varför? Ja, i judo kastar man, naturligt va?

Men för trådens fråga, ja kräla runt som en spindel och bara slingra sig runt benen förstör kampen oavsett om det är judo eller bjj. Beteendet ser man oftast på folk som inte kan kasta.
Citera
2014-04-23, 19:52
  #450
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Nej jag kommer inte glömma nåt, men ska inte förlita mig på den. Det jag försöker är att komma från sidan och se till att han inte dyker på mina ben. Jag är beredd på dem men ibland går det snabbt.

Det är ju inte alltid man har en vägg, nästan aldrig. Litar jag för mycket på sprawlen så åker jag på giljotiner för att jag lutar huvudet för mycket fram. Sen kör jag oftast med tjockisar som väger för mycket för mig också.
Ja det var det jag menade, självklart ska du inte glömma bort allt men förlita dig inte på grek-romersk brottning när det kommer till grappling eller mma. När du sprawlar så är det ju snarare du som ska kunna ta giljotin på den andra!
Citera
2014-04-23, 19:52
  #451
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
För nu femte gången, vit sitter redan i låset med sin arm! Det enda blå behöver göra är att sätta sig på armen! Att du inte kan tekniken och dess funktion har jag förstått, men detta är ju bara löjligt. Tror du att vit orkar stå emot 100kg på sin böjda underarm? Vit kan hålla i kimonon hur mucket han vill, armen är ändå låst då rumpan trycker ned handleden och benet trycker upp armbågen.

Blå är inte svept någonstans, tvärt om, han har faktiskt en fasthållning om han kan utföra hållningen rätt.

Titta på klippet igen och lär.
Det fungerar inte så.
Citera
2014-04-23, 20:01
  #452
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Speciellt konstigt blir det när man efter ett perfekt, matchvinnande kast landar i någons backmount där bara hookarna fattas.

Det är inte svårt att bli nostalgisk när man tittar tillbaka bara några år för att se hur det var när tex Marcelo Garcia fortfarande tävlade, speciellt No-Gi.
Haha ja ser ju helt efterblivet ut att man kan vinna på ett sånt kast. Att kasta eller ta ner är inte så jävla svårt om man är en bra stående brottare, det viktiga är ju att få poängen alltså att hålla en fullt scramblande snubbe nere och samtidigt skydda sig mot attacker underifrån aka hålla sig borta från guarden.

Mjo, men äh finns fortfarande roliga fighters, typ AJ!
Citera
2014-04-23, 20:21
  #453
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Ja det var det jag menade, självklart ska du inte glömma bort allt men förlita dig inte på grek-romersk brottning när det kommer till grappling eller mma. När du sprawlar så är det ju snarare du som ska kunna ta giljotin på den andra!
Menar inte under min sprawl. Mer att jag försöker undvika dyk på mig och på så sätt lutar jag huvudet för mycket framåt.

Jag tror nog att jag ska börja på grekisk/romersk igen nu till hösten när jag antagligen flyttar till en annan stad.
Citera
2014-04-23, 21:09
  #454
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Du har med andra ord inte kastat någon hör jag. Det är sällan tori kommer i "backmount" eller i någon guard när kastet lyckas, undantaget är kouchi-makikomi där du nästan alltid hamnar i guard. Sedan finns alltid en specialare att ta till på folk som älskar att kräla runt, nämnligen valfri makikomi.

i nästan alla kast kan du hamna i mount direkt vid fall. Sedan är det nog svårare att kasta en judoka på hög nivå än att kasta en bjj på hög nivå,varför? Ja, i judo kastar man, naturligt va?

Men för trådens fråga, ja kräla runt som en spindel och bara slingra sig runt benen förstör kampen oavsett om det är judo eller bjj. Beteendet ser man oftast på folk som inte kan kasta.
Jag vet att du inte har någon förståelse för BJJ men att säga att jag aldrig kastat någon och att BJJ-utövare inte tränar kast är felaktigt. Du får tycka vad du vill och höja Judo till skyarna bäst du kan men du borde sätta dig in i frågor som rör andra sporter än judo om du vill diskutera saker på ett meningsfullt sätt.
Citera
2014-04-24, 10:04
  #455
Medlem
Någon som har lite råd att ge när motivationen är låg? Senaste tiden har jag endast tränat 1-2 ggr i veckan
Ingen tävling förrän till hösten i sikte heller.. Känns som ett mentalt krig att ta sig till träningen varje gång också.
Men när jag väl är där är det alltid roligt såklart!
Citera
2014-04-25, 21:28
  #456
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvardet
Någon som har lite råd att ge när motivationen är låg? Senaste tiden har jag endast tränat 1-2 ggr i veckan
Ingen tävling förrän till hösten i sikte heller.. Känns som ett mentalt krig att ta sig till träningen varje gång också.
Men när jag väl är där är det alltid roligt såklart!
Vet hur det är men det är bara att kriga igenom de jobbiga tiderna, finns inget annat sätt tyvärr. Finns massvis med tävlingar om man bara vill förresten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback