Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-29, 19:26
  #481
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Då man bedömer om ett mål ska anses vara ett småmål eller inte ska man inte ta hänsyn till de rättegångskostnader som kan uppstå i anledning av målet. Att man kan anta att rättegångskostnaderna kommer överstiga 22 000 kronor gör alltså inte att målet inte ska räknas som ett småmål.


http://www.lag24.se/a/om-de-s%C3%A5-...3%A5m%C3%A5len

Läs lite om vad som ska räknas som småmål och inte det är alltså inte alltid en garanti.
Och jag vet att kärande här vill ha skadestånd i den större skalan inte småpengar.

Om blogginlägget är borttaget kan det ha rört sig om fel information helt enkelt.
Nej hon behöver bevis för att dra det i småmål. Hon har lämnat in för allmänt åtal inget annat,.

Ja nu kanske hon lämnat in det för allmänt åtal, men tar inte åklagaren det så har hon möjlighet att stämma själv. Jag är fullt på det klara med vad som kan räknas till småmål och vad som riskerar att ses som ordinärt tvistemål, och en stämning ang förtal med ett skadeståndskrav på ex 5000 kr blir ett småmål helt enkelt. Om du läser igenom din egen länk noga så ser du det också.

Men det kan man dividera hur mycket som helst om. Jag säger bara att möjligheten finns för henne att stämma själv utan att det behöver kosta henne skjortan och halva slipsen. Funkar inte plan A så kanske hon går till plan B alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Detta forutsatter ju att Helena vet och kan pavisa vem som skrivit vad har pa FB.

Aven om hon nu tror sig veta sa kan hon ju inte pa nagot satt visa upp bevis som styrker det.

Det racker ju liksom inte att saga: jag vet att kalle Kula pa Flashback som skrivit allt detta ar Nisse Nilsson.

Sa vad galler Flashback-inlaggen ar hon ju fortfarande rokt.

Ja absolut, hon lär inte få gehör för några vilda gissningar. Därför skulle det ju vara intressant trots allt att få det på bordet för att se vad hon har.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ar det detta blogginlagg du tankte pa ?

http://juridikbloggen.wordpress.com/...min-o-j-boman/

Nej jag tänkte diskussionen inne hos MA, har för mig att du läste där då.
Citera
2013-03-29, 19:45
  #482
Medlem
MrsMagoos avatar
Du kan inte jämföra småmål med bloggare och Flashback som är ett diskussionsforum i förtalsfrågan.
Det är också ett citat ur den kända rättegången som jag har pratat om innan i denna tråd.
Flashback är ingen blogg utan ett diskussionsforum.

Du drar fram två stycken bloggare som har skrivit öppet i sitt eget namn och förmodligen stått fast vid vad som skrivits eller inte kunnat neka alls. Hur svårt är det då att dra det till ett småmål? Det här är något helt annat.
Och igen va inte så¨säker på att det blir en billig historia i detta fallet helt beroende på underlag av arbete och bevis kontra försvar. Det va ingen bra jämförelse alls du kom med. Helt utanför detta fallets problematik.

Att förknippa ett nick här utan väldigt klara bevis lär inte hända alls. Så att få hänga ut några postare på forumet ser jag inte som rimligt i nuläget då det inte ens finns ett mål ännu.

Förtalstjafset är överdrivet och det borde vara tjänstefel att ens ta upp frågan då vederbörande har sysslat med precis samma slags sk förtal. Och då i ett självoutat konto/konton.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-03-29 kl. 19:54.
Citera
2013-03-29, 20:58
  #483
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du kan inte jämföra småmål med bloggare och Flashback som är ett diskussionsforum i förtalsfrågan.
Det är också ett citat ur den kända rättegången som jag har pratat om innan i denna tråd.
Flashback är ingen blogg utan ett diskussionsforum.

Du drar fram två stycken bloggare som har skrivit öppet i sitt eget namn och förmodligen stått fast vid vad som skrivits eller inte kunnat neka alls. Hur svårt är det då att dra det till ett småmål? Det här är något helt annat.
Och igen va inte så¨säker på att det blir en billig historia i detta fallet helt beroende på underlag av arbete och bevis kontra försvar. Det va ingen bra jämförelse alls du kom med. Helt utanför detta fallets problematik.

Att förknippa ett nick här utan väldigt klara bevis lär inte hända alls. Så att få hänga ut några postare på forumet ser jag inte som rimligt i nuläget då det inte ens finns ett mål ännu.

Förtalstjafset är överdrivet och det borde vara tjänstefel att ens ta upp frågan då vederbörande har sysslat med precis samma slags sk förtal. Och då i ett självoutat konto/konton.

Du frågade efter ärenden där någon bara fått betala mellan 5 -10.000 i ett förtalsmål, och jag gav dig det.
Du skrev att man riskerade sexsiffriga belopp om man skulle driva det själv, jag visade att det inte alls behöver vara så.

Det fall du nämner innehöll ju bl.a påståenden om att en person skrivit olika inlägg/startat trådar på FB, så det går ju alldeles ypperligt att göra den kopplingen, sen att det inte håller juridiskt är en annan femma.
Men även om man anser att HL förtalat själv så har hon ju i alla fall rätten att få sin sak prövad. Precis som de som anser sig blivit förtalad av henne har samma rätt att få det prövat om de har lust.
Citera
2013-03-29, 21:20
  #484
Medlem
MrsMagoos avatar
Jag trodde nog att du kunde koppla relevanta fall som liknar detta och inte komma dragandes med bloggförtal. Och jag ser det som att du desinformerar om hur läget är och invaggar någon att tro den ska komma undan med 450 kronor i detta fallet då H anmält en postare på flashback.
Du får nog kanske stå för dina sk säkra uttalanden om nu någon skulle hamna i annat läge och då trott på vad du skriver.

Att driva förtal emot en postare på ett diskussionsforum är givetvis helt klart utanför vad en bloggare kan råka ut för. Jag vill nog säga att detta du drar fram inte har relevans för detta rättsfallet alls.

Du får gärna hänvisa till fall som handlar om anonyma postare på internet och förtals mål och gärna då ett småmål., Du verkar inte förstå att domstolen avgör vad som är småmål och inte. Det bestämmer inte den som gör en stämning. Det bör klargöras så ingen inbillar sig att alla fall är små mål, och det ser inte ut som du inser vad som kan ske i småmålsfall.

Här finns det inte ens ett mål så den dagen det blir aktuellt med ett småmål tror jag nog att man får veta detta i tråden. Här är det allmänt åtal och skulle bo mot förmodan och sitt eget uttalande stämma en person själv,så anser jag att det kan kosta mer än det smakar helt beroende på vilket arbete en försvarare anser sig lägga ner på ett fall som det här.

Återigen det här är inte en blogg utan något helt annat. Slutdiskuterat och återkom då du har förtalsmål som gäller anonyma postare på forumet och fällande dom samt rättegångskostnader.
Citera
2013-03-30, 14:19
  #485
Medlem
klimatiss avatar
Det har ju nämnts lite då och då om grävargruppen, både i orginalskelettis-tråden och denna.

Någon/några ur grävargruppen har skrivit att de var dem som tipsade polisen om HLs lönnrum. Samt att, (reserverar mej för feltolkning) de har ägnat sig åt att gräva upp både det ena och det andra missprydande skeletten från HLs garderob. (Och då är inte detta påstående enbart en metafor.)

Jag undrar hur denna koppling ser ut mellan grävargruppen och HL. Är grävargruppen en ideell, politiskt obunden organisation, eller finns det ekonomiska intressen? Vem finansierar? Och vilka metoder används?

Jag förstår allmänintresset kring fallet, men vari ligger grävargruppens intresse?

Och om grävargruppen skulle stå åtalad för förtal/ärekränkning, är det då en enskild individ ur gruppen eller gruppen som helhet som åtalas?
Citera
2013-03-30, 14:23
  #486
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Det har ju nämnts lite då och då om grävargruppen, både i orginalskelettis-tråden och denna.

Någon/några ur grävargruppen har skrivit att de var dem som tipsade polisen om HLs lönnrum. Samt att, (reserverar mej för feltolkning) de har ägnat sig åt att gräva upp både det ena och det andra missprydande skeletten från HLs garderob. (Och då är inte detta påstående enbart en metafor.)

Jag undrar hur denna koppling ser ut mellan grävargruppen och HL. Är grävargruppen en ideell, politiskt obunden organisation, eller finns det ekonomiska intressen? Vem finansierar? Och vilka metoder används?

Jag förstår allmänintresset kring fallet, men vari ligger grävargruppens intresse?

Och om grävargruppen skulle stå åtalad för förtal/ärekränkning, är det då en enskild individ ur gruppen eller gruppen som helhet som åtalas?

Jag skulle tro att "grävargruppen" bara är helt vanliga "svenssons" som gillar att snoka.
Citera
2013-03-30, 14:54
  #487
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Det har ju nämnts lite då och då om grävargruppen, både i orginalskelettis-tråden och denna.

Någon/några ur grävargruppen har skrivit att de var dem som tipsade polisen om HLs lönnrum. Samt att, (reserverar mej för feltolkning) de har ägnat sig åt att gräva upp både det ena och det andra missprydande skeletten från HLs garderob. (Och då är inte detta påstående enbart en metafor.)

Jag undrar hur denna koppling ser ut mellan grävargruppen och HL. Är grävargruppen en ideell, politiskt obunden organisation, eller finns det ekonomiska intressen? Vem finansierar? Och vilka metoder används?

Jag förstår allmänintresset kring fallet, men vari ligger grävargruppens intresse?

Och om grävargruppen skulle stå åtalad för förtal/ärekränkning, är det då en enskild individ ur gruppen eller gruppen som helhet som åtalas?

Citat:
Vår avsikt är att hjälpa åklagare och polis när det handlar om brott som enligt lag ska beivras, bortsett då från ickebrott, som jakten på Assange, där vi grävt lika djupt, utan att se något som helst brott
https://www.flashback.org/sp40812458
Här är inlägget om grävandet och att man visste innan vem det handlade om och att man tipsade polisen om lönnrummet. Jag känner inte till grävargrupperna direkt, och det enda jag känner till är terje där man med mycket stort antal medlemmar grävde på fotografen.
Citera
2013-03-30, 15:16
  #488
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
https://www.flashback.org/sp40812458
Här är inlägget om grävandet och att man visste innan vem det handlade om och att man tipsade polisen om lönnrummet. Jag känner inte till grävargrupperna direkt, och det enda jag känner till är terje där man med mycket stort antal medlemmar grävde på fotografen.


Okej. Jag tolkar det som att grävargruppen en grupp utan några som helst ekonomiska intressen. Deras driv är alltså att hjälpa polis och åklagare med bevis. Gratis. Med en koppling till Assange.

En hobbyverksamhet med stort rättspatos? Eller bara stor nyfikenhet och spänningssökande?
Citera
2013-03-30, 15:18
  #489
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Okej. Jag tolkar det som att grävargruppen en grupp utan några som helst ekonomiska intressen. Deras driv är alltså att hjälpa polis och åklagare med bevis. Gratis. Med en koppling till Assange.

En hobbyverksamhet med stort rättspatos? Eller bara stor nyfikenhet och spänningssökande?

Vet inte men det finns ett inlägg till som klargör vad det är för slags människor, och jag tror det handlar om rättspatos. Det ser så ut med tanke på det inlägget som redogör för deras yrken.
Citera
2013-03-30, 19:14
  #490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Det har ju nämnts lite då och då om grävargruppen, både i orginalskelettis-tråden och denna.

Någon/några ur grävargruppen har skrivit att de var dem som tipsade polisen om HLs lönnrum. Samt att, (reserverar mej för feltolkning) de har ägnat sig åt att gräva upp både det ena och det andra missprydande skeletten från HLs garderob. (Och då är inte detta påstående enbart en metafor.)

Jag undrar hur denna koppling ser ut mellan grävargruppen och HL. Är grävargruppen en ideell, politiskt obunden organisation, eller finns det ekonomiska intressen? Vem finansierar? Och vilka metoder används?

Jag förstår allmänintresset kring fallet, men vari ligger grävargruppens intresse?

Och om grävargruppen skulle stå åtalad för förtal/ärekränkning, är det då en enskild individ ur gruppen eller gruppen som helhet som åtalas?

Det där är bara larv. Vi har redan sagt tillräckligt. Grundregeln är: om polis och åklagare inte kan fastställa exakt vilken individ som skrivit ett visst inlägg så läggs allt ner. Så allt kommer att läggas ner. Om åklagare och polis vill lägga krut på något så är det Lelwanis inlägg, och fantasier. DET är intressant
Citera
2013-03-30, 20:42
  #491
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimlensHemlighet
Det där är bara larv. Vi har redan sagt tillräckligt. Grundregeln är: om polis och åklagare inte kan fastställa exakt vilken individ som skrivit ett visst inlägg så läggs allt ner. Så allt kommer att läggas ner. Om åklagare och polis vill lägga krut på något så är det Lelwanis inlägg, och fantasier. DET är intressant


Jo, jag vet. Nu skrev jag i fel tråd, jag har hängt med i juridikdiskussionen kring att åtalas pga inlägg. Men, okej... Kanske orelevant, men om man som grupp ta grävargruppen gör kollektiva uttalandet, står det för gruppen eller individen?

Nä, skit samma, du har rätt det kommer inte leda till åtal.
Citera
2013-03-30, 22:18
  #492
Medlem
KiaWs avatar
Inlägg flyttade från "orginaltråden" där de var felplacerade.
Försök hålla isär trådarna, felplacerade inlägg kommer hädanefter att raderas och i värsta fall också utdelas varning för.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback