Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-28, 19:57
  #469
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 073RLAZD
Inte vet jag!
Jag kan ju spåna lite såhär helt ut ur det blå iof.

En gissning är att det är påhittat,

En annan är att det handlar om att med matematiska beräkningar ta reda på strömmar av effekt.
Jag är erkänt dålig på att förklara, flåt.
En metod finns för att med stor sannolikhet förutsäga ett utfall.
Nästan allt kan man beräkna med matematik men kopplingen mellan SI-systemet och en anonym användares identitet är inte klarlagd.
Rent teoretiskt skulle man kunna använda sannorlikhetslära, språkigenkänning etc, och bygga databaser för att kartlägga (blottlägga?) identiteten med en smärre felmarginal,
och visst verkar H både driven, intelligent och tillgänglig för en sådan uppgift, men det borde ta en vecka gissningsvis/alias.
Och viktigast av allt.
Bevisvärdet, håller det som bevis?

Jag är skeptisk, men det är en intressant tanke.

Eh, nej, det verkar Helena inte vara. Vad i hela fridens namn har gett dig det intrycket ?

Detta med att stollar pa natet tror sig besitta kunskaper, mjukvara mm for att indentifiera andra ar ju inget nytt fenomen direkt. Sedan skrivs det triumferande pa bloggar att man efter lite "gravande" och "nyttjande av metoder", likt de du namner, att man nu funnit sin fiende och bla blab bla. Sedan faller det som korthus nar det allt som oftast visar sig vara helt gronjavligt fel och felaktiga personer ar uthangda.

Om nu Helena pa fullt allvar tror sig ha en "metod" for spara/identifiera sina fiender sa kvalar hon in pa denna stolle-lista.

vad galler att fa det att halla som bevis ? Knappast troligt, men det kan kanske bli ett fro som polis isf far ga vidare med. Det galler da att man lyckas presentera det utan foliehatten pa.
__________________
Senast redigerad av LadyMystica 2013-03-28 kl. 20:48.
Citera
2013-03-28, 20:03
  #470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
si=social ingenjörskonst=social engineering, en välkänd metod; därmed inte sagt att det är den som avses

det visar sig att social engineering faktiskt är benämningen på två helt skilda metoder, inom helt olika områden, varav den som kan vara relevant i trådens sammanhang är sällan använd i svensk översättning, men även på svenska fullt användbar, om än mindre uppenbar
Citera
2013-03-28, 20:21
  #471
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men det kostar ju ändå pengar om man ska göra det seriös och ta hjälp av advokat osv.? Advokathjälp är inte särskilt billigt och att förvänta sig att en rättegång av denna karaktär ska funka utan advokat är väl rätt naivt, eller räknar hon kanske i så fall med att det räcker med att hon läser upp några inlägg och säger sig ha blivit förtalad och fått livet förstört och så är det upp till motparten att försvara sig med eller utan advokat?

För visst är det så att rättegångskostnaderna vid denna typ av tvist (t ex advokatkostnad) stannar inte på staten?

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87
Men man måste väl ändå betala sin egen advokat osv.. Så 450:- kommer man nog inte långt med...

Jag kan citera Paragraf "En fördel med småmål är att den som förlorar inte riskerar att betala en stor summa i rättegångskostnader till motparten; dessa kostnader är nämligen begränsade till ansökningsavgiften hos tingsrätten (för nuvarande 450 kr), en timmes rättslig rådgivning hos en advokat (cirka 1500 kr) och ett par andra mindre kostnader. Totalt brukar summan den förlorande parten betalar bli 5 000-10 000 kr (ibland inte ens det)"

Det finns färdiga blanketter att fylla i och man driver s.as sitt eget mål, det är ganska enkelt och därför blir det heller inga stora kostnader för advokater och annat. Så 450 kr kommer man kanske inte undan med (jo om man vinner och inte har anlitat advokat), men man riskerar aldrig att få betala flera hundra tusen, utan det stannar på några tusenlappar även om man förlorar.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ingen av dom är trovärdig och blir det inte åtal av åklagare i fallet här så blir det ett civilmål och då faller också brottsmål bort. Schultz gapar över allt nu för tiden men han har då inte själv ännu några framgångar.,
Jag kan direkt prata om en mycket känd på detta forumet som drivit enskilt åtal, och det kostade att förlora det är bara så. Sen va dom surrar om på paragraf som anmäler länspolismästaren och varenda polis som finns säger inget.,

Och jag vet inte om professorn i civilvrätt ska trolla då han pratar om att stäm varenda jävel.
Men gör det då, men det är svårt och USA är inblandat i många avseenden så var så goda säger jag.
Enligt EU så stämmer inte riktigt allt som MS tar upp heller. Det finns kända prejudikat även hos EU då det gäller skadestånd. Avgörande inför en ensam domare är det vad du far efter?


Här är ger förtalsexperten sin syn på en del då det gäller förtal.
Han är däremot värd att följa,.
http://juridikbloggen.wordpress.com/...min-o-j-boman/

Nix sexsiffrigt om man förlorar för man får stå för den anklagades advokatkostnader-.


Dom ligger inte i England längre dom är flyttade till USA och således under amerikansk lag.

Schultz är professor i just civilrätt, som du säger så tror jag faktiskt han är kompetent på området eftersom det är det saken handlar om vid ett tvistemål. Men om du tycker han trots det är inkompetent så säger Benjamin Boman precis samma sak så det var detsamma.

Och den mycket kända på detta forum som jag misstänker är densamme som det finns flertalet trådar om, kan du inte blanda in då deras ärende var ett ordinärt tvistemål eftersom hon stämde motparten på långt över basbeloppet (100.000 kr var vill jag minnas). Och gör man det då får man stå för alla kostnaderna om man förlorar. Det är alltså två vitt skilda saker. Förloraren i ett småmål riskerar högst några tusenlappar, i ett ordinärt tvistemål kan det bli dyrt. Och ja, i småmål är det en ensam domare som dömer vad jag vet.
Citera
2013-03-28, 21:08
  #472
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag kan citera Paragraf "En fördel med småmål är att den som förlorar inte riskerar att betala en stor summa i rättegångskostnader till motparten; dessa kostnader är nämligen begränsade till ansökningsavgiften hos tingsrätten (för nuvarande 450 kr), en timmes rättslig rådgivning hos en advokat (cirka 1500 kr) och ett par andra mindre kostnader. Totalt brukar summan den förlorande parten betalar bli 5 000-10 000 kr (ibland inte ens det)"

Det finns färdiga blanketter att fylla i och man driver s.as sitt eget mål, det är ganska enkelt och därför blir det heller inga stora kostnader för advokater och annat. Så 450 kr kommer man kanske inte undan med (jo om man vinner och inte har anlitat advokat), men man riskerar aldrig att få betala flera hundra tusen, utan det stannar på några tusenlappar även om man förlorar.



Schultz är professor i just civilrätt, som du säger så tror jag faktiskt han är kompetent på området eftersom det är det saken handlar om vid ett tvistemål. Men om du tycker han trots det är inkompetent så säger Benjamin Boman precis samma sak så det var detsamma.

Och den mycket kända på detta forum som jag misstänker är densamme som det finns flertalet trådar om, kan du inte blanda in då deras ärende var ett ordinärt tvistemål eftersom hon stämde motparten på långt över basbeloppet (100.000 kr var vill jag minnas). Och gör man det då får man stå för alla kostnaderna om man förlorar. Det är alltså två vitt skilda saker. Förloraren i ett småmål riskerar högst några tusenlappar, i ett ordinärt tvistemål kan det bli dyrt. Och ja, i småmål är det en ensam domare som dömer vad jag vet.


Det som det sk brottsoffret har sagt är att hon vill ha skadestånd så då hjälper varken du eller vad MS säger i fallet. Däremot så är inte MS så bevandrad som du tycks tro och Boman är ett säkrare kort då det gäller förtalsbiten.

Vilken advokat som är värd namnet tar 1500 kronor? Eller var finns det uppgifter på ett förtalsmål som uppgår till 5-10.000 jag vill se ett sånt fall och kostnaderna. Du vet är någon anklagad för förtal så krävs det en del arbete som försvarare och dom arbetar inte gratis. Ska man dessutom överklaga så kostar än mer. Struntprat av en fantasirik MS inget annat.
Egna blanketter? Och inga advokater som ska försvara, men då är det ju risk för att den som anklagar och inte har absoluta bevis kan själv få stå till svars.

Sen kan man inte ha kreti och pleti anmälda för förtal i allt och inget som MS vill. Han får finna sig att näthat och kränkningar kommer finnas ett bra tag. OM han skulle få råda fanns det inte meddelarfrihet kvar., Inte heller yttrandefrihet utan han vill straffa alla som säger ett fel ord,. En idiot som uttalar sig tvärsäkert men som inte har ett enda fall på sin meritlista.
En rättshaverist blogg som Paragraf ger inget mer än desinformation.


Glöm inte detta bara.
Observera dock utgången i rättsfallet RH 1995:24 nedan som utgör ett undantag från huvudregeln på grund av svarandens sätt att föra rättegången.

Domstolen kan besluta att målet ska handläggas som ett ordinärt tvistemål om en part "gör sannolikt att den bakomliggande tvisten rör ett högre värde eller att utgången annars är av synnerlig betydelse för bedömningen av andra föreliggande rättsförhållanden"; i sådana fall gäller inte reglerna om begränsad ersättning för rättegångskostnader.

Boman citat


Citat TR
Är någon skyldig att uttala sig eller var det med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar någon att uppgiften var sanna eller att det fanns skälig grund för den uppstår inget ansvar för förtal.


Citat:
Ursprungligen postat av askum
det visar sig att social engineering faktiskt är benämningen på två helt skilda metoder, inom helt olika områden, varav den som kan vara relevant i trådens sammanhang är sällan använd i svensk översättning, men även på svenska fullt användbar, om än mindre uppenbar

SI måste vara något i hästeväg som ingen annan känner till. Det verkar knepigt.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-03-28 kl. 21:38.
Citera
2013-03-28, 22:07
  #473
Medlem
073RLAZDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Eh, nej, det verkar Helena inte vara. Vad i hela fridens namn har gett dig det intrycket ?
(...).
Hon är uppenbart väldigt engagerad (driven), intelligent vet jag inte vad jag fått ifrån, det kanske inte stämmer, tillgänglig: ja hon har tid att helt gå in i sökandet.
Citera
2013-03-29, 13:36
  #474
Medlem
Schenkmanis44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farligpsykisksjuk
Citat:
Ursprungligen postat av Schenkmanis44
Fast enligt MrsMagoo, som var den som postade utdraget, får användarna extra rättigheter för att forumet har artikel 19 av de mänskliga rättigheterna. https://www.flashback.org/sp42674303 Hon kan möjligen även tro att användarna får extra rättigheter på grund av att flasback är USA-baserat.
Jag kan t.ex ha ett medborgarskap i Ryssland och posta här på Flashback.

Jag har redan förklarat en gång för dig att medborgarskap är irrelevant. https://www.flashback.org/sp42682540 Har du kort minne?

Citat:
Ursprungligen postat av farligpsykisksjuk
Det är ingen som säger att jag skriver under t.ex svensk/norsk/dansk jurisdiktion just nu.
Nej, det stämmer att ingen säger det. Det som spelar roll är var du fysiskt befinner dig när postar dina inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av farligpsykisksjuk
Man kan inte säga vilken jurisdiktion en användare agerar under innan pseudonymet är kopplat till en fysisk person.

Rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av farligpsykisksjuk
Vilket i sin tur blir väldigt svårt, eftersom FB som du säkert redan vet inte lämnar ut IP-adress.

Visst. Det ska bli intressant att se hur det är gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av farligpsykisksjuk
Ska du knyta en person till ett anonymt användarkonto här på Flashback bör du själv ha väldigt tunga bevis att presentera för att inte riskera att åka dit på ett genuint förtal.

Spekulerar du nu i vad som skulle vara lagligt att skriva offentligt fördenskull åtal väcks?

Citat:
Ursprungligen postat av farligpsykisksjuk
Tills en faktiskt fysiskt levande person är kopplad till ett konto så agerar den under amerikanska regler när denne skriver här.

Du förväxlar, precis som MrsMagoo, rättigheter och möjligheter. Var och en som skriver här agerar under rättigheter givna av den jurisdiktion som personen verkar inom. Var och en har möjligheter att anonymt skriva här på grund av att flashback faller under amerikansk jurisdiktion.
__________________
Senast redigerad av Schenkmanis44 2013-03-29 kl. 13:41.
Citera
2013-03-29, 18:02
  #475
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det som det sk brottsoffret har sagt är att hon vill ha skadestånd så då hjälper varken du eller vad MS säger i fallet. Däremot så är inte MS så bevandrad som du tycks tro och Boman är ett säkrare kort då det gäller förtalsbiten.

Och vid ett enklare tvistemål så kan hon också begära skadestånd om än med vissa begränsningar i summan. Om du föredrar Boman så kan jag citera honom där han uttalar sig i en blogg om just småmål:
"Gällande rättegångskostnader rör det sig om ett s.k. småmål. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Småmål Du riskerade alltså aldrig mer än de 5000 kronorna, ansökningsavgiften på 450 kronor samt resekostnader. ...." Kan vi vara överens nu om att man inte riskerar hundratusentals kronor så länge det handlar om ett småmål?


Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vilken advokat som är värd namnet tar 1500 kronor? Eller var finns det uppgifter på ett förtalsmål som uppgår till 5-10.000 jag vill se ett sånt fall och kostnaderna. Du vet är någon anklagad för förtal så krävs det en del arbete som försvarare och dom arbetar inte gratis. Ska man dessutom överklaga så kostar än mer. Struntprat av en fantasirik MS inget annat.
Egna blanketter? Och inga advokater som ska försvara, men då är det ju risk för att den som anklagar och inte har absoluta bevis kan själv få stå till svars.

Lite snabbt så dömdes bl.a Thoralf Alfsson för förtal och fick betala 5000 i skadestånd samt rättegångskostnader på 1333 kr. Carina Herrstedt dömdes för förtal och fick betala 5000 i skadestånd och 1500 i rättegångskostnader. Är man inte alldeles dum i huvudet så klarar man att ta skärmdumpar osv själv, likaså att fylla i en färdigtryckt blankett och då behöver man inte advokat i småmål.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Glöm inte detta bara.
Observera dock utgången i rättsfallet RH 1995:24 nedan som utgör ett undantag från huvudregeln på grund av svarandens sätt att föra rättegången.

Domstolen kan besluta att målet ska handläggas som ett ordinärt tvistemål om en part "gör sannolikt att den bakomliggande tvisten rör ett högre värde eller att utgången annars är av synnerlig betydelse för bedömningen av andra föreliggande rättsförhållanden"; i sådana fall gäller inte reglerna om begränsad ersättning för rättegångskostnader.
Men eftersom det handlar om förtal så finns det inget "högre värde" att beakta
Citera
2013-03-29, 18:12
  #476
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Och vid ett enklare tvistemål så kan hon också begära skadestånd om än med vissa begränsningar i summan. Om du föredrar Boman så kan jag citera honom där han uttalar sig i en blogg om just småmål:
"Gällande rättegångskostnader rör det sig om ett s.k. småmål. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Småmål Du riskerade alltså aldrig mer än de 5000 kronorna, ansökningsavgiften på 450 kronor samt resekostnader. ...." Kan vi vara överens nu om att man inte riskerar hundratusentals kronor så länge det handlar om ett småmål?




Lite snabbt så dömdes bl.a Thoralf Alfsson för förtal och fick betala 5000 i skadestånd samt rättegångskostnader på 1333 kr. Carina Herrstedt dömdes för förtal och fick betala 5000 i skadestånd och 1500 i rättegångskostnader. Är man inte alldeles dum i huvudet så klarar man att ta skärmdumpar osv själv, likaså att fylla i en färdigtryckt blankett och då behöver man inte advokat i småmål.


Men eftersom det handlar om förtal så finns det inget "högre värde" att beakta


Poängen är att du inte kan vara säker att Tingsrätten inte anser att det kan vara ett fall som har en del vikt för andra fall i samma fråga och då finns inga begränsningar längre. Ett annat fall är hänvisat
(som utgör ett undantag från huvudregeln på grund av svarandens sätt att föra rättegången)där advokaten fick resa en del och det ska betalas. Så att fritt och säkert säga att så enkelt är det och så billigt blir det är inga garantier.
Sakdeståndsfrågan i ett småmål är minimal och det är inte bo avsikt i detta fallet.
Skadestånd för att varit förtalad är en anledning till att knappast någon går upp för ett begränsat skadestånd., Här snackar vi rejäla skadestånd.

Alla advokater tar inte samma taxa det vet alla. Och tar du någon i priskategorin 1500 och mellan 5-10000 i ett sånt här fall som just detta, så har du inte mycket till advokat.
Sen anser jag inte att det är bo avsikt att begränsa skadestånden till skit och inget du har missuppfattat anledningen och avsikten.

Det är alltså inte alls så säkert att det blir billigt. Och jag skulle nog vilja påstå att i förtalsmål så finns det inte många och detta fallet skulle helt klart ha ett betydande värde för andra mål. Då återgår det till ett vanligt tvistemål och vips är också begränsningarna borta.
Nej jag är inte överens om att det är säkra kort att det blir billigt och absolut inte i detta fallet då BO har gång på gång sagt att hon ska skadestånd. Och då är inte ca 20.000 det hon menar.


Du menar att novisen ska dra sin egen rättegång?`Och ingen advokat men då ska man också ha bevis av tyngd. Det är inte bara att gissa sig fram och tro. Det är inte domstolen till för. Utan advokat så är man inte i ett bra läge., Så finns det fall som har kostat mer än vad som menas vid begränsningen pga av advokatens resor. Så med andra ord kan det kosta utöver det utlovade priset. Du får snacka med Ramberg hon ser gärna till så advokaterna har ofantligt höga arvoden.

gör sannolikt att den bakomliggande tvisten rör ett högre värde eller att utgången annars är av synnerlig betydelse för bedömningen av andra föreliggande rättsförhållanden"; i sådana fall gäller inte reglerna om begränsad ersättning för rättegångskostnader.

Citat:
Om du föredrar Boman så kan jag citera honom där han uttalar sig i en blogg om just småmål:

Länk tack.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-03-29 kl. 18:28.
Citera
2013-03-29, 18:31
  #477
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Poängen är att du inte kan vara säker att Tingsrätten inte anser att det kan vara ett fall som har en del för andra fall i samma fråga och då finns inga begränsningar längre. Ett annat fall är hänvisat
(som utgör ett undantag från huvudregeln på grund av svarandens sätt att föra rättegången)där advokaten fick resa en del och det ska betalas. Så att fritt och säkert säga att så enkelt är det och så billigt blir det är inga garantier.
Sakdeståndsfrågan i ett småmål är minimal och det är inte bo avsikt i detta fallet.
Skadestånd för att varit förtalad är en anledning till att knappast någon går upp för ett begränsat skadestånd., Här snackar vi rejäla skadestånd.

Alla advokater tar inte samma taxa det vet alla. Och tar du någon i priskategorin 1500 och mellan 5-10000 i ett sånt här fall som just detta, så har du inte mycket till advokat.
Sen anser jag inte att det är bo avsikt att begränsa skadestånden till skit och inget du har missuppfattat anledningen och avsikten.

Det är alltså inte alls så säkert att det blir billigt. Och jag skulle nog vilja påstå att i förtalsmål så finns det inte många och detta fallet skulle helt klart ha ett betydande värde för andra mål. Då återgår det till ett vanligt tvistemål och vips är också begränsningarna borta.

Det finns ett antal småmål som avhandlat förtal så det skulle knappast vara något speciellt. Det var tal om att det skulle kunna kosta sexsiffriga belopp om hon valde att stämma någon, jag har visat att det inte alls behöver kosta så mycket, vilket var vad jag var ute efter.

Jag vet inte om HLs avsikt är att försöka få stora pengar eller om hon bara vill visa upp "hatarna" i ljuset, i det senare fallet så har hon ju alla möjligheter i ett småmål. Det blir offentliga handlingar, alla kan se vad hon lagt fram och den/de utpekade blir offentliga och kopplade (juridiskt hållbart eller ej) till sina nick vare sig hon vinner eller inte. Så frågan är vad hennes syfte är. Jag har inte följt tråden slaviskt så jag har inte sett vad hennes syfte är.

Du kan tyvärr inte få länk till Bomans uttalande då blogginlägget ifråga är borttaget. Tror dock LadyMystica följde diskussionen och kanske kan intyga.
__________________
Senast redigerad av CattasBubbla 2013-03-29 kl. 18:34.
Citera
2013-03-29, 18:34
  #478
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Det finns ett antal småmål som avhandlat förtal så det skulle knappast vara något speciellt. Det var tal om att det skulle kunna kosta sexsiffriga belopp om hon valde att stämma någon, jag har visat att det inte alls behöver kosta så mycket, vilket var vad jag var ute efter.

Jag vet inte om HLs avsikt är att försöka få stora pengar eller om hon bara vill visa upp "hatarna" i ljuset, i det senare fallet så har hon ju alla möjligheter i ett småmål. Det blir offentliga handlingar, alla kan se vad hon lagt fram och den/de utpekade blir offentliga och kopplade (juridiskt hållbart eller ej) till sina nick vare sig hon vinner eller inte. Så frågan är vad hennes syfte är. Jag har inte följt tråden slaviskt så jag har inte sett vad hennes syfte är.

Då man bedömer om ett mål ska anses vara ett småmål eller inte ska man inte ta hänsyn till de rättegångskostnader som kan uppstå i anledning av målet. Att man kan anta att rättegångskostnaderna kommer överstiga 22 000 kronor gör alltså inte att målet inte ska räknas som ett småmål.


http://www.lag24.se/a/om-de-s%C3%A5-...3%A5m%C3%A5len

Läs lite om vad som ska räknas som småmål och inte det är alltså inte alltid en garanti.
Och jag vet att kärande här vill ha skadestånd i den större skalan inte småpengar.

Om blogginlägget är borttaget kan det ha rört sig om fel information helt enkelt.
Nej hon behöver bevis för att dra det i småmål. Hon har lämnat in för allmänt åtal inget annat,.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-03-29 kl. 18:41.
Citera
2013-03-29, 18:37
  #479
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Lite snabbt så dömdes bl.a Thoralf Alfsson för förtal och fick betala 5000 i skadestånd samt rättegångskostnader på 1333 kr. Carina Herrstedt dömdes för förtal och fick betala 5000 i skadestånd och 1500 i rättegångskostnader.

Detta forutsatter ju att Helena vet och kan pavisa vem som skrivit vad har pa FB.

Aven om hon nu tror sig veta sa kan hon ju inte pa nagot satt visa upp bevis som styrker det.

Det racker ju liksom inte att saga: jag vet att kalle Kula pa Flashback som skrivit allt detta ar Nisse Nilsson.

Sa vad galler Flashback-inlaggen ar hon ju fortfarande rokt.
Citera
2013-03-29, 18:43
  #480
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Du kan tyvärr inte få länk till Bomans uttalande då blogginlägget ifråga är borttaget. Tror dock LadyMystica följde diskussionen och kanske kan intyga.

Ar det detta blogginlagg du tankte pa ?

http://juridikbloggen.wordpress.com/...min-o-j-boman/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback