• 1
  • 2
2013-03-18, 15:29
Medlem
hotgyaals avatar
jag kan inte sluta äta godis,allt som är sött..varje morgon äter jag antingen bakelser eller pajer, i skolan tänker jag BARA på allt sött som är ätbart. det börjar bli riktigt jobbigt då jag inte kan kontrollera mig, jag är 158 och väger 51 kg ungefär. är det någon som har samma problem? vad ska jag göra? be mig inte äta frukt när jag blir sötsugen för jag HAAATAR frukt.. vill inte få diabetes eller så , så kan någon snälla ge tips på hur jag kan dra ner på godisätandet?
Citera
2013-03-18, 15:31
Medlem
flashgrenades avatar
Hur gammal är du?

Ont: Börja snusa/röka så skall du se att godissuget troligtvis kommer minska.
Citera
2013-03-18, 15:37
Medlem
AquaRegias avatar
Förhoppningsvis så har du åtminstone lite självkontroll, och då är det bara att sluta. Det är inte svårare än så.
Citera
2013-03-18, 15:40
Medlem
Remembers avatar
Du är sockerberoende - det effektivaste är att sluta cold turkey. Efter en månad tänker du inte på sötsaker längre.
Citera
2013-03-18, 15:41
Medlem
Socker är beroendeframkallande. Söta saker fungerar som dopaminåterställare, dvs. om man känner sig lite deppad och nere blir man gladare om man äter lite godis, choklad eller liknande. Det är just detta som gör det så vanbildande. Man kan slafsa i sig stora mängder utan inse hur mycket man ätit.

Själv kan jag käka en hel Paradis-ask under en dag, när jag är riktigt sockersugen så att säga. Man kan dra ner genom att växla till mer nyttiga sockerprodukter såsom dadlar, russin, jordgubbar, blåbär, hallon osv. Mycket bättre i längden!
Senast redigerad av DzCh 2013-03-18 kl. 15:54.
Citera
2013-03-18, 15:58
Medlem
denisehs avatar
Ät dig mätt på vanlig mat så du inte orkar äta något sött.
Ät sötmandlar och jordnötter för att dämpa, gör nyttiga bars som kan dämpa ditt sötsug då de kan innehålla vaniljextrakt, honung eller sirap.
Citera
2013-03-18, 16:02
Medlem
redbull72s avatar
Är oxå sockeralkoholist, men äter lchf nu, o då försvinner sockersuget efter några dagar, men dag 2-3 så kan man bokstavligen mörda för en skumkantarell... köpte en 85%-ig chokladbit i slutet på januari, i helgen åt jag sista biten av den, räcker att man tar en halv ruta o delar på den i småbitar, sen är sötsuget borta!
Citera
2013-03-18, 16:15
Bannlyst
Förklara igen varför man ska sluta äta socker?
Citera
2013-03-18, 16:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Förklara igen varför man ska sluta äta socker?

För mycket kolhydrater kan ställa till en hel del problem allt från humörsvängningar till candida och diabetes.
Citera
2013-03-18, 16:48
Medlem
DenNyaDealens avatar
För mig är det om jag väl ätit godis 2 dagar i rad så är det extremt svårt att inte äta den 3e. Det handlar mer om en slags vana.
Kom nyss ut ur en period då jag drack massvis med läsk, samma princip!
Citera
2013-03-18, 17:38
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remember
Du är sockerberoende - det effektivaste är att sluta cold turkey. Efter en månad tänker du inte på sötsaker längre.

"Socker beroende" "cold turkey". Det är faaan inte heroin vi pratar om. Det finns inget bevis på att ett sockerberoende skulle existera. Det här är inget annat än brist på karaktär.

Mitt råd till TS är följande. Skaffa lite perspektiv på livet innan brandkåren får såga upp väggen för att få ut din kropp.
Citera
2013-03-18, 17:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
"Socker beroende" "cold turkey". Det är faaan inte heroin vi pratar om. Det finns inget bevis på att ett sockerberoende skulle existera. Det här är inget annat än brist på karaktär.

Mitt råd till TS är följande. Skaffa lite perspektiv på livet innan brandkåren får såga upp väggen för att få ut din kropp.

Tro mig, sockerberoende finns, och "avtändningen" är ett helvete gmf med tex nikotin, har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som när jag slutade med socker/godis/läsk och drog ner på kolhydraterna. Spenderade 2 dagar i sängen med frossa och ont i hela kroppen, humörsvängningar som fick PMS-häxor att verka lugna och stabila, totalt orkeslös, kravings så man klättrade efter väggarna, efter 2 veckor började det kännas bättre men tog närmare 2 månader innan jag kände mig normal igen. Men än idag får jag sjuka kravings till och från, framförallt om jag slarvat och ätit nånting kolhydratrikt tex bröd. pasta, ris eller potatis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in