• 1
  • 2
2013-03-18, 12:11
Medlem
Alla vet väl vem Doris Hopp är? Den ökända Bordellmamman som på 70-talet torskade i en megaskandal där diverse politiker och högt uppsatta män var inblandade.

Har letat runt här lite på Flashback, och det finns ingen "direkt" tråd om Doris Hopp, utan hon nämns i sin sons tråd "Martin Hopp" och även i Palme-tråden om Bordellskandalen.

Vad finns det för skvaller om denna kvinna? Hur var hon som person?

Detta handlar om Doris Hopps Bordellhärva med alla politiker. I sitt stora hela: Mörkläggningen av skandalen:
http://ritualabusedebate.blogspot.se...-den-till.html
Senast redigerad av PringlesMannen 2013-03-18 kl. 12:35.
Citera
2013-03-18, 12:43
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Jag har hört att hon i princip spenderade hela sin vakna tid med att babbla i telefon (vilket var guld för polisen som kunde sitta och lyssna på henne).

Sedan ska hon tydligen ha varit lesbisk också, drog sig inte för att föreslå sexakter med sina underlydande flickor.
Citera
2013-10-06, 13:41
Medlem
Doris Hopp, föddes 1930 i ST Görans församling i Stockholm och började prostituera sig 1950. Hon var spelberoende, rolette, hemliga spelklubbar etc slukade mycket av hennes pengar. Hon gifte sig med en tysk man (Hopp) som hon lärde känna på Grand Hotel. Han var en förmögen industriman.

Hon hade en bostad på Ruddamsgatan i Stockholm, som jag tror hon ärvt av sin mor. Sedan hade hon en på Birger Jarlsgatan 101..... Hon utnyttjade bägge bostäderna för sex *möten*. Dels för eget vidkommande, dels för de kvinnor och flickor (13-15 år) som hon knöt till sig.

När det beslutades att hon skulle åtalas så mörkades hela kundregistret och de nämndes endast med nummer, medan fnasken fick schavottera med namn, födelse nummer etc.

Bland torskarna fanns ministrar, kommun politiker, höga millitärer, höga poliser, domare och åklagare.... Men till dags dato försöker man mörklägga vilka dom var, så långt det är möjligt.

I hennes "stall" fanns även tre polska fnask som "betjänade" polska ambassadören etc.....

1976 dömdes hon för grovt koppleri till 2 års fängelse och av beslagtaget gods (smycken och pengar) ansågs 250.000 kr förverkade! Samtal hade då förts mellan Silbersky (hennes försvarare) och åklagaren (tror det var Wolff?) och det kunde anses ok? eller om dom ev skulle sänka summan.

Vad jag förstår var Olof Palme aldrig en av torskarna, men han försökte i sin politiker roll få det till att allt var "skitsnack".

I dag finns dock en bok som täcker ganska väl hela rätts skandalen, som heter; Bordellhärvan! Där författarna har intervjuat utredare, åklagare, offer och förövare. Samt granskat alla tillgängliga handlingar och lyssnat på ett otal av de telefonavlyssningsband som finns.
Citera
2013-10-11, 22:09
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Det var väl Leif Silbersky som var Doris advokat?

Och dokumenten och allt borde ju i såna fall finnas nånstans arkiverat eller sparat om nån orkar rota såvida det inte forfarande är hemligstämplat!?
Citera
2013-10-12, 17:35
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Finns egentligen inte så mycket att säga om Doris. Det var ett djävla festande bara dygnet runt. Hon hade sin verksamhet som en hobby. Hon var väldigt ledsen över hennes son Martin hatade henne och försökte köpa hans kärlek genom att bekosta alla hans resor utomlands och hans dragster-intresse. Doris Lägenhet var inte speciellt lyxig den heller och hon reste aldrig utomlands. Doris satt inte i telefonen hela dagarna och det sprang inte kunder där hela dagarna heller. Hon åt smör av märket Flora och hade en försmak för guldfärg då sammetssoffan och barnänglar i fönstren var guldfärggade. Hon hade även ett stort akvarium som jag fick städa som barn för några leksaker fanns inte. Gardinerna var av sammet och hon hade heltäckningmatta samt en kristallkrona i taket. På toaletten fanns en världskarta där hennes son satte knappnålar över städer som han besökt. Lägenheten var en 2-rummare. Doris och hennes man hade ett landställe i Dalarna och en kombi-bil av märket chevrolet (tror jag) med träpaneler. Inte speciellt lyxigt det heller. Det som var poppis på den tiden var ju blårävspälsar, guldsmycken m.m som sattes i kylrum och bankfack. Det var aldrig några fina middagar eller fina resturangbesök på lyxkrogar ellr hotellbesök heller. Hon var ganska snäll och tråkig som person och jag såg väl henne som bara ytterligare en fyllkaja som skulle vara lite fin i kanten. Det jag la märke till var att Doris hade ingen skivspelare vilket jag tyckte var tråkigt. Jag fick aldrig se på TV heller. Det var ganska tråkigt där. Dom män som nån gång kom dit presenterade aldrig sig och när jag frågade vilka dom var sa Doris alltid bara att dom bara var en bekant men jag förstog ju att det var rika och högt uppståede män. Doris hade en röd kobratelefon som jag gillade att leka med.

Nåt annat ni undrar över?
Senast redigerad av Saturnuspojken 2013-10-12 kl. 18:19.
Citera
2013-12-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Finns egentligen inte så mycket att säga om Doris. Det var ett djävla festande bara dygnet runt. Hon hade sin verksamhet som en hobby. Hon var väldigt ledsen över hennes son Martin hatade henne och försökte köpa hans kärlek genom att bekosta alla hans resor utomlands och hans dragster-intresse. Doris Lägenhet var inte speciellt lyxig den heller och hon reste aldrig utomlands. Doris satt inte i telefonen hela dagarna och det sprang inte kunder där hela dagarna heller. Hon åt smör av märket Flora och hade en försmak för guldfärg då sammetssoffan och barnänglar i fönstren var guldfärggade. Hon hade även ett stort akvarium som jag fick städa som barn för några leksaker fanns inte. Gardinerna var av sammet och hon hade heltäckningmatta samt en kristallkrona i taket. På toaletten fanns en världskarta där hennes son satte knappnålar över städer som han besökt. Lägenheten var en 2-rummare. Doris och hennes man hade ett landställe i Dalarna och en kombi-bil av märket chevrolet (tror jag) med träpaneler. Inte speciellt lyxigt det heller. Det som var poppis på den tiden var ju blårävspälsar, guldsmycken m.m som sattes i kylrum och bankfack. Det var aldrig några fina middagar eller fina resturangbesök på lyxkrogar ellr hotellbesök heller. Hon var ganska snäll och tråkig som person och jag såg väl henne som bara ytterligare en fyllkaja som skulle vara lite fin i kanten. Det jag la märke till var att Doris hade ingen skivspelare vilket jag tyckte var tråkigt. Jag fick aldrig se på TV heller. Det var ganska tråkigt där. Dom män som nån gång kom dit presenterade aldrig sig och när jag frågade vilka dom var sa Doris alltid bara att dom bara var en bekant men jag förstog ju att det var rika och högt uppståede män. Doris hade en röd kobratelefon som jag gillade att leka med.

Nåt annat ni undrar över?

Intressant, tack för info. Hur blev du rekommenderad att vara hos henne? Efter "bordellhärvan" så var hon väl i hetluften även på 80-talet med misstänkt koppleri?
Citera
2013-12-08, 16:19
Medlem
Det var ganska kul, att lyssna på P3 Dokumentärs "Bordellhärvan"..

Men hon dog bara drygt 60 år gammal. Hur? Var hon rik när hon dog, eller hade hon spenderat allt?
Citera
2014-05-08, 10:25
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Alla vet väl vem Doris Hopp är? Den ökända Bordellmamman som på 70-talet torskade i en megaskandal där diverse politiker och högt uppsatta män var inblandade.

Har letat runt här lite på Flashback, och det finns ingen "direkt" tråd om Doris Hopp, utan hon nämns i sin sons tråd "Martin Hopp" och även i Palme-tråden om Bordellskandalen.....
I verkligheten tycks hon ha varit en ganska harmlös dam. Man kan undra vad som egentligen är sant kring bordellhärvan. På ett eller annat sätt skuldsatta personer kan ju lätt utnyttjas som patsys i vilket topphemligt rackarspel som helst där politiska eller finansiella makthavare till sist spelar ut konkurrerande intressen mot varandra.
Särskilt nyfiken blir åtminstone jag då Doris Hopp plötsligt presenteras som centralfigur i Palmedramat enligt dessa mindmaps i en diskussion som nyligen lyftes ut ur stora Palmetråden: http://www.flashback.org/t2348325p2 ; http://www.pictureshack.us/images/39588_im5.png
Citera
2014-05-08, 11:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
I verkligheten tycks hon ha varit en ganska harmlös dam. Man kan undra vad som egentligen är sant kring bordellhärvan. På ett eller annat sätt skuldsatta personer kan ju lätt utnyttjas som patsys i vilket topphemligt rackarspel som helst där politiska eller finansiella makthavare till sist spelar ut konkurrerande intressen mot varandra.
Särskilt nyfiken blir åtminstone jag då Doris Hopp plötsligt presenteras som centralfigur i Palmedramat enligt dessa mindmaps i en diskussion som nyligen lyftes ut ur stora Palmetråden: http://www.flashback.org/t2348325p2 ; http://www.pictureshack.us/images/39588_im5.png

Ingenting talar för att Hopp var speciellt harmlös. Hon var en cynisk kvinna som erbjöd sexuella tjänster till, i många fall, högt uppsatta politiker och beslutsfattare och företagsledare och med all sannolikhet tillhandahöll Hopp även underåriga flickor.

Den allt mer sexliberala inställningen hos socialdemokraterna på den här tiden gynnade Hopps affärer och i främsta rummet stod bland andra justitieminister Lennart Geijer som hade mycket sexliberala idéer.

Vi skall nog undvika att göra Hopp till en oskyldig martyr.
Citera
2014-05-14, 11:56
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Ingenting talar för att Hopp var speciellt harmlös. Hon var en cynisk kvinna som erbjöd sexuella tjänster till, i många fall, högt uppsatta politiker och beslutsfattare och företagsledare och med all sannolikhet tillhandahöll Hopp även underåriga flickor.

Den allt mer sexliberala inställningen hos socialdemokraterna på den här tiden gynnade Hopps affärer och i främsta rummet stod bland andra justitieminister Lennart Geijer som hade mycket sexliberala idéer.

Vi skall nog undvika att göra Hopp till en oskyldig martyr.
Eftersom jag själv blivit jämställd manipulatör kring Olof Palme och utsatt för lika omfattande förtal så har jag anledning att betvivla ryktena om både Hopp och Geijer. Lillemor Östlin som avslöjade en annan sida blev typiskt nog lika trakasserad.
Citera
2014-05-14, 16:06
Medlem
p0tatiss avatar
Läste att hon var född som man.
Citera
2014-05-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0tatis
Läste att hon var född som man.
..?..Kan man föda barn då..??..