2013-03-18, 09:50
Medlem
Jag har en stor gryta och jag vill göra 3-4 kg köttfärssås på en gång så att det räcker länge. Jag har ett par frågor:

Vattnet som köttfärsen utsöndrar kommer ju att lägga sig på botten av grytan, kommer det att göra att köttfärsen blir gummi-aktig? Kommer smaken att bli sämre? Om man bör ta bort vattnet, har ni då några tips på hur man kan göra det på ett enkelt sätt, utan att kasta ut 4kg köttfärs?
Citera
2013-03-18, 09:54
Medlem
CommonSenses avatar
om det e så mycke så stek köttfärsen i omgångar ( inte allt direkt ) allt som steks kan du lägga i grytan sen e det bara o ha i alltdu behöver till din köttfärs!!
Citera
2013-03-18, 09:58
Medlem
Som ovan säger, stek i omgångar istället.

Sätt på grytan och gör din sås i den, tomater, lök och vad annat du nu kan tänkas ha i. Samtidigt som du gör detta så steker du din köttfärs i en separat stekpanna i omgångar och lägger sedan ner det i din gryta när den har stekt klart. Då slipper du oroa dig för vätskan
Citera
2013-03-18, 12:49
Medlem
ps870s avatar
Du kan inte steka så mycket på en gång, då kommer att koka köttfärsen. Har du en stor stekpanna så stek i minst fyra omgångar och häll det du stekt klart i grytan.
Citera
2013-03-18, 13:21
Medlem
stek i långpanna i ugn, att hålla på och dutta med 4kg färs i stekpannan tar en evighet
Citera
2013-03-18, 19:49
Medlem
Tack Handke, bra tips!
Citera
2013-03-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jozhann
Tack Handke, bra tips!
Nja, inte säker på det. Hur skall du kunna finfördela färsen om du inte rör ständigt? Det kommer bli en 4:kg kompakt köttklump i långpannan.
Citera
2013-03-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Nja, inte säker på det. Hur skall du kunna finfördela färsen om du inte rör ständigt? Det kommer bli en 4:kg kompakt köttklump i långpannan.

kanske ska man köra på den på 2 plåtar för att få den mindre kokt och man måste ju röra nån gång då och då

men inte kan man väl förvandla köttfärs till en köttklump?
Citera
2013-03-21, 17:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
kanske ska man köra på den på 2 plåtar för att få den mindre kokt och man måste ju röra nån gång då och då

Tänk dig i hur en hamburgare blir eller köttfärslimpa, det är ju ren köttfärs som du steker i pannan.
Och utan som helst tveckan kommer ju det bli samma här.

I en vanlig stekpanna hos mig, så kan jag steka ca800g per gång och få bra stekyta och inte så det kokar direkt.
Så klart anstränger man sig så kanske 1kg i taget, men då gäller jävligt varm stekpanna och inte röra köttfärsen mer än när man vänder den i början.
Citera
2013-03-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handke

Den kommer stelna ihop till en kompakt, smaklös klump, jo!
Tro mig, jag gjorde missen när jag skulle tina 500 g köttfärs i micron en gång och av misstag körde på full effekt i 15 min, trodde jag hade upptiningprogrammet...
De tips du fått om att bruna i olika omgångar i en stekpanna och hälla över allt eftersom i en gryta är det bästa.
Citera
2013-03-21, 19:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Den kommer stelna ihop till en kompakt, smaklös klump, jo!
Tro mig, jag gjorde missen när jag skulle tina 500 g köttfärs i micron en gång och av misstag körde på full effekt i 15 min, trodde jag hade upptiningprogrammet...
De tips du fått om att bruna i olika omgångar i en stekpanna och hälla över allt eftersom i en gryta är det bästa.
Jag brukar bara köra hälften i grytan.
Och sen tillsätta resten av det välsteka köttfärsen, en kort stund innan det är klart.
Då får man lite goda bitar med stekyta i munnen när man äter.
Nått som jag gillar skarpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in