• 1
  • 2
2013-03-17, 18:37
Medlem
Naikons avatar
Tjenare! Hjälper min morfar att formatera och ominstallera Windows 7 på hans dator. Det är en ganska snabb dator, Intel i7 med 8GB ram.

Det började förra söndagen, då jag var hemma hos honom. Han hade köpt en riktigt Windows 7-licens, så det var bara att installera. Efter att jag installerat Windows, så upptäckte jag att jag hade glömt att formatera om partitionen samtidigt, så jag fick installera om Windows igen, och då formaterade jag om den. Då funkade den som vanligt, jag fortsatte med att installera nya drivrutiner.

Då tänkte jag att jag skulle ta tag i ett gammalt problem med datorn - att den startar om sig själv EFTER att man stängt av den. Så jag sökte runt lite på Google, och provade nya inställningar.
I alla fall ledde det till att jag resetade BIOS, vilket kanske inte var så smart med tanke på att jag nyss installerat Windows.
Det var två 1TB hårddiskar som kördes i RAID-1 för backup-möjligheterna. Försvinner RAID-inställningarna efter att man resetat BIOS?
I alla fall så bootade Windows skitlångsamt efter detta, och BIOS bootade också ett bra tag.
Det tog kanske 5 minuter att komma in i Windows. Något som borde ta typ 1 minut med denna dator.

Så idag fick jag nog, körde en total ominstallation. Började med att reseta CMOS/BIOS på moderkortet, återställde också inställningarna inne i BIOS för säkerhetsskull.
Gick in i RAID-konfiguratorn och tog bort RAID-partitionen. Kopplade ur ena hårddisken ur datorn, så att den bara körde på en hårddisk för att minska felkällor.

Så nu formaterar jag hårddisken och installerar Windows för typ femte gången. Observera att jag bara kör på EN hårddisk nu, och inte TVÅ i RAID som jag gjorde förut.
Installationen går bra som vanligt, fixar drivrutiner och installerar några program. Det är nu som problemen börjar komma tillbaka.

Efter att jag startat om datorn ett antal gånger, p.g.a alla uppdateringar, så börjar den boota långsamt igen. Efter att Windows stått och laddat i kanske 2-3 minuter, så kommer det upp en svart skärm där det står typ "Windows kan inte startas - reparera eller starta om?". Efter 10 sekunder startar en felsökning automatisk som försöker reparera Windows.
Då kunde man starta om datorn via power-knappen på chassit, och då kunde man komma in i Windows som vanligt.

NU däremot, så kommer jag inte förbi Windows-logon över huvud taget. Den står och laddar i några minuter, och sen kommer det upp att "Windows kan inte startas". Sen typ felsöker den bara om och om igen och startar om.

Vad fan? Är så jävla less på allting nu. Vill kunna ge tillbaka datorn till morfar med gott samvete, då det var jag som byggde datorn för 2 år sen. Hjälp!
Citera
2013-03-17, 18:52
Medlem
JBGoodes avatar
Prova aktivera AHCI för SSD:n och installera om windows.
Citera
2013-03-17, 19:09
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Prova aktivera AHCI för SSD:n och installera om windows.

Vadå, jag har inte nämnt något om en SSD? Det är helt vanliga 3.5-hårddiskar.
Inne i BIOS har jag satt SATA-kontrollern tilll SATA, om det är det du menar.

Tack för hjälpen förresten!
Citera
2013-03-17, 19:17
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Vadå, jag har inte nämnt något om en SSD? Det är helt vanliga 3.5-hårddiskar.
Inne i BIOS har jag satt SATA-kontrollern tilll SATA, om det är det du menar.

Tack för hjälpen förresten!
Tankevurpa, fick för mig att du hade ssd är jag läste raid.

Har du kollat så att inställningarna i bios är korrekta?
Citera
2013-03-17, 20:11
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Tankevurpa, fick för mig att du hade ssd är jag läste raid.

Har du kollat så att inställningarna i bios är korrekta?

Ja, jag vet inte vad det är för inställning som skulle kunna paja allt i BIOS, det är ju standardinställningar typ. Förutom SATA på sata-kontrollern då.
Citera
2013-03-18, 18:20
Medlem
Naikons avatar
Bump, ingen som har några tankar?
Citera
2013-03-18, 19:26
Medlem
Skadat godss avatar
Har du provat med annan HDD, som inte varit i RAID i maskinen innan?

Jag är inte hemma på RAID men kanske att man måste köra momentet Re-build MBR på diskarna innan man återgår till non-RAID-system. Prova att med en Partition Wizard Bootable CD göra ovanstående och samtidigt radera alla partitioner och därefter nyinstallera Win igen.
Citera
2013-03-19, 15:09
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Har du provat med annan HDD, som inte varit i RAID i maskinen innan?

Jag är inte hemma på RAID men kanske att man måste köra momentet Re-build MBR på diskarna innan man återgår till non-RAID-system. Prova att med en Partition Wizard Bootable CD göra ovanstående och samtidigt radera alla partitioner och därefter nyinstallera Win igen.

Hmmm, schysst, låter lovande! Har säkert något att göra med att de är vana vid att köras i RAID.

Funkar detta programmet, eller tänkte du på något annat? http://www.partitionwizard.com/parti...otable-cd.html
Citera
2013-03-19, 22:27
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Hmmm, schysst, låter lovande! Har säkert något att göra med att de är vana vid att köras i RAID.

Funkar detta programmet, eller tänkte du på något annat? http://www.partitionwizard.com/parti...otable-cd.html
Det är rätt. Bra googlat där, Sir!
Citera
2013-03-20, 02:26
Medlem
Provat att plugga ur diskarna och testat att installera med bara en disk inkopplad?
Citera
2013-03-20, 16:39
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Det är rätt. Bra googlat där, Sir!

Gött, tankar ner och provar det sen!

Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Provat att plugga ur diskarna och testat att installera med bara en disk inkopplad?

Yes, nu senaste gången jag installerade kopplade jag ur den ena hårddisken.
Citera
2013-03-20, 18:03
Avstängd
konstapels avatar
Låter som om det är fysiska fel på hårddiskarna. Hade en gammal bärbar som började på det där viset och det var hårddisken som var trasig. Dödar man hårdvaruraid på det viset som du gjorde så kan man få roliga problem med diskarna. Testa med en annan hårddisk som föreslagits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in