Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-17, 16:48
  #1
Medlem
gisss avatar
Någon som har några bra tips på böcker med gaming-tema, främst retro faktaböcker och liknande? Det är något jag blivit fascinerad av på sistone.

Här är dom jag har hittat än så länge som håller väldigt hög kvalitet enligt mig:

The History of Nintendo Vol. 1
The History of Nintendo Vol. 2

Har läst ut både detta och dom är väldigt informativa och snyggt gjorda, skulle rekommendera dom utan tvekan.

The History of Sonic The Hedgehog

Även detta en helt underbar bok från samma förlag som The History of Nintendo. Har inte läst ut denna ännu men det jag läst har varit väldigt bra. Finns just nu som Collectors Edition men vet att den sålt bra som vanliga versionen på Amazon.

Sega Arcade Classics Vol. 1

Väldigt bra bok som jag läser just nu, gillar speciellt att dom även går djupt in på olika konsolportar som spelen fått och jämför vilken som är den bästa, vilket är bra information om man är samlare som jag själv är.

The Legend of Zelda: Hyrule Historia

Bok om Lore i Zelda-spelen med mera. Har beställt denna men har inte fått den ännu så kan inte ge den något speciellt betyg men har hört mycket bra om den.


Så är det någon som vet några mer boktips eller vill diskutera gamingböcker så kör i vind.

PS visste inte om jag skulle lägga denna i litteratur eller i detta forum, men då dom som är gamingintresserade läser mer här tänkte jag att det vore mer passande.
Citera
2013-03-17, 17:19
  #2
Medlem
Bluebeast72s avatar
FF serien o bokform är superbra o ger ett annat djup än spelen.

En annan favorit är boken Doom,Knee-Deep in the Dead. Om spelet är tungt är boekn en frälsning...genomsyrad av fart,blod o action.
Citera
2013-03-17, 18:07
  #3
Medlem
Saltkattens avatar
Några favoriter:

...

High Score. The illustrated history of electronic games (Demaria & Wilson)

Välillustrerad historik över spelutvecklingen som funkar som en skön översikt.

...

Masters of Doom (Kushner)

Intressant om hur ID Software skapades (senare splittrades) och sedan utvecklingen från Wolfenstein/Doom och framåt.

...

Superarcade 1971-1984 (van Burnham)

Om man gillar gamla arkadspel är den här fantastisk med massor av fina bilder!
Citera
2013-03-18, 09:05
  #4
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
FF serien o bokform är superbra o ger ett annat djup än spelen.

En annan favorit är boken Doom,Knee-Deep in the Dead. Om spelet är tungt är boekn en frälsning...genomsyrad av fart,blod o action.
Menar du att det finns en bokform av final fantasy-spelen? Att final fantasy 7, 8, 9 finns i bokformat?
I så fall, länka.
Citera
2013-03-18, 11:20
  #5
Medlem
robotwos avatar
En jag varit rätt nöjd med är "1001 Video Games You Must Play Before You Die".
Den listar massa bra spel med lite kort beskrivning, historik och trivia till vissa.

Får ett bra intryck utav en bok om man på första uppslaget får se "Alien Soldier" och "Command and Conquer".
Citera
2013-05-21, 14:46
  #6
Medlem
Elementarts avatar
Funderar också på att skaffa lite böcker om gaming. Just nu, boken Hyrule Historia som verkar rätt intressant. Den är inte så fasligt dyr heller.
Citera
2013-05-22, 19:00
  #7
Medlem
kinky_Ms avatar
Här kan du lagligt ladda hem "En liten bok av spel" av Henrik Arnstad
http://www.webbsidor.com/spelbok/
Citera
2013-05-23, 21:05
  #8
Medlem
M0wes avatar
hyrule historia e ganska "meh" enligt mig om man verkligen inte gillar skyward sword för halva boken handlar typ om de spelet.. sen tycker jag deras timeline känns väldigt forced. men de e ju fina bilder.
Citera
2013-05-24, 10:28
  #9
Medlem
Bret-Harts avatar
8 bitar på 80-talet:Nintendos marsch in i det svenska folkhemmen
Citera
2013-05-25, 00:16
  #10
Medlem
Bemwindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotwo
En jag varit rätt nöjd med är "1001 Video Games You Must Play Before You Die".
Den listar massa bra spel med lite kort beskrivning, historik och trivia till vissa.
Finns även en pod om boken där de spelar spel ur boken !
http://pixelkameraderi.wordpress.com/tag/spel-podcast/
Citera
2013-05-25, 13:11
  #11
Medlem
gisss avatar
tänkte bara nämna att NES-HW-SCN nu finns att köpa. den är som ett uppslagsverk för alla NES-tillbehör som släppts i Norden eller vad man ska säga. har inte själv kollat igenom denna men har föregångaren om spel som släppts i norden (NES-XX-SCN) och den är då riktigt bra. lite av en bibel om man är samlare på NES.

http://abandonware.se/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback