Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-17, 14:16
  #1
Medlem
Tjenare, Jag undrar vad det kostar för den enskilde individen och vad det kostar staten för en plats på ett behandlingshem och kan något ge mig exempel på billigt och dyrt? Finns det Behandlingshem individen står för hela kalaset dvs betalar allt själv, antar att det är ett dyrt exempel eller hur fungerar det ?

Hur länge är man normalt på ett behandlingshem ?

Skulle vara bussigt då har jag lite att gå på för jag arbeta med en sak och behöver veta det.

Antar att det gäller Narkotika och Alkohol. Finns det också liknande för spelmissbruk ?
Citera
2013-03-17, 15:25
  #2
Medlem
ni4ns avatar
Bor själv på behandlingshem just nu..
Vet inte alls hur det är men hörde att det var nån tusenlapp per kväll för mig iaf.. Varierar säkert från person till person beroende på deras behov osv.

EDIT: Kan ju tillägga att jag varit här typ 9 månader nu. En här på hemmet har varit här lite mer än 2 år. Men det normala är väl kanske runt 6-8 månader?
__________________
Senast redigerad av ni4n 2013-03-17 kl. 15:37.
Citera
2013-03-17, 15:50
  #3
Medlem
knArkes avatar
8000:- /dygn kostar det staten att ha en uppvaktad "patient"
Citera
2013-03-17, 16:30
  #4
Medlem
felstavadds avatar
När jag jobbade på soc, ca 5-6 år sen kunde en 30 dagars behandling enl 12 stegmodellen kosta mellan 2500-4000kr per dygn. Nämndemansgården i Skåne låg runt 100 000kr för en 28 eller 30 dagars behandling, de är väl en av behandlingshemmen som är dyrast.
Var man på ett ett traditionellt behandlingshem så kunde det vara ngt billigare, 1500-2500kr/dygn.

Har du en dubbeldiagnos, dvs psykiska problem samt ett missbruk kunde priserna ligga högre, uppåt 3500-5000/dygn beroende på problembilden.

Dettaa handlar om behandling på frivillig väg, tvångsvård på SIS- institution var betydligt dyrare, minns tyvärr inte men som nån nämnde tidigare, uppåt 6-8000kr per dygn är nog inte helt fel.

Detta var priserna som vi på soc betalade, ingen aning om det är med moms eller utan moms, vill du betala privat så kan det bli dyrt med andra ord.

Kolmårdens behandlingshem är nog det som är mest knt för att jobba med spelmissbruk, vet inte om Korpberget har också.

Oftast ansöker man om vård genom soc för behandling för missbruk. Socialförvaltningarna runt om i kommunerna i Sverige har ofta nån form av öppenvård där man kan få hjälp på hemmaplan för missbruk som inte bedöms kräva dygnet runt vård. Spelmissbruk är lite nytt och inte så utbyggt som behandling för traditionellt preparatmissbruk typ alkohol/droger.

Mitt tips är att du kontaktar soc i din kommun, ring annonymt om du vill och berätta vad du vill ha hjälp med och hör vad de har att erbjuda och hur du kan gå vidare.

Är det spelmissbruk du undrar om i första hand eller?
__________________
Senast redigerad av felstavadd 2013-03-17 kl. 16:37.
Citera
2013-03-17, 19:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knArke
8000:- /dygn kostar det staten att ha en uppvaktad "patient"

Möjligtvis för ungdomar på LVU-hem, det vet jag inget om. LVM kostar drygt 4 000 kronor dygnet.
Citera
2013-03-17, 22:04
  #6
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialsekr
Möjligtvis för ungdomar på LVU-hem, det vet jag inget om. LVM kostar drygt 4 000 kronor dygnet.

Det kan nog stämma, mindes nog fel där.
Citera
2013-03-17, 22:10
  #7
Medlem
Så vad jag förstår är det ganska dyrt. Hur vanligt är det med kortare än 3 månader, säg 30 dagars ?
Citera
2013-03-17, 22:22
  #8
Medlem
felstavadds avatar
Svårt att säga, beror på fler saker:
-vad handlar det om
-hur länge har man hållit på
-vad har man övrigt kring sig, familj, jobb, sysselsättning
-motivationen
-frivillighet i varierande grad
-envishet
-passar behandlingen
-anledningen till att lägga av

Överlag så funkar 12 stegsprogrammet väl hyfsat bra men jag också om många som det inte fungerade så bra för. Dom fick man försöka hitta rätt ställe för på annat sätt.

12 stegmodellen (Minnesotametoden) är väl den mest utbredda för att den framställs som snabb (oftast den som är på runt 30 dagar), effektiv och på så sätt billig. Som jag skrev tidigare, det betyder inte att den är dålig men den passar inte alla. Oftast används den i öppenvården inom socialförvaltningarna runt om i Sverige, oftast dit man hänvisas för att testa den innan man skickas iväg till ett behandlingshem.

Du får återkomma med mer info om vad det handlar om för att vi ska kunna ge bättre svar.
Citera
2018-08-29, 16:04
  #9
Medlem
En behandling 30 dagar kan du få för 72 000 - 75 000 Alkohol eller en annan drog.
12 stegsmodellen (Minnesotametoden)

Kolla här : www.addicted-rehab.se
__________________
Senast redigerad av stal3245 2018-08-29 kl. 16:06.
Citera
2018-09-01, 20:40
  #10
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReneHiguita
Tjenare, Jag undrar vad det kostar för den enskilde individen och vad det kostar staten för en plats på ett behandlingshem och kan något ge mig exempel på billigt och dyrt? Finns det Behandlingshem individen står för hela kalaset dvs betalar allt själv, antar att det är ett dyrt exempel eller hur fungerar det ?

Hur länge är man normalt på ett behandlingshem ?

Skulle vara bussigt då har jag lite att gå på för jag arbeta med en sak och behöver veta det.

Antar att det gäller Narkotika och Alkohol. Finns det också liknande för spelmissbruk ?
Om man blir placerad genom soc betalar man bara vårdavgift som ligger på kring 80:-(tror det är samma i alla kommuner), typ samma som om du blir inlagd på sjukhus. Har man ingen ekonomi kan man få den avgiften reducerad.

Ett beslut tas oftast på 3 månader och omprövas efter det, vanligt är att man stannar 3-6 månader men det kan vara kortare och det kan vara längre.
Vissa behandlingshem för alkohol- och drogmissbrukare tar även in klienter med spelmissbruk, det finns ganska få behandlingshem i Sverige som endast hanterar spelmissbruk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback