Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-10, 23:29
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Luftvärnstornen vid Zackrisdal

Bild 1, Bild 2, Bild 3.

Bild 4, Bild 5

Ursäkta, men du har inte lust att lägga upp en kartbild var exakt detta är?
Eller hittar man detta lätt?
Citera
2011-11-11, 00:54
  #314
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanonymous
Ursäkta, men du har inte lust att lägga upp en kartbild var exakt detta är?
Eller hittar man detta lätt?

Zackrisdal företagsby, inhägnat, öppet dagtid.
Det byggs mycket i Zackrisdal, en helt ny statsdel skall dyka upp, googla.

UE är lite att du skall upptäcka själv. Det finns ett luftvärnstorn i Deje också. Har ingen bil just nu annars hade jag stuckit dit också. Jag vet inte var exakt den är, men det tar inte lång tid framför datorn. Jag hittade dessa två utan att veta exakt, jag visste att de fanns men inte var, precis som du.
Citera
2011-11-18, 20:05
  #315
Medlem
cubism90s avatar
Var uppe i Charlottenberg för några dagar sen och kom på att jag lika gärna kunde dra till Skansen Hultet!
Detta är ju dock inte i "Karlstad trakten" men ja slänger iaf upp detta i den tråden om Ue i Värmland som är mest aktiv.

Skansen Hultet (Skans 153 Hultet) ligger ca 10 kilometer nord-väst om Charlottenberg och är en utav de många försvarspunkter som byggdes under WW2 i norra och västra värmland.(KARTA FINNS HÄR)

Kordinater:
X: 6650574, Y: 1308164

Tog en massa bilder när jag var där, de kanske är lite huller om buller men inte allt för farligt.
(alla blev inte så jättebra då jag tyvärr hade lite bråttom)

Och eftersom jag inte orkar skriva en massa just nu så får ni en infosida om själva skansen: HÄR

Till bilderna:
Länk till min pixbox
__________________
Senast redigerad av cubism90 2011-11-18 kl. 20:07.
Citera
2011-11-19, 00:21
  #316
Medlem
Det är ingen som har koll på vad bunkrarna vid bostadsområdet Zakrisdal har använts till?

En bunker är sparad och har själv varit där och fotat, men vill gärna veta syftet med skapelsen...
Citera
2011-11-19, 03:12
  #317
Medlem
Pshys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Bergrummet i Tingvallastaden

Var förbi och tittade på det enda inslaget som finns för detta 80 meter långa och 30 meter breda skyddsrum vid Tingvallagymnasiet och domkyrkan.

Bild 1
Bild 2

Hitta.se gatubild:
Inslaget vid domkyrkan

Tror inte ens I*oan U*rsut skulle masa sig igenom denna. Det bör finnas någon riktig ingång kvar, antingen inne i gymnasiets källare eller någon betongplatta där?

Det ska också finnas ett skyddsrum under Tingvalla skolans gård.
Tror dock att de har fyllt igen det nu. Läste nu att du också nämde det.
Angående ingången till den under domkyrkan vet jag inte... men den vid Tingvalla skolan är inne i skolan.
Vart den ingången var/är har jag inte hört något om.
Citera
2011-11-19, 04:20
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pshy
Det ska också finnas ett skyddsrum under Tingvalla skolans gård.
Tror dock att de har fyllt igen det nu. Läste nu att du också nämde det.
Angående ingången till den under domkyrkan vet jag inte... men den vid Tingvalla skolan är inne i skolan.
Vart den ingången var/är har jag inte hört något om.
Har dom inte fyllt igen allt med sand? Jag läste det i VF eller NWT, finns lite längre bak i tråden. Eller pratar ni bara av ren nyfikenhet om att dörren ska vara kvar för sakens skull?

Är det någon som vet mycket om rudsberget? Är den lilla ingången den enda ingången som är tillgänglig idag (Kan ju säga att den är plombad, tillsammans med alla andra eventuella ingångar)? Känns så svårt att föreställa sig att det är den enda ingången. Har ju dock inte varit och lurkat så mycket i skogen där men om någon vet fler ingångar så vore det snällt om den kunde säga om så är fallet. Kan fjärrvärmecentralen vid E-18 ha någon anknytning kanske? Troligtvis inte, men det är en tanke i alla fal...

Mycket luddig text jag vet, men fredag natt/lördag morgon, ta det bara.
Citera
2011-11-19, 18:20
  #319
Medlem
Pshys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomogen
Har dom inte fyllt igen allt med sand? Jag läste det i VF eller NWT, finns lite längre bak i tråden. Eller pratar ni bara av ren nyfikenhet om att dörren ska vara kvar för sakens skull?
Mest av nyfikenhet från min sida, och ja de fyllde väl den med sand för att det blev försänkningar i marken. Läste inte igenom hela tråden, så missade att det nämdes.

Ja, mer om rudsberget vore intressant.
Citera
2011-11-20, 20:37
  #320
Medlem
MikeLitoriss avatar
Inslaget vid Svinb*cksberget

Bild 1
Bild 2
Citera
2012-01-01, 21:22
  #321
Medlem
cubism90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomogen
Har dom inte fyllt igen allt med sand? Jag läste det i VF eller NWT, finns lite längre bak i tråden. Eller pratar ni bara av ren nyfikenhet om att dörren ska vara kvar för sakens skull?

Är det någon som vet mycket om rudsberget? Är den lilla ingången den enda ingången som är tillgänglig idag (Kan ju säga att den är plombad, tillsammans med alla andra eventuella ingångar)? Känns så svårt att föreställa sig att det är den enda ingången. Har ju dock inte varit och lurkat så mycket i skogen där men om någon vet fler ingångar så vore det snällt om den kunde säga om så är fallet. Kan fjärrvärmecentralen vid E-18 ha någon anknytning kanske? Troligtvis inte, men det är en tanke i alla fal...

Mycket luddig text jag vet, men fredag natt/lördag morgon, ta det bara.


Vad jag hört utav min fader som är uppväxt på Rud så sprängde dem det skyddsrummet för ett antal år sedan.
Anledningen var att ingen skulle skada sig där inne och att högerextremister tydligen hade synts till där ofta under 80-90 talet.
Och det var inte spc stort.

Den lilla ingången du pratar om ligger inte på rätt plats.
Sprang själv mycket där när jag var mindre men aldrig hittat mer än den lilla betongklumpen som varit ingång.

Och på tal om det som ligger under domkyrkan så är det helt rätt att de fyllde den med sand. Vf hade för inte så länge sen ett reportage om den bunkern och även en planritning!
Källa: http://www.vf.se/nyheter/karlstad/ha...mligaste-plats
Citera
2012-01-29, 11:25
  #322
Medlem
Nu har jag inte gått där på mycket länge, men förr fanns det en dörr vid brofästet vid teaterbron.
Samma sida som matvraket ligger/låg, vet ej om den är kvar.
Dörren skulle leda till gångar under Karlstads centrum.
Citera
2012-01-30, 06:10
  #323
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Nu har jag inte gått där på mycket länge, men förr fanns det en dörr vid brofästet vid teaterbron.
Samma sida som matvraket ligger/låg, vet ej om den är kvar.
Dörren skulle leda till gångar under Karlstads centrum.

Du menar stans kisseställe #1 ?
se denna Bild.
Intressant.
Citera
2012-01-31, 00:08
  #324
Medlem
Ja just där. Har för mej att det växte ett pilträd där förr.

Kom på att jag sett en tunnel/gång in under I 2 ochså, ska klolla om den är kvar när det blir lite mildare, och jag har vägarna dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback