Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-29, 23:37
  #217
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treo citrus
Sjöändan, norr om Kristinehamn där ligger ett JÄTTE fd militärförråd.
Det "var" en riktig labyrint med godbitar för den veteranmotorintresserade.
Men det stora utrymmet i berget finns kvar, fast dom dock stängt igen huvudingångarna. MEN det finns dock en hemlig väg in men det gäller och ta det försiktigt med tanke på att det är gammalt.

Jo, det brukar ofta uppstå rykten om "hemliga" bortglömda ingångar när fortverket avetablerar depåer och bergrum.

Men jag har jobbat på fortverket och har varit med om att slutbesikta avetableringar. Tror ni verkligen att det missas lite hemliga gångar här och där? Att det bara lite random grävs över lite grus och så är det bra.

Jag kan garantera att det är ett oerhört noggrant arbete då ett bergrum avetableras och miljösäkras. Dubbel och trippelkontroller av alla inslag, evakueringsöppningar, rökgasluckor, filterkassuner etc.etc görs av flera av varandra oberoende besiktningsteam.
En ritningshantering utav guds nåde har även fortverket och ritningarna är av en detaljnivå som är häpnadsväckande.

Att det skulle missas någon "hemlig" ingång är bara dumt att tro.

Däremot kan luckor och liknande av praktiska skäl vara kvar. Men välförseglade och säkrade från båda sidor.


Jag var även inne i berget vid Sandköping då det fortfarande var i drift, och så vansinningt stort var det nu inte. Ett ganska ordinärt förrådsberg, med mycket maskindelar och reservmotorer til fordon och pjäser.
Citera
2009-05-30, 02:28
  #218
Medlem
Chipsmongols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaouR
Bilder skulle uppskattas, även info om vart allt finns, karta ? Skulle va kul å kolla upp nåndag..
Är ingångarna i lr utanför skolan ? tänkte om man måste dra dit när skolan är öppen lr om de går någon natt/helg?

Ingångarna är inne i skolan, men det kan vara svårt att ta sig omkring utan rätt nycklar.
Vi har även hittat en igenspikad dörröppning som vi planerar att bryta upp nån gång, för att se vad som döljer sig bakom.
Citera
2009-05-30, 02:42
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Jo, det brukar ofta uppstå rykten om "hemliga" bortglömda ingångar när fortverket avetablerar depåer och bergrum.

Men jag har jobbat på fortverket och har varit med om att slutbesikta avetableringar. Tror ni verkligen att det missas lite hemliga gångar här och där? Att det bara lite random grävs över lite grus och så är det bra.

Jag kan garantera att det är ett oerhört noggrant arbete då ett bergrum avetableras och miljösäkras. Dubbel och trippelkontroller av alla inslag, evakueringsöppningar, rökgasluckor, filterkassuner etc.etc görs av flera av varandra oberoende besiktningsteam.
En ritningshantering utav guds nåde har även fortverket och ritningarna är av en detaljnivå som är häpnadsväckande.

Att det skulle missas någon "hemlig" ingång är bara dumt att tro.

Däremot kan luckor och liknande av praktiska skäl vara kvar. Men välförseglade och säkrade från båda sidor.


Jag var även inne i berget vid Sandköping då det fortfarande var i drift, och så vansinningt stort var det nu inte. Ett ganska ordinärt förrådsberg, med mycket maskindelar och reservmotorer til fordon och pjäser.

Jag kan försäkra dig om att det här inte enbart är något "rykte" då jag PERSONLIGEN varit där både innan och efter dom slog igen. Jag
kanske tog i en aning när jag skrev att ingången är hemlig, men det finns
en ingång man kan ta sig in i bergrummet och det är 100% sant. Jag har bildbevis tom. Om du har varit uppe vid bergrummet i Sjöändan så vet du säkert vilken ingång jag menar som man kan ta sig in igenom och inte...
Citera
2009-06-11, 00:17
  #220
Medlem
LurendrejarNs avatar
va vid zakrisdal(karlstad) där man tydligen ska kunna komma in i berget på nått höger. Kom till stora "bunkern" där det va omöjligt att komma in. Men en polare hade hört nått om att det fanns en annan ingång vid nått rör. Efter att ha letat runt lyckades vi inte hitta detta. Skulle vara kul om nån kunde berätta vart detta låg exakt om man utgår från "bunkern". Ni som varit där vet vad jag menar.

Citera
2009-06-23, 15:07
  #221
Medlem
Jo, Vid I2 i Henstad har jag hittat massa häftiga militärgrejer. Konserver, kapysler, krukor, ruiner från gamla jordgolvshus eller vad man kallar dom, taggtråd och patroner.
Citera
2009-06-26, 01:28
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quinna_
Hoppas jag! Hömm.. Jag tycker fortfarande vi ska åka till K-hamn och kolla lite på översta vången på männens avdelning av Marieberg? =)


det är ju lägenheter i alla husen förutom ett där det fortfarande är psykvård.
fast alla övervåningarna är lägenhetsförråd men det finns fortfarande kvar elchoks bad och stora duschar, ganska skrämmande hur psykvård var förr.
Citera
2009-06-26, 11:26
  #223
Medlem
klars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurendrejarN
va vid zakrisdal(karlstad) där man tydligen ska kunna komma in i berget på nått höger. Kom till stora "bunkern" där det va omöjligt att komma in. Men en polare hade hört nått om att det fanns en annan ingång vid nått rör. Efter att ha letat runt lyckades vi inte hitta detta. Skulle vara kul om nån kunde berätta vart detta låg exakt om man utgår från "bunkern". Ni som varit där vet vad jag menar.


http://pigvj.com/uploadfiler/3/554.JPG

I det där området ska det finnas en liten byggnad typ med en stege rakt ner i marken. Det är värt att kolla upp
Citera
2009-06-26, 13:17
  #224
Medlem
RaouRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klar
http://pigvj.com/uploadfiler/3/554.JPG

I det där området ska det finnas en liten byggnad typ med en stege rakt ner i marken. Det är värt att kolla upp
Har varit nere där, om du zoomar lite mer på kartan så ser du en vit/grå grej i det området du visare, det är en betongbyggnad där det finns en lucka mer en stege in i berget, när du klättrat nerför den är det en till stege några meter bort som går ännu längre ner, vi kunde tyvärr inte gå/se så långt då vi inte hade någon lampa med och det är grymt mörkt där nere, men dra dit och kolla men ta med en bra lampa.
Citera
2009-07-13, 21:48
  #225
Medlem
Kinors avatar
Svenska Rayon

Hur ser det ut med Svenska Rayon fabriken nuförtiden?

Finns det kvar ens?
Citera
2009-07-13, 21:54
  #226
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinor
Hur ser det ut med Svenska Rayon fabriken nuförtiden?

Finns det kvar ens?


Den finns allt kvar. Dock är det massa småföretag & garage inne på området.
Dessutom rör sig folk där stort sett dygnet runt så jag tror det kan vara svårt och smyga omkring.
Citera
2009-07-14, 01:10
  #227
Medlem
Kinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Den finns allt kvar. Dock är det massa småföretag & garage inne på området.
Dessutom rör sig folk där stort sett dygnet runt så jag tror det kan vara svårt och smyga omkring.


Jasså, det är inte helt tomt och bortglömt då?
Själv bor jag ganska långt ifrån detta område men jag har vägarna förbi om några månader så jag tänkte att man kunde höra sig för lite. Såg bilder hos J.J. och det väckte mitt intresse
Citera
2009-07-14, 18:18
  #228
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinor
Jasså, det är inte helt tomt och bortglömt då?
Själv bor jag ganska långt ifrån detta område men jag har vägarna förbi om några månader så jag tänkte att man kunde höra sig för lite. Såg bilder hos J.J. och det väckte mitt intresse


Helt bortglömt är det nog inte.
Vet faktiskt inte hur det ligger till nu, har varit lite skriverier om stället i tidningen.
Tror dom sanera stället från skit och gifter & då var det iallafall en del folk i rörelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback