Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-16, 22:17
  #1
Medlem
godboys avatar
Med anledning av att ICA Brastad verkar föredömligt genom att ta bort ICA.s egen grädde ur sortimentet (vilken är producerad i Österrike) uppmanar jag alla ICA-handlare att göra samma sak.
Jag uppmanar också er kunder att maila eran ICA butik och starkt uppmana dem till att följa ICA Brastad.s exempel. Detta för att vi skall gynna svenska bönder i första hand. Mjölk och mejeriprodukter är inget vi behöver importera. Dels för att det är befängt att transportera dessa produkter långa sträckor och dels för att vi i första hand bör gynna våra svenska bönder och produktionen i det egna landet.

Bifogar en länk till artikeln i Expressen:
http://www.expressen.se/gt/butik-i-g...as-egna-marke/
Citera
2013-03-16, 22:20
  #2
Medlem
JBernards avatar
Väl rutet!
Citera
2013-03-16, 22:26
  #3
Medlem
LightClouds avatar
Fjanterier. Vill man köpa närproducerad grädde, då kan man göra det i någon affär som säljer det. Vill man köpa österrikisk grädde, ja, då gör man det på ICA.

Detta är vad jag tycker i alla fall, sedan vad ni andra tycker och kommer med argument som miljö och dylikt, det bryr jag mig inte nämnvärt om. Huvudsaken är att jag får min förbannade grädde till tårtan vid fikarasten på fredagar klockan 09.30.
Citera
2013-03-16, 22:27
  #4
Medlem
valter-eggons avatar
Jag köper aldrig grädde som inte är 40%.

De som ligger på 34-36% är specialbehandlade i en massa helt onödiga processer.

Bojkotta all grädde som inte är 40% så träffar ni mest rätt.
Citera
2013-03-16, 23:41
  #5
Medlem
Undviker allt som det står ICA på i ICAs butiker. Deras monopolställning är extremt illa för oss konsumenter.
Citera
2013-03-17, 08:09
  #6
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Undviker allt som det står ICA på i ICAs butiker. Deras monopolställning är extremt illa för oss konsumenter.
Håller med! Ju fler som köper ICA:s produkter ju fler andra märken riskerar att slås ut. När inga andra konkurrenter finns kommer prishöjningarna.

Gillar inte heller trenden att många KRAV-märkta produkter ersätts med ICA:s egna I love eco.
Citera
2013-03-17, 20:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Undviker allt som det står ICA på i ICAs butiker. Deras monopolställning är extremt illa för oss konsumenter.

Anledning till att ICA's grädde numera kommer från österrika är just monopolställning.

Tidigare gjorde Arla den men i och med ett uppköp för ett par månader sedan la sig svenska rätten i och ja, de fick inte längre tillreda all grädde till olika EMV. Således tvingade lagar och rätt bort den svenska grädden från ICA.

Sedan tycker jag det spelar mindre roll om man lägger pengarna i österrikiska eller i tyska/danska/svenska (Arla) fickor.
Citera
2013-03-17, 20:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a4ca
Anledning till att ICA's grädde numera kommer från österrika är just monopolställning.

Tidigare gjorde Arla den men i och med ett uppköp för ett par månader sedan la sig svenska rätten i och ja, de fick inte längre tillreda all grädde till olika EMV. Således tvingade lagar och rätt bort den svenska grädden från ICA.

Sedan tycker jag det spelar mindre roll om man lägger pengarna i österrikiska eller i tyska/danska/svenska (Arla) fickor.

Fast Arla handlar ju från många Svenska bönder.. än. Kan verkligen en svensk lag tvinga ICA att köpa grädde från Österrike? Låter ju helt sjukt i så fall. Låter snarare som alternativen som fanns var för dyra för ICA inköpare så man gör som Lidl, skeppar mjölkprodukterna genom halva EU för att få prognorerna att gå ihop så cheferna får sina feta bonusar. It's all about the money, tro inget annat. Jag ger mig fasen på att Uppdrag Granskning skulle kunna få fram massa mysigt om man rotade i ICA.

Det blir väl som med den andra aktuella matdiskussionen i landet. ICA köper från Österrike. Österrike från Cypern. Cypern från Ungern och i slutändan kommer man på att grädden kommer från...häst.

Men eftersom ingen bryr sig om det man äter kommer från Kina med 23 mellanled så får man väl skylla sig själv antar jag. Typiskt svenskt. Bita ihop och muttra lite framför tvn.
__________________
Senast redigerad av Drizzel 2013-03-17 kl. 20:54.
Citera
2013-03-23, 12:48
  #9
Medlem
Saxar från ett utskick som inköp på ICA har skickat ut till butiker

Om ursprung på ICAs grädde och andra mejeriprodukter
Flera butiker har fått frågor om varför ICAs Grädde produceras i Österrike. Därför vill vi ge dig mer bakgrund och fakta så att ni kan besvara kundernas frågor.

Vad ska jag säga till mina kunder som undrar varför grädden inte är svensk?
Förklara för dina kunder att det är brist på Svensk råvara. För att kunna erbjuda kunderna som vill köpa en billigare grädde har vi därför valt att importera grädden.


Vill kunden välja grädde med svensk råvara så har Norrmejerier, Gefleortens mejeri, Falköpings mejeri och Skånemejerier idag endast produkter producerade på Svensk råvara. Arla däremot erbjuder produkter som är både Svenska men även produkter producerade på EU-råvara.

"Arla-ko" är garanterar Svensk råvara. Andra varumärken som Arla säljer såsom Kelda och Arla-köket kan produceras både i Danmark och Sverige men med EU- råvara. Det finns inget lagkrav på att deklarera råvaruursprung, utan endast produktionsland på mejeri är tillräckligt.

ICA är alltså öppnare än lagstiftningen kräver med ursprunget. Lyft också fram våra höga kvalitetskrav, som vi ställer både på produkterna och på våra leverantörer oavsett om de finns i Sverige eller i andra länder.

Varför är ICAs grädde inte svensk?

På grund av bristen på svensk råvara är det inte möjligt för oss att köpa svensk grädde till ett acceptabelt pris.

Tidigare har Arla producerat ICAs grädde men även då fanns tillfällen då Arla fick använda EU-råvara för att klara av volymerna.



Det är viktigt att komma ihåg att råvarubristen berör alla aktörer på marknaden. Syftet med alla våra EMV är att vi ska kunna erbjuda bra priser, noggrant testade produkter och en hög kvalitet.

ICAs grädde är inget undantag. Vi vill att det ska finnas alternativ i butiken både för den som tycker att pris är viktigt och för den som tycker att ursprung på grädden är viktigt. 



Varför har vi valt ett mejeri i Österrike för ICAs grädde?

Vi försökte få till en garanti med Svensk råvara - men den möjligheten fanns inte och vi började därför leta efter en annan leverantör. När vi såg oss om efter andra alternativ föll valet på ett mejeri i Österrike. De klarade våra tuffa kvalitetskrav och hade bäst pris.




Hur påverkar detta beslutet om att*ICA vill stödja svensk mjölkproduktion?

ICA kommer fortsatt att stödja svensk mjölkproduktion och det sker kontinuerligt i våra upphandlingar av EMV. Vi har idag ett EMV- samarbete med Skånemejerier, Falköpings mejeri , Gefleortens mejeri, Norrmejerier och Arla.

Den senaste upphandlingen är vår ICA mjölk som är producerad av garanterat Svensk råvara. ICA vill erbjuda en mjölk som är billigare för kunden men som är lika lönsam för bonden som mejeriets eget mjölksortiment.

Bästa hälsningar
Sven-Åke Svensson
Kategoriområdeschef mejeri, ost, ägg och fruktdrycker
Citera
2013-03-23, 15:12
  #10
Medlem
flummares avatar
Har ni helt missat svårigheterna att få fram tillräckligt med smör de senaste åren? Vi köper mycket mer feta mejeriprodukter idag och våra nedrustade svenska mjölkbönder klarar inte att mätta marknaden. Smör görs av grädde som då naturligtvis helt enkelt inte räcker, vi måste importera.

Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Låter snarare som alternativen som fanns var för dyra för ICA inköpare så man gör som Lidl, skeppar mjölkprodukterna genom halva EU för att få prognorerna att gå ihop så cheferna får sina feta bonusar. It's all about the money, tro inget annat.
Falköpings mejeri är det som gör grädde och mjölk osv till Lidl Sverige.
__________________
Senast redigerad av flummare 2013-03-23 kl. 15:23.
Citera
2013-04-30, 00:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Undviker allt som det står ICA på i ICAs butiker. Deras monopolställning är extremt illa för oss konsumenter.

Vart får ni "monopolställning" ifrån? Om ett företag har monopol på någonting så är de det ända företaget på marknaden. ICA är ett framgångsrikt företag som drivs av enskilda handlare i samverkan med och av varandra. Det är det här som gjort oss framgångsrika på marknaden, och det är mycket stor konkurrens mellan de flesta ICA butiker. Du har rätt i att konkurrensmyndigheterna har varit i arslet på oss i många år men det är endast för att ICA sammanlagt i Sverige är väldigt stort. Att påstå dock att vi har monopol på marknaden är helt efterblivet.

ICAs egna varor är något som koncernen plockat fram för att det skall finnas alternativ till de så kallade A-brands (tex. Felix, Findus, Axa, Kiviks, Gevalia osv), just för att fånga upp alla våra kunder. EMV (Egna märkes varor, ICA "märket", ICA Basic, ICA gott liv, ICA selection, ICA I love eco) är ett bra komplement till de kunder som vill ha bra varor som är strikt kontrollerade och uppfyller de kvalitetskrav som ICA har satt. Jag köper nästan bara EMV varor, och det känner jag mig säker med, för jag vet vad jag får.

Och om ni inte vill köpa ICA's EMV grädde, köp då Arlas egna. Fortfarande inte nöjda? Köp skånemejeriets? FORTFARANDE INTE NÖJDA? Skaffa ett nötkreatur och gör egen, inte svårare än så.

Med vänlig hälsning, Sebastian (ICA-Seb)
Citera
2013-04-30, 07:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3bb4n
Vart får ni "monopolställning" ifrån? Om ett företag har monopol på någonting så är de det ända företaget på marknaden. ICA är ett framgångsrikt företag som drivs av enskilda handlare i samverkan med och av varandra. Det är det här som gjort oss framgångsrika på marknaden, och det är mycket stor konkurrens mellan de flesta ICA butiker. Du har rätt i att konkurrensmyndigheterna har varit i arslet på oss i många år men det är endast för att ICA sammanlagt i Sverige är väldigt stort. Att påstå dock att vi har monopol på marknaden är helt efterblivet.

ICAs egna varor är något som koncernen plockat fram för att det skall finnas alternativ till de så kallade A-brands (tex. Felix, Findus, Axa, Kiviks, Gevalia osv), just för att fånga upp alla våra kunder. EMV (Egna märkes varor, ICA "märket", ICA Basic, ICA gott liv, ICA selection, ICA I love eco) är ett bra komplement till de kunder som vill ha bra varor som är strikt kontrollerade och uppfyller de kvalitetskrav som ICA har satt. Jag köper nästan bara EMV varor, och det känner jag mig säker med, för jag vet vad jag får.

Och om ni inte vill köpa ICA's EMV grädde, köp då Arlas egna. Fortfarande inte nöjda? Köp skånemejeriets? FORTFARANDE INTE NÖJDA? Skaffa ett nötkreatur och gör egen, inte svårare än så.

Med vänlig hälsning, Sebastian (ICA-Seb)
Det kan hända att du är något partisk i frågan..?

Om du tänker över följande scenario och hur ofta chansen är att det utnyttjas av ICA?

ICA till Arboga Leverpastej: Hej, Vi ska sälja 3 leverpastejer hos ICA. En är er, en är ICAs som också är er och en är Dafgårds. Om ni inte går med på x % marginal på vår ICA-pastej så kommer vi välja Dafgård som kund i alla våra butiker och även som vår egen pastej. Ni kommer förlora x miljoner i omsättning/år dvs ni behöver sparka 50% av er personal.

Arboga inser att ICAs storlek och kraft i landet innebär att de måste ta den vägen. Alternativet för att få det att gå runt är att börja med halvfabrikat och köpa råvaror från Polen, som köper från Ukraina, som köper från Cypern som köper från Rumänien... Hört den förr?

Du ska inte tro att ICA drivs av krafter att ge kunden det bästa. Det är 1. Omsättning som gäller, 2. Omsättning och 3. Omsättning. På kanske 10e plats kommer kvalitet, Svenskt och alla röda rosor alltså det som ger 1+2+3. Men så länge det finns folk som dig så kommer 1+2+3 fortsätta växa och övriga topics bli mer och mer urvattnade förutom i reklamen där allt är just..perfekt.

Arbogapastej är i detta sammanhang påhittat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback