Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-07-03, 22:50
  #49
Medlem
56ks avatar
Jag förstår inte varför ni gnäller på TS när pappan fick köpa huset tillsammans med TS mor för en skitsumma av TS morföräldrar. Han gled in på en räkmacka men är nu ovillig att ge sitt barn den chansen han fick tack vare att han valde en sambo som hade föräldrar som bryr sig om sitt barn.
Citera
2015-07-03, 23:06
  #50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Jag förstår inte varför ni gnäller på TS när pappan fick köpa huset tillsammans med TS mor för en skitsumma av TS morföräldrar. Han gled in på en räkmacka men är nu ovillig att ge sitt barn den chansen han fick tack vare att han valde en sambo som hade föräldrar som bryr sig om sitt barn.

Det är för att du inte tänkt färdigt, som andra i tråden beskriver blir det som upplagt för tvist mellan syskon om man gör på sådant vis. Hur mycket man än vänder och vrider på det så kommer någon känna sig stött. Lösningen är alltså att sälja på marknaden och så får ungarna ärva när den dagen kommer istället. Enkelt och rättvist.
Citera
2015-07-04, 07:39
  #51
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Jag förstår inte varför ni gnäller på TS när pappan fick köpa huset tillsammans med TS mor för en skitsumma av TS morföräldrar. Han gled in på en räkmacka men är nu ovillig att ge sitt barn den chansen han fick tack vare att han valde en sambo som hade föräldrar som bryr sig om sitt barn.

Helt rätt.

Det man kan säga om den här tråden är att många människor saknar förmåga att tänka klart.
Citera
2015-07-04, 10:44
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Det har nog mer med att göra att han inte vill sälja till sina barn, eftersom att säljer han till dig så kanske dina syskon ser det som att du fått det på "goodwill" och sedan blir det en massa drama. Jag skulle inte heller sälja till mina barn om jag hade haft fler än ett barn. Hade jag bara haft ett barn hade jag inte sett något problem, men 2+ och det blir intressekonflikt.

Du måste se det från hans synvinkel. Han vill nog säkert hålla god ton till er alla och inte få en massa drama som sagt. "Varför fick han och inte jag, varför är han mer värd än vad jag är, varför gav du mig inte" blablabla massa tjat och det hela eskalerar till en massa skit och sedan kommer Robert Aschberg och knackar på för ännu ett avsnitt av familjefejd/grannfejd.


Han gör helt rätt med andra ord. Dina syskon ser nog på det hela likadant som du gör och har säkert försökt redan.

Är väl bara att ts är från 2013..
Citera
2015-07-04, 12:00
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirius79
Jag har ett problem... Det är så att min pappa äger en villa som ligger i ett väldigt bra område i en medelstor stad i Sverige. I det huset har inte bara jag och mina syskon växt upp utan också min mamma då det var hennes föräldrar (alltså min mormor och morfar - de är döda nu) som ägde huset först. Mamma och pappa fick köpa huset av mormor och morfar när jag var liten och de behövde bara betala husets taxeringsvärde. Bodde sedan där i typ 14 år.. när de sedan skildes köpte pappa ut mamma ur huset (för han hade såklart mer pengar än henne). Man hade då värderat huset till ett marknadsvärde på ca 700 000 kr. Pappa tog över lånen och mamma fick hälften av "vinsten". Jag tror hon fick ut typ 60 000 spänn efter skatt.. Sedan dess har min pappa levt där med växelvis boende för mig och mina syskon. Så långt allt lugnt egentligen.

Men nu till mitt problem.. Jag bor i en annan stad idag men tänkte flytta tillbaka till min hemstad tillsammans med sambo och våra två små barn för att komma närmare släkt och vänner. Min tanke har alltid varit att jag ska köpa mitt föräldrahem då jag har väldigt starka känslor för det och det ligger i ett väldigt bra område där jag känner mig hemma.. Saken är att vi som tidigast kan flytta till hösten då jag och min sambo måste hitta nya jobb och barnen måste få en plats på dagis innan det kan vara aktuellt. Pappa har dock bestämt sig för att sälja huset i vår.. (efter påsk - mäklare har redan varit där och fjäskat).. Jag har varit på honom i säkert 5 år om att jag vill köpa huset någon gång men han bara tjatar om att det blir för dyrt för oss..

Pappa vill helst ha mer än 3 miljoner för huset dock minst 2,8 miljoner.. (för att hans "kalkyl" ska gå ihop.. han har köpt en ny lägenhet ihop med sin särbo)

Jag och min sambo har inte råd att lägga så mycket på så kort varsel. Dels med tanke på kontant insatsen (vi har typ bara 130 000 kr sparat idag), dels med tanke på att huset behöver rustas en del (vitvaror och piff) och dels med tanke på att vi har en hyreslägenhet idag och aldrig skulle få låna så mkt pengar till ett andra boende.. Vi tjänar ca 600 000 kr brutto per år tillsammans.

Så summa kardemumma är att jag inte kan köpa mitt föräldrahem för att pappa vill ha ut så mkt cash som möjligt för huset.. och det kan han inte få av mig.. De flesta som jag hör om har föräldrar som försöker hjälpa sina barn.. Men inte min pappa.. Det är inte så att jag vill ha huset gratis.
I höst hade vi kunnat lägga ca 2,3-2,5 miljoner för det..

Men det räcker inte för pappa.. Tilläggas bör att han också äger en HD en segelbåt, en flygmaskin och en corvette från 70-talet.. samt har ett rätt saftigt pensionssparande och ett bra jobb.. Och att han reser jorden runt med sin särbo flera ggr per år..

Jag har tjatat, gråtit, försökt få honom att hjälpa mig med placering av mitt sparade kapital för att någon gång kunna få ihop till kontant insatsen,, men han skiter liksom i det..

Att få köpa mitt föräldrahem till ett något rabatterat pris hade varit den enda möjligheten för mig och familj att kunna bo i det populära/centrala området.. och min egen pappa förvägrar oss den möjligheten genom sin girighet.

Vad ska jag göra??? Jag har bara några veckor på mig..!

Jag förstår inte problemet?
Är huset värt pengarna så kan han sälja huset för de pengarna. Om det är överprisat så kan han inte sälja huset för de pengarna.
Eller har han satt ett högre pris bara för dig?
Citera
2015-07-04, 12:32
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Helt rätt.

Det man kan säga om den här tråden är att många människor saknar förmåga att tänka klart.

Hur resonerar du? Hur ska pappan kunna subventionera ett barn utan att det blir orättvist?

Marknadspris är det enda rätta, såklart...
Citera
2015-07-04, 13:07
  #55
Medlem
Man resonerar olika, vissa föräldrar vill lämna efter sig stora skattkistor till sina barn medans andra inte lämnar någonting alls.
Citera
2015-07-05, 03:35
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirius79
Jag har ett problem... Det är så att min pappa äger en villa som ligger i ett väldigt bra område i en medelstor stad i Sverige. I det huset har inte bara jag och mina syskon växt upp utan också min mamma då det var hennes föräldrar (alltså min mormor och morfar - de är döda nu) som ägde huset först. Mamma och pappa fick köpa huset av mormor och morfar när jag var liten och de behövde bara betala husets taxeringsvärde. Bodde sedan där i typ 14 år.. när de sedan skildes köpte pappa ut mamma ur huset (för han hade såklart mer pengar än henne). Man hade då värderat huset till ett marknadsvärde på ca 700 000 kr. Pappa tog över lånen och mamma fick hälften av "vinsten". Jag tror hon fick ut typ 60 000 spänn efter skatt.. Sedan dess har min pappa levt där med växelvis boende för mig och mina syskon. Så långt allt lugnt egentligen.

Men nu till mitt problem.. Jag bor i en annan stad idag men tänkte flytta tillbaka till min hemstad tillsammans med sambo och våra två små barn för att komma närmare släkt och vänner. Min tanke har alltid varit att jag ska köpa mitt föräldrahem då jag har väldigt starka känslor för det och det ligger i ett väldigt bra område där jag känner mig hemma.. Saken är att vi som tidigast kan flytta till hösten då jag och min sambo måste hitta nya jobb och barnen måste få en plats på dagis innan det kan vara aktuellt. Pappa har dock bestämt sig för att sälja huset i vår.. (efter påsk - mäklare har redan varit där och fjäskat).. Jag har varit på honom i säkert 5 år om att jag vill köpa huset någon gång men han bara tjatar om att det blir för dyrt för oss..

Pappa vill helst ha mer än 3 miljoner för huset dock minst 2,8 miljoner.. (för att hans "kalkyl" ska gå ihop.. han har köpt en ny lägenhet ihop med sin särbo)

Jag och min sambo har inte råd att lägga så mycket på så kort varsel. Dels med tanke på kontant insatsen (vi har typ bara 130 000 kr sparat idag), dels med tanke på att huset behöver rustas en del (vitvaror och piff) och dels med tanke på att vi har en hyreslägenhet idag och aldrig skulle få låna så mkt pengar till ett andra boende.. Vi tjänar ca 600 000 kr brutto per år tillsammans.

Så summa kardemumma är att jag inte kan köpa mitt föräldrahem för att pappa vill ha ut så mkt cash som möjligt för huset.. och det kan han inte få av mig.. De flesta som jag hör om har föräldrar som försöker hjälpa sina barn.. Men inte min pappa.. Det är inte så att jag vill ha huset gratis.
I höst hade vi kunnat lägga ca 2,3-2,5 miljoner för det..

Men det räcker inte för pappa.. Tilläggas bör att han också äger en HD en segelbåt, en flygmaskin och en corvette från 70-talet.. samt har ett rätt saftigt pensionssparande och ett bra jobb.. Och att han reser jorden runt med sin särbo flera ggr per år..

Jag har tjatat, gråtit, försökt få honom att hjälpa mig med placering av mitt sparade kapital för att någon gång kunna få ihop till kontant insatsen,, men han skiter liksom i det..

Att få köpa mitt föräldrahem till ett något rabatterat pris hade varit den enda möjligheten för mig och familj att kunna bo i det populära/centrala området.. och min egen pappa förvägrar oss den möjligheten genom sin girighet.

Vad ska jag göra??? Jag har bara några veckor på mig..!



Seriöst? Du låter ju som en riktigt gnällig snorunge ursäkta påhoppet men varför tjura om att de är så synd om dig och dumma giriga pappa som har massor med pengar buhu osv osv. Din far har ju tydligen köpt lägenhet och räknar med att få ut minst 2.8 hans argument är att ni inte har råd vilket uppenbarligen är korrekt. Din pappa verkar ha gjort många bra val i livet och kan hantera pengar. mycket möjligt att det du säger stämmer men har svårt att tro att han jobbar och reser så jordenrunt semester flera gånger om året?


Alltså din pappa vet att du inte är mogen/redo för ett husköp och du har inte råd inte ens till kontantinsatsen. Det är helt enkelt orealistiskt och han tänker nog inte vidare på det och ditt tjat år ut och år in gör nog att han helt enkelt inte lyssnar längre.

Att du och din sambo med 2 små barn har 130 000 sparat och ens funderar på att köpa ett hus ni uppenbarligen inte ens är i närheten av att ha råd med och dessutom behöver rustas upp en del är för mig skrämmande. Trygga upp er på den nivån ni är på nu ordentligt innan ni klättrar till nästa är mitt råd.

Nu blev det mycket negativt och nedlåtande från min sida och jag vet ju inte mer om er situation i övrigt så jag kan ha fel. Ta inte illa upp

Har 3 frågor.

1. Hur mycket kostar huset att hålla igång per månad? uppvärmning försäkringar underhåll osv osv..
2. Hur mycket omkostnader per månad har du och din sambo som det är nu?
3. Och hur mycket sparar ni varje månad?
Citera
2015-07-10, 21:19
  #57
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Är väl bara att ts är från 2013..



Det spelar väl ingen roll? Kan lika gärna vara någon annan som är i samma situation, detta är trots allt ett "diskussionsforum".
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback