Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-14, 12:42
  #1
Medlem
Har lite svårt och bestämma mig, funderat i ett par år nu att bosätta mig i Spanien, så jag undrar om nån kan komma med lite bra info och tips på jobb och boende?
Bor nu på Irland och har varit här i snart 2 år och nu har jag nått den punkten att ja, Nu får det vara nog.
Har haft lite kontakt med olika företag ang. jobb men dom vill ju helst ha folk som bor där, har dock en intervju snart och hoppas på få jobbet

Men jag vill veta om det verkligen är så lätt att få jobb på plats som dom påstår? Vågar jag ta mitt pick och pack och bara åka?
Har ni några tips på jobb lr bra sidor så uppskattas det.

Vilken stad är bättre att bo på Barcelona lr Gibraltar? Vad finns det och göra och vad finns inte?
Vet att man kanske inte kan jämföra dom 2 riktigt men det finns väl fördelar o nackdelar med båda.
När jag menar Gibraltar, blir väl och jobba där och bo i Spanien.
Citera
2013-03-14, 12:44
  #2
Medlem
sharkbaits avatar
Bodde i Barcelona ett år och det blev ett riktigt bra kapitel i mitt liv.

Otrolig stad med trevliga människor.

Jag tror även att du kan finna ett OK jobb även om du saknar utbildning.
Citera
2013-03-14, 12:49
  #3
Medlem
JapanKinas avatar
Spanien har hög arbetslöshet, saknar du relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet så kommer du få svårt att skaffa jobb.

Sök dig hellre till ett annat land där dina möjligheter på arbetsmarknaden är bättre, eller räkna med att du har tuffare konkurrens om de jobb som finns.
Citera
2013-03-14, 12:52
  #4
Medlem
RingInteSnutens avatar
Rekomenderar att du inte bor direkt i Gibraltar aven utifall du jobbar dar.
Bo i nagon utav granstaderna sa betalar du ungerfar halva priset i hyra, rakningar etc.

Finns gott om jobb dar nere har du bara lite besparingar chansa och dra.
Jag fick jobb dar efter tva veckor fran forsta ansokta jobbet.

Finns massvis av jobb for Svenskar i hela Europa, skit i vad andra pastar.
Citera
2013-03-14, 12:57
  #5
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Rekomenderar att du inte bor direkt i Gibraltar aven utifall du jobbar dar.
Bo i nagon utav granstaderna sa betalar du ungerfar halva priset i hyra, rakningar etc.

Finns gott om jobb dar nere har du bara lite besparingar chansa och dra.
Jag fick jobb dar efter tva veckor fran forsta ansokta jobbet.

Finns massvis av jobb for Svenskar i hela Europa, skit i vad andra pastar.

Istället för att tutta i honom att det finns massor av jobb så kanske du kan komma med lite belägg för dina påståenden. Det finns spaltmetrar av nyhetsartiklar som återberättar fakta kring arbetslösheten och misären som pågår i Spanien just nu.
Citera
2013-03-14, 14:15
  #6
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Istället för att tutta i honom att det finns massor av jobb så kanske du kan komma med lite belägg för dina påståenden. Det finns spaltmetrar av nyhetsartiklar som återberättar fakta kring arbetslösheten och misären som pågår i Spanien just nu.

Istallet for att sitta och lasa svenska nyheter sa kan du prova ge dig ut i varlden och se vad som pagar istallet...

Edit: Vart erbjuden jobb i Gibraltar sa sent som igar.
Citera
2013-03-14, 14:49
  #7
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Istallet for att sitta och lasa svenska nyheter sa kan du prova ge dig ut i varlden och se vad som pagar istallet...

Edit: Vart erbjuden jobb i Gibraltar sa sent som igar.

Jag kan referera till utländsk media också om du behärskar Engelska?

Dina personliga referenser ger jag inte mycket för. Kom med belägg för dina påståenden istället för att fabulera fritt om att det finns jobb när FAKTA talar om att det är brist på just detta.

För att fritt citera erkända The Guardian: Spain hasn't seen unemployment this bad since Franco
Källa: http://www.guardian.co.uk/world/2013...ent-bad-franco

Spanien har 55 % arbetslöshet bland ungdomar.
http://www.dw.de/spain-spurs-spendin...ent/a-16666033

"Vart erbjuden jobb i Gibraltar så sent som igår." Som att det skulle vara någon form av referensram för arbetssituationen i Spanien? Gör om, gör rätt.
Citera
2013-03-14, 14:57
  #8
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Jag kan referera till utländsk media också om du behärskar Engelska?

Dina personliga referenser ger jag inte mycket för. Kom med belägg för dina påståenden istället för att fabulera fritt om att det finns jobb när FAKTA talar om att det är brist på just detta.

För att fritt citera erkända The Guardian: Spain hasn't seen unemployment this bad since Franco
Källa: http://www.guardian.co.uk/world/2013...ent-bad-franco

Spanien har 55 % arbetslöshet bland ungdomar.
http://www.dw.de/spain-spurs-spendin...ent/a-16666033

"Vart erbjuden jobb i Gibraltar så sent som igår." Som att det skulle vara någon form av referensram för arbetssituationen i Spanien? Gör om, gör rätt.


Sjalvklart lider Spanien av arbetsloshet. Det ar en hog lata personer som lever efter mottot Maniana och siesta. Dock ar den storsta delen av arbetslosheten i sodra Spanien dar befolkning ar som varst.
Aker du darremot som svensk till Spanien sa finns det massor av jobb. Har du dessutom lite erfarenhet vilket jag raknar med att du komplett saknar sa behover du inte ga arbetslos manga dagar.

Eftersom du verkar vara en av dessa personer som anser att alla andra ska arbeta at dig (aven inom amnet att hitta dig ett jobb) sa far du har en lank.

http://lmgtfy.com/?q=Swedish+speaking+jobs+Barcelona

Edit: Eftersom personen i fraga for tillfallet bor och arbetar pa irland sa tar jag for givet att han ar ute av nagon form av service desk arbete.
__________________
Senast redigerad av RingInteSnuten 2013-03-14 kl. 15:00.
Citera
2013-03-14, 15:08
  #9
Medlem
[quote=RingInteSnuten]Rekomenderar att du inte bor direkt i Gibraltar aven utifall du jobbar dar.
Bo i nagon utav granstaderna sa betalar du ungerfar halva priset i hyra, rakningar etc.

Finns gott om jobb dar nere har du bara lite besparingar chansa och dra.
Jag fick jobb dar efter tva veckor fran forsta ansokta jobbet.

Finns massvis av jobb for Svenskar i hela Europa, skit i vad andra pastar.[


Bor du där nu? Vad jobbar du med?
Jag är lite sugen på att bara åka ner och söka på plats men vet inte.
Har jobbat med försäljning/ service och support i ca.7år så det kanske finns nått för mig iaf.
Citera
2013-03-14, 15:17
  #10
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Sjalvklart lider Spanien av arbetsloshet. Det ar en hog lata personer som lever efter mottot Maniana och siesta. Dock ar den storsta delen av arbetslosheten i sodra Spanien dar befolkning ar som varst.
Aker du darremot som svensk till Spanien sa finns det massor av jobb. Har du dessutom lite erfarenhet vilket jag raknar med att du komplett saknar sa behover du inte ga arbetslos manga dagar.

Eftersom du verkar vara en av dessa personer som anser att alla andra ska arbeta at dig (aven inom amnet att hitta dig ett jobb) sa far du har en lank.

http://lmgtfy.com/?q=Swedish+speaking+jobs+Barcelona

Edit: Eftersom personen i fraga for tillfallet bor och arbetar pa irland sa tar jag for givet att han ar ute av nagon form av service desk arbete.

Menar du på största allvar att jag ska behöva ta fram din spekulativa "fakta" för att motbevisa min tes i en diskussion? Dags att ifrågasätta din spanska hasch-kran om kvalitén på grejerna, du verkar ju ha tappat allt som grundskolan en gång försökt lära dig.

Du har rätt i att arbetslösheten i Spanien är större i de södra delarna av Spanien än de norra delarna.

Sen skriver du: "Har du dessutom lite erfarenhet vilket jag raknar med att du komplett saknar sa behover du inte ga arbetslos manga dagar."

Jag tänker inte ens ta mig tid att efterfråga hur du byggt ditt resonemang kring avsaknaden av erfarenhet skulle bidra till att snabbare få arbete.

I rest my case.

Till Naiad (TS): Har du möjligheten att fritt välja bland några andra länder så rekommenderar jag dig att söka dig till te x Malta eller Luxemburg, alt Österrike eller Schweiz. Dessa länder har klarat sig mycket bättre i finanskrisen än te x Spanien, Grekland och Italien. Men valet är givetvis ditt.
Citera
2013-03-14, 15:18
  #11
Medlem
RingInteSnutens avatar
[quote=Naiad]
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Rekomenderar att du inte bor direkt i Gibraltar aven utifall du jobbar dar.
Bo i nagon utav granstaderna sa betalar du ungerfar halva priset i hyra, rakningar etc.

Finns gott om jobb dar nere har du bara lite besparingar chansa och dra.
Jag fick jobb dar efter tva veckor fran forsta ansokta jobbet.

Finns massvis av jobb for Svenskar i hela Europa, skit i vad andra pastar.[


Bor du där nu? Vad jobbar du med?
Jag är lite sugen på att bara åka ner och söka på plats men vet inte.
Har jobbat med försäljning/ service och support i ca.7år så det kanske finns nått för mig iaf.

Ne bor inte dar langre, jag fixade inte varmen. Men kolla recruitgibraltar.com dom har allla jobb inom den branchen.

Edit: Det ar mojligt att du far jobb om du soker utifran men ar du redan dar sa kostar du mycket mindre att anstalla.

Jag skulle rekomendera ett billigt hotell i Costa del Sol nagonstans medans du soker jobb och chillar.
Citera
2013-03-14, 15:19
  #12
Medlem
Jag har sökt dom jobben som finns och har haft intervjuer (väntar på svar), saken är att jag skulle vilja åka ner innan o söka andra jobb. Jobben som kommer in har jag förstått är väldigt begränsade och alla rekryterade säger att dom helst anställer lokalt, så flytta vore egentligen det bästa??
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2101842

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback