Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-10, 00:30
  #73
Medlem
Havregryn

ris/potatis, grönsaker, kött

samma som lunch fast mer ris/potatis

Jag vet inte riktigt vad jag ska äta. Vill ha det både gluten och mjölk fri.
Citera
2017-03-08, 14:34
  #74
Medlem
Imbazs avatar
Jag har egentligen en enkel diet med sallad, grönkål & broccoli med ris som bas i varje måltid.

Proteinet blir oftast lax eller kyckling samt ägg. Äter ca 4 ägg/dag.

Lunchen kan bli all sorts husman, då jag får den serverad.



Men min fråga är då, jag har fått gasproblem/sur mage. Är det pga min kål jag äter varje dag, i en ganska stor mängd?
Eller kan det vara min överdrivna kycklingätande?
__________________
Senast redigerad av Imbaz 2017-03-08 kl. 14:37.
Citera
2017-03-20, 13:44
  #75
Medlem
KnaazMannens avatar
Är det farligt att utesluta ris, pasta och potatis helt? Som det ser ut idag så äter jag inte något av dessa för att spara disk och för att gå ner i vikt. Äter t.ex. en bit kyckling, en bit lax eller en burk tonfisk. Till detta tar jag tomat, en burk majs, eller nån annan typ av sallad. Är detta för dåligt?
Detta gäller till både lunch och middag.
Citera
2017-03-26, 10:23
  #76
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaazMannen
Är det farligt att utesluta ris, pasta och potatis helt? Som det ser ut idag så äter jag inte något av dessa för att spara disk och för att gå ner i vikt. Äter t.ex. en bit kyckling, en bit lax eller en burk tonfisk. Till detta tar jag tomat, en burk majs, eller nån annan typ av sallad. Är detta för dåligt?
Detta gäller till både lunch och middag.

Nej, kolhydrater är inget kroppen behöver.
Citera
2017-04-29, 01:53
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Jag har egentligen en enkel diet med sallad, grönkål & broccoli med ris som bas i varje måltid.

Proteinet blir oftast lax eller kyckling samt ägg. Äter ca 4 ägg/dag.

Lunchen kan bli all sorts husman, då jag får den serverad.



Men min fråga är då, jag har fått gasproblem/sur mage. Är det pga min kål jag äter varje dag, i en ganska stor mängd?
Eller kan det vara min överdrivna kycklingätande?

Googla på IBS, ska tydligen vara ganska vanligt och beror då mer sannolikt på kål, broccoli än antal ägg.
Citera
2017-04-29, 01:57
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiatze
Hej,

Jag tränar lite lätt/casual och har super-dåliga matvanor.

Jag älskar däremot att laga mat, och tänkte att jag planerar vecka för vecka, dock får jag sån huvudvärk om "kaloriräkning", och att man måste analysera alla näringsvärden. Kommer det med tiden att man får mer kunskap om allt det där och att det flyter på av sig självt?

Känns ju inte som medelsvensson bryr sig om vad denne stoppar i sig då det är sibylla 5 dagar i veckan och man bara köper lite vadsomhelst när man är på Ica.

Tänkte att jag bara testar bra/hälsosamma basrecept ett tag & samtidigt försöker lära mig mer om hur jag väljer bra måltider och så, men hur gör ni som äter precis inom ramarna, är det ens optimalt om man bara vill ha bättre matvanor och få i sig energin man behöver?

Pust..

Snälla, gör inte samma misstag som jag och börja räkna kalorier. Mina senaste år har bestått av ätstörningar, svält och kompenserande pga detta. Lita på dina hungers- och mättnadskänslor.
Citera
2017-06-09, 11:06
  #79
Medlem
Kistlockets avatar
Plättar till lunch frågetecken.

Jag räknar inte kalorier helst då jag är latent ätstörd och nojjig. Rätt nöjd med vikten i dagsläget och tränar varierat fyra gånger i veckan.

I bland arbetar jag hemifrån och ute på vischan finns inga direkta lunchställen. Och när det är brist på matlådor har jag levt på äggmackor och laxwraps med keso. Självklart med grönsaker.


Nu till frågan:

Är banaplättar gjorda på 1 banan, 1 dl keso och två ägg (samt en klick smör till stekning) en hyfsad lunch rent näringsmässigt? Jag toppar det med en näve frusna bär.

Tacksam för svar!
Citera
2017-06-09, 11:50
  #80
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kistlocket
Plättar till lunch frågetecken.

Jag räknar inte kalorier helst då jag är latent ätstörd och nojjig. Rätt nöjd med vikten i dagsläget och tränar varierat fyra gånger i veckan.

I bland arbetar jag hemifrån och ute på vischan finns inga direkta lunchställen. Och när det är brist på matlådor har jag levt på äggmackor och laxwraps med keso. Självklart med grönsaker.


Nu till frågan:

Är banaplättar gjorda på 1 banan, 1 dl keso och två ägg (samt en klick smör till stekning) en hyfsad lunch rent näringsmässigt? Jag toppar det med en näve frusna bär.

Tacksam för svar!

Inget fel på den lunchen, både protein/fett/kolhydrater plus vitaminer och mineraler.
Citera
2017-06-12, 13:48
  #81
Medlem
Kistlockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Inget fel på den lunchen, både protein/fett/kolhydrater plus vitaminer och mineraler.


Tack för svar! Då kan jag med gott samvete variera min kost med dessa fantastiska plättar.
Citera
2017-07-10, 08:16
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnaazMannen
Är det farligt att utesluta ris, pasta och potatis helt? Som det ser ut idag så äter jag inte något av dessa för att spara disk och för att gå ner i vikt. Äter t.ex. en bit kyckling, en bit lax eller en burk tonfisk. Till detta tar jag tomat, en burk majs, eller nån annan typ av sallad. Är detta för dåligt?
Detta gäller till både lunch och middag.


Nej, det är inte farligt, men skulle inte utesluta potatis. Rekommenderar inte pasta eller ris, men potatis är väldigt näringsrikt och mättande. Majs är väl inte den bästa grönsaken heller, byt ut mot någonting grönt, såsom broccoli, spenat eller sparris. "Sallad" i gemene mans bemärkelse är ganska vitaminfattigt, fokusera istället på riktiga grönsaker som morot, broccoli, spenat, rödbetor och ärtor. För att sammanfatta skulle du kunna äta: lax med kokt potatis, broccoli, spenat och kokta morötter/ärtor/rödbetor.
Citera
2017-10-08, 15:24
  #83
Medlem
Peyzs avatar
Tänkte fasta i 14 dagar.
Fastan kommer jag endast dricka vatten och kaffe. Funderar även om jag ska inkludera lite salt och kanske msm, vad tror ni om det eller upplägget överlag?

Tidigare erfarenheter är 8st 3 dagars fasta
1st 5dagars fasta 1st 6 dagars fasta och 1st7 dagars fasta. Då drack jag endast vatten och kaffe..
Citera
2018-02-13, 18:23
  #84
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Gårdagens födointag:

Frukost -- Ett hekto pastrami, kaffe med grädde, några dadlar.

Lunch -- En liter yogurt med cornflakes.

Kvällsmat -- Ett hekto pastrami, några dadlar, saften från två citroner och en halv chokladkaka med 70% kakao.

Questions: Missar jag några viktiga mineraler under en dag som ovan? Missar jag några vitaminer? Är det ett totalt kasst födointag?

Jag äter naturligtvis inte alltid detta men vi låter det vara ett representativt exempel.
__________________
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2018-02-13 kl. 18:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback