Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2005-07-22, 13:00
  #61
Banned
Der Bauers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nogger Black
Min erfarenhet av arkitekter är att de alla, mer eller mindre, har ett ganska fascistiskt sätt att se på saker och ting. Är det dessutom en tysk arkitekt, ja då borde saken vara klar.

Trams. Den Tyska "grundligheiten" är något som behövs i ett allt slarvigare samhälle. Ordning och reda, löning på Fredag- Det är mitt Germanska arv som gör sig påmint här, och det som är bra för en German är också bra för Sverige.

Asea valde swastikan som symbol av flera skäl, men skälen ansågs av Svenska Fõlket som varande goda.

/ Der B
Citera
2005-11-25, 03:20
  #62
Medlem
666Hates avatar
Har hört att på Linnégatan i Gbg finns det ett hakkors på en av fasaderna... Någon som har en bild på det?
Tydligen i samma hus som "tennis kungen" hade en lägenhet där han bögade med yngre killar på sin tid.
Citera
2005-11-25, 13:49
  #63
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Inom hindusimen förekommer solkorset högt och lågt.. Gammal hinduistisk symbol (men det visste väl alla redan).

Även "Davids-stjärnan" sägs ha hinduiskt ursprung:

http://en.wikipedia.org/wiki/Star_of_david


Intressant att de två mest laddade symbolerna på jordklotet (Nazi/Jude) egentligen inte har någonting med Nazismen eller Judendomen att göra, utan har hinduismen/asien som ursprung...
Citera
2005-11-25, 13:52
  #64
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Svastikan (sanskrit, lyckobringande tecken) eller "solhjulet" har funnits i många kulturer bl.a i inka och som hinduistisk symbol där om den var medsols betydde den lycka och tvärt om.

Att Hitler valde den som symbol har nog att göra med hans tankar att arierna hade sitt ursprung i Indien.
Att han valde den negativa formen (moturs) är en fråga för mystikerna

Hitlers var faktiskt medurs:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika


Nationalsossarna anammade svastikan genom Thule-sällskapet:

http://web.singnet.com.sg/~sidneys/Swastika.htm
Citera
2005-11-29, 02:31
  #65
Medlem
Inbredpetes avatar
Jag brukar pissa svastikor i snön
(förlåt, klockan är mycket)
On-topic.
Svastikor kan ju ses över fan allt. Kan dock inte få nåt sammanhang i bilden som hörde till tråden. Ser ut som en uppblåsbar gummibåt.
Citera
2005-11-29, 03:43
  #66
Medlem
BushwickBills avatar
jag har en sydkoreansk polare som brukar ha ett halsband med ett svastika på. Drog till sig några snea blickar ibland och hon måste förklara sig varenda gång någon pratar med henne, alla tror hon är nazist hehe
Citera
2005-12-22, 21:02
  #67
Medlem
I huset 'Lingvisten' (som tillhör Lunds universitet) finns det svastikamönster i trappräckena, men bara på fjärde våningen (i övrigt är trappan sig lik i hela huset). Intressant är att fjärde våningen är hemvist för Tyska institutionen.
Citera
2005-12-23, 10:35
  #68
Avstängd
Gloxs avatar
På ett hus på Artillerigatan i sthlm finns det svastikamönster på balkongräckena.


-----------------------------------------------------------------------------
Citera
2005-12-23, 22:12
  #69
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunilla
I huset 'Lingvisten' (som tillhör Lunds universitet) finns det svastikamönster i trappräckena, men bara på fjärde våningen (i övrigt är trappan sig lik i hela huset). Intressant är att fjärde våningen är hemvist för Tyska institutionen.

Fjärde riket
Citera
2005-12-24, 16:58
  #70
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
ASEA hade svastikan som logga fram till 1933. Sigfrid Edström (?) valde då att slopa symbolen iom nazistpartiets framgångar. Gissningsvis så ville bara ASEA använda en klassisk sol/lyckosymbol och dessutom göra en snygg logga.
Bildex.: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika
Loggan ÄR rätt snygg tycker jag. I mina samlingar har jag ett askfat och ett par gamla skyltar från maskiner med den gamla loggan.

Vet inte om nån redan skrivit det, men på äldre ASEA hissar inne i stan i Stockholm så kan man se hakkors på dem här panelerna där knapparna och det sitter.
Har sett ett antal sådana hissar.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback