Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-12, 22:56
  #1
Medlem
Tja eftersom Adobe har övergett Flash Player till Linux och inte släpper några mera uppdateringar eller så.

Så skulle jag väldigt gärna vilja ha tips på bra alternativ till Flash Player om det nu finns? jag har testat Gnash lite granna men tycker inte det fungerade något vidare. Vet att Google har en egen version av Flash i Chrome. Men jag är inte så sugen på att byta webbläsare (Firefox) bara för att Adobe är sura och slutar stödja Linux.

Så jag hoppas att ni kan komma med något bra alternativ. Även om det verkar ont om det. Eftersom jag googlat en hel del utan att hitta något.
__________________
Senast redigerad av Rouko 2013-03-12 kl. 23:04.
Citera
2013-03-12, 23:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Tja eftersom Adobe har övergett Flash player till Linux och inte släpper några mera uppdateringar eller så.

Så skulle jag väldigt gärna vilja ha tips på bra alternativ till flash player om det nu finns? jag har testat Gnash lite granna men tycker inte det fungerade något vidare. Vet att Google har en egen version av Flash i Chrome. Men jag är inte så sugen på att byta webbläsare (Firefox) bara för att Adobe är sura och slutar stödja Linux.

Så jag hoppas att ni kan komma med något bra alternativ. Även om det verkar ont om det. Eftersom jag googlat en hel del utan att hitta något.

När jag startar Ubuntu brukar jag använda adobe men alternativ finns t ex Lightspark.
__________________
Senast redigerad av Joll3 2013-03-12 kl. 23:05. Anledning: satt vid icke svenskt tangentbord, vilket jag inte kom ihåg när jag skulle skriva ä.
Citera
2013-03-12, 23:16
  #3
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Tja eftersom Adobe har övergett Flash Player till Linux och inte släpper några mera uppdateringar eller så.

Så skulle jag väldigt gärna vilja ha tips på bra alternativ till Flash Player om det nu finns? jag har testat Gnash lite granna men tycker inte det fungerade något vidare. Vet att Google har en egen version av Flash i Chrome. Men jag är inte så sugen på att byta webbläsare (Firefox) bara för att Adobe är sura och slutar stödja Linux.

Så jag hoppas att ni kan komma med något bra alternativ. Även om det verkar ont om det. Eftersom jag googlat en hel del utan att hitta något.
Det stämmer inte. Chrome använder sig utav samma Flash Player som Adobe släpper. Så nej, den "enda" Flash Player som finns är Adobes.
Om man bara är ute efter att öppna .swf-filer finns "SWF Opener" (http://www.browsertools.net/SWF-Opener/). Det använder sig dock utav Flash Player, det med.
Det finns dock andra tekniker, som håller på att ersätta Flash, bland annat HTML5.
Citera
2013-03-12, 23:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Det stämmer inte. Chrome använder sig utav samma Flash Player som Adobe släpper. Så nej, den "enda" Flash Player som finns är Adobes.
Om man bara är ute efter att öppna .swf-filer finns "SWF Opener" (http://www.browsertools.net/SWF-Opener/). Det använder sig dock utav Flash Player, det med.
Det finns dock andra tekniker, som håller på att ersätta Flash, bland annat HTML5.

Vad jag tror TS syftar på
Citat:
Adobe has now announced that they will remove Flash Player for Linux and make it available only for Google Chrome. Adobe agreement with Google to release a plugin dedicated to Chrome (available for both 32-bit and 64-bit) through Pepper Plugin API (PPAPI) with which they can benefit other browser. In the next few hours Flash Player for Linux will be removed from the official repositories of Adobe
Edit: alltså Chromium om jag tolkar det på rätt sätt.
__________________
Senast redigerad av Joll3 2013-03-12 kl. 23:26.
Citera
2013-03-12, 23:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Det stämmer inte. Chrome använder sig utav samma Flash Player som Adobe släpper. Så nej, den "enda" Flash Player som finns är Adobes.
Om man bara är ute efter att öppna .swf-filer finns "SWF Opener" (http://www.browsertools.net/SWF-Opener/). Det använder sig dock utav Flash Player, det med.
Det finns dock andra tekniker, som håller på att ersätta Flash, bland annat HTML5.


Okej men i Chrome så uppdateras Flash och sånt iaf men det kanske är för att dom har något avtal med Adobe eller liknade jag vet inte. Och jag har testa html5 lite också men det fungerar ju inte på alla sidor än tyvärr. Man får väl kanske ta och vänta på att html5 blir större och att dom flesta saiter börjar använda det helt enkelt.
Citera
2013-03-12, 23:30
  #6
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joll3
Vad jag tror TS syftar på

Edit: alltså Chromium om jag tolkar det på rätt sätt.
Nej, endast Chrome. Om man vill ha (ett uppdaterat) Flash, får man i så fall byta webbläsare, till Chrome. Chromium kommer inte att stödjas.

Eller helt enkelt bojkotta Flash, Rouko? Vad använder du ens till?
Citera
2013-03-12, 23:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Nej, endast Chrome. Om man vill ha (ett uppdaterat) Flash, får man i så fall byta webbläsare, till Chrome. Chromium kommer inte att stödjas.

Eller helt enkelt bojkotta Flash, Rouko? Vad använder du ens till?



Använder det till svtplay youtube och en del andra play kanaler.
__________________
Senast redigerad av Rouko 2013-03-12 kl. 23:38.
Citera
2013-03-12, 23:42
  #8
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Använder det till svtplay youtube och en del andra play kanaler.
YouTube-klipp går att se via VLC. SVT Play-program går att streama via VLC.
Citera
2013-03-12, 23:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
YouTube-klipp går att se via VLC. SVT Play-program går att streama via VLC.


Jo jag vet. Dock tycker jag det är lite smidigare att bara se det direkt i webbläsaren. Men kanske ska göra det
ändå för att slippa Flash.

Och tack för hjälpen
Citera
2013-03-13, 00:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Nej, endast Chrome. Om man vill ha (ett uppdaterat) Flash, får man i så fall byta webbläsare, till Chrome. Chromium kommer inte att stödjas.

Eller helt enkelt bojkotta Flash, Rouko? Vad använder du ens till?

Då jag inte orkar förklara vad jag menar så länkar jag till http://sv.wikipedia.org/wiki/Chromium och läs första meningen. Kan vara jag som tänker fel.
Citera
2013-03-13, 10:35
  #11
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joll3
Då jag inte orkar förklara vad jag menar så länkar jag till http://sv.wikipedia.org/wiki/Chromium och läs första meningen. Kan vara jag som tänker fel.
Chromium har inte alls Flash inbyggt. Det står ju till och med i texten du själv länkade till.
__________________
Senast redigerad av 25December 2013-03-13 kl. 10:38.
Citera
2013-03-13, 13:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Chromium har inte alls Flash inbyggt. Det står ju till och med i texten du själv länkade till.

Då jag var trött och inte använder mig av Google Chrome tänkte jag tvärtom att Chrome inte hade inbyggt flash men att Chromium hade det. Jag ber om ursäkt, fel av mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback