Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-12, 22:08
  #1
Medlem
Jag undrar en sak;
Ni som är veganer, varför är ni det?
Jag är själv vegetarian och skulle vilja ha era synpynkter.
Citera
2013-03-12, 23:03
  #2
Medlem
Av samma anledningar som jag en gång i tiden blev vegetarian. Miljöskäl (man får 7,6 gånger mer av jordens resurser om man äter växtbaserat i förhållande till animaliska produkter, om man jämför t.ex. komjölk med sojamjölk), djurhållningsskäl (det räcker att se grisar gnaga på varandra en gång för att låta bli), hälsoskäl. Jag har inga etiska invändningar mot att döda djur, men om jag låter bli att äta kött av ovanstående skäl så är det ganska logiskt att också låta bli andra djurprodukter. Jag är dock fusk-vegan då jag använder skinnprodukter, och det motiverar jag med att skinn är en restprodukt och att väldigt få djur (med en del undantag såklart, typ minkar) inte föds upp och slaktas för skinnets skull utan för köttet/mjölkens.
Citera
2013-03-13, 02:04
  #3
Medlem
smiltrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozymandias
Av samma anledningar som jag en gång i tiden blev vegetarian. Miljöskäl (man får 7,6 gånger mer av jordens resurser om man äter växtbaserat i förhållande till animaliska produkter, om man jämför t.ex. komjölk med sojamjölk), djurhållningsskäl (det räcker att se grisar gnaga på varandra en gång för att låta bli), hälsoskäl. Jag har inga etiska invändningar mot att döda djur, men om jag låter bli att äta kött av ovanstående skäl så är det ganska logiskt att också låta bli andra djurprodukter. Jag är dock fusk-vegan då jag använder skinnprodukter, och det motiverar jag med att skinn är en restprodukt och att väldigt få djur (med en del undantag såklart, typ minkar) inte föds upp och slaktas för skinnets skull utan för köttet/mjölkens.
Trevligt svar! Jag går i ungefär samma banor (teoretiskt än så länge), men jag är rädd att bli trött och grinig betydligt mer med en vegansk kost. Upplever du/ni andra det problemet och hur får ni bukt med det? Sen är det väl dyrare också, men kanske inte så mycket?
Citera
2013-03-13, 16:01
  #4
Medlem
Adelaides avatar
Dom tycker att djur är lika mycket värda som människan och bör därför inte utnyttjas till saker som människan har nytta av.
Citera
2013-03-13, 22:01
  #5
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Dom tycker att djur är lika mycket värda som människan och bör därför inte utnyttjas till saker som människan har nytta av.
Läste du ens Topic? NI som är veganer. Inte din teori om "dom".
Citera
2013-03-14, 11:52
  #6
Medlem
miffomiffys avatar
Jag är inte vegan, eller ens vegetarian, men jag har funderat en del på etiken och logiken kring detta.

För mig är det en logisk kullerbytta att vara etisk vegetarian, men att ändå fortsätta äta mjölk och äggprudukter. Både mjölk och ägg förutsätter i regel att djur dödas, inte direkt, men det ingår ändå i produktionen. Värphöns sorteras ut första levnadsveckan, och tuppkycklingarna mals ned. Värphönsen slaktas när de är uttjänta. Kossorna behöver kalva en gång per år för att ge mjölk, kalven går antingen in i köttproduktionen eller blir en mjölkkossa själv. Mjölkkossan blir själv kött efter att hon är uttjänt. Hur pass värdig djurhållningen är under tiden värphönan eller mjölkkossan är produktiv varierar förstås, men riktigt bra blir det ju aldrig riktigt. Att i det sammanhanget säga nej till musslor (som ju knappast har ett medvetande eller kan uppleva lidande) men glatt sluka ett glas mjölk känns ju lite inkonsekvent.

Men en strikt vegansk hållning är ju också svår - är det ett minimum av lidande man avser? Då måste man ju inkludera djuren i jordbruket där vegetabilierna odlats - och man måste väl i konsekvensens namn även tänka på människorna? Ull i kläder undviker man, men man kanske skulle undvika bomull också - bomullsproduktionen innefattar ju både tvångsarbete och slavkontrakt på många håll. Eller är det ett strikt förbud att inta animaliska produkter? Då går ju en del vegetabiliska livsmedel som "kontaminerats" bort? (Jag har faktiskt sett diskussioner om insekter i äppelmos och tomatketchup förekomma.)

Ni får gärna hjälpa mig här; jag har svårt att hitta en hållning som är konsekvent och logisk. Jag har landat i att det är för mig oproblematiskt att äta fisk och skaldjur med MSC-märkning, jag äter vilt utan dåligt samvete, men jag äter i övrigt bara kravmärkt kött och undviker mjölkprodukter, i synnerhet utländska ostar då jag inte har koll på standarden i djurhållningen. Ägg äter jag, men med visst dåligt samvete.
Citera
2013-03-14, 13:51
  #7
Avstängd
Malevolenceincarn8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miffomiffy
Jag är inte vegan, eller ens vegetarian, men jag har funderat en del på etiken och logiken kring detta.

För mig är det en logisk kullerbytta att vara etisk vegetarian, men att ändå fortsätta äta mjölk och äggprudukter. Både mjölk och ägg förutsätter i regel att djur dödas, inte direkt, men det ingår ändå i produktionen. Värphöns sorteras ut första levnadsveckan, och tuppkycklingarna mals ned. Värphönsen slaktas när de är uttjänta. Kossorna behöver kalva en gång per år för att ge mjölk, kalven går antingen in i köttproduktionen eller blir en mjölkkossa själv. Mjölkkossan blir själv kött efter att hon är uttjänt. Hur pass värdig djurhållningen är under tiden värphönan eller mjölkkossan är produktiv varierar förstås, men riktigt bra blir det ju aldrig riktigt. Att i det sammanhanget säga nej till musslor (som ju knappast har ett medvetande eller kan uppleva lidande) men glatt sluka ett glas mjölk känns ju lite inkonsekvent.

Men en strikt vegansk hållning är ju också svår - är det ett minimum av lidande man avser? Då måste man ju inkludera djuren i jordbruket där vegetabilierna odlats - och man måste väl i konsekvensens namn även tänka på människorna? Ull i kläder undviker man, men man kanske skulle undvika bomull också - bomullsproduktionen innefattar ju både tvångsarbete och slavkontrakt på många håll. Eller är det ett strikt förbud att inta animaliska produkter? Då går ju en del vegetabiliska livsmedel som "kontaminerats" bort? (Jag har faktiskt sett diskussioner om insekter i äppelmos och tomatketchup förekomma.)

Ni får gärna hjälpa mig här; jag har svårt att hitta en hållning som är konsekvent och logisk. Jag har landat i att det är för mig oproblematiskt att äta fisk och skaldjur med MSC-märkning, jag äter vilt utan dåligt samvete, men jag äter i övrigt bara kravmärkt kött och undviker mjölkprodukter, i synnerhet utländska ostar då jag inte har koll på standarden i djurhållningen. Ägg äter jag, men med visst dåligt samvete.

Väldigt intressant tanke! Får se vilka svar som väntar. Inte riktigt tänkt så långt.
Citera
2013-03-16, 02:03
  #8
Medlem
För att djur far jävligt illa i mjölk och ägg-industrin.
Citera
2013-03-23, 02:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffomiffy
Jag är inte vegan, eller ens vegetarian, men jag har funderat en del på etiken och logiken kring detta.

För mig är det en logisk kullerbytta att vara etisk vegetarian, men att ändå fortsätta äta mjölk och äggprudukter. Både mjölk och ägg förutsätter i regel att djur dödas, inte direkt, men det ingår ändå i produktionen. Värphöns sorteras ut första levnadsveckan, och tuppkycklingarna mals ned. Värphönsen slaktas när de är uttjänta. Kossorna behöver kalva en gång per år för att ge mjölk, kalven går antingen in i köttproduktionen eller blir en mjölkkossa själv. Mjölkkossan blir själv kött efter att hon är uttjänt. Hur pass värdig djurhållningen är under tiden värphönan eller mjölkkossan är produktiv varierar förstås, men riktigt bra blir det ju aldrig riktigt. Att i det sammanhanget säga nej till musslor (som ju knappast har ett medvetande eller kan uppleva lidande) men glatt sluka ett glas mjölk känns ju lite inkonsekvent.

Men en strikt vegansk hållning är ju också svår - är det ett minimum av lidande man avser? Då måste man ju inkludera djuren i jordbruket där vegetabilierna odlats - och man måste väl i konsekvensens namn även tänka på människorna? Ull i kläder undviker man, men man kanske skulle undvika bomull också - bomullsproduktionen innefattar ju både tvångsarbete och slavkontrakt på många håll. Eller är det ett strikt förbud att inta animaliska produkter? Då går ju en del vegetabiliska livsmedel som "kontaminerats" bort? (Jag har faktiskt sett diskussioner om insekter i äppelmos och tomatketchup förekomma.)

Ni får gärna hjälpa mig här; jag har svårt att hitta en hållning som är konsekvent och logisk. Jag har landat i att det är för mig oproblematiskt att äta fisk och skaldjur med MSC-märkning, jag äter vilt utan dåligt samvete, men jag äter i övrigt bara kravmärkt kött och undviker mjölkprodukter, i synnerhet utländska ostar då jag inte har koll på standarden i djurhållningen. Ägg äter jag, men med visst dåligt samvete.

För mig är skillnaden mellan att vara vegan och vegetarian bara hur mycket man orkar och klarar av att bry sig för tillfället. Med tanke på hur många som växlar mellan att vara veganer och vegetarianer och hur många olika varianter av vegetarianism (lakto-, ovo-, semi- etc) det finns så är det nog fler än mig som resonerar likadant.

Precis som du säger så är det rent logiskt helt befängt att det ”räcker” med att vara vegan om man vill helt undvika att något djur skadas av ens konsumtion. Vi lever trots allt i en värld där vi är helt beroende av olika system som påverkar djur direkt eller indirekt.

Genom att kalla sig för någon form av vegetarian så gör man ett ställningstagande att sättet som djuren behandlas i vår livsmedelsproduktion inte är okej. Var man sen sätter gränsen beror mest på hur skarpt ställningstagande man vill göra.

Jag tycker att du kan ge upp försöken att försöka hitta en hållning som är helt logisk. Att du tar reda på vad det är du köper för något och tar beslut baserat på det räcker väl?
__________________
Senast redigerad av nyttnytt 2013-03-23 kl. 02:58.
Citera
2013-03-23, 03:07
  #10
Medlem
NereMedOlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miffomiffy
Men en strikt vegansk hållning är ju också svår - är det ett minimum av lidande man avser? Då måste man ju inkludera djuren i jordbruket där vegetabilierna odlats - och man måste väl i konsekvensens namn även tänka på människorna? Ull i kläder undviker man, men man kanske skulle undvika bomull också - bomullsproduktionen innefattar ju både tvångsarbete och slavkontrakt på många håll. Eller är det ett strikt förbud att inta animaliska produkter? Då går ju en del vegetabiliska livsmedel som "kontaminerats" bort? (Jag har faktiskt sett diskussioner om insekter i äppelmos och tomatketchup förekomma.)
Man är rimligtvis ute efter att minimera lidandet (eller att maximera nyttan) och man måste naturligtvis ta alla konsekvenser i beaktande. Om du tror att en bojkott av bomull leder till en bättre värld bör du också bojkotta bomull. Jag kan inte se att det har något med veganism att göra. Slavkontrakt blir liksom inte mindre fel för att du äter samtidigt kött, och om du har moraliska invändningar mot både djurförtyck och presumtiva slavkontrakt inom bomullsproduktionen blir ditt handlande inte mer konsekvent av att strunta i båda sakerna. Man får göra så gott man kan helt enkelt, och jag tycker att man kan kräva av en vuxen människa att de ska pallar en så enkel grej som att sluta äta kött, fisk, ägg och mjölk givet det enorma lidande produktionen ger upphov till (vilket är på en helt annan skala än bomullsproduktionen).
Citera
2014-08-16, 13:54
  #11
Medlem
"Fuskvegan" tyvärr kommer inte skinnet från samma kor som folk äter när du köper skor från Din Sko. Här är ju då från ecodog, men beskriver ändå vad du har: http://www.ecodog.se/l%C3%A4der

Läder eller med sanna ord djurskinn är äckligt, dyrt och ett riktigt fräckt material. Varför? Mängder av skor har ju läderimitation för att det ska vara billigare, för att inte tala om dessa goretexskor vilka jag föredrar. Vattentäta och riktigt varma.
Citera
2014-08-16, 14:03
  #12
Medlem
Jag är vegan då jag inte vill utnyttja djur. Vi sätter de som slavar för att få kalvmat och hönsmens, där får de alltså stå tills de slaktas. Har hört att arla behåller korna FEM ÅR när jag frågade de själva, så jag hade hellre varit en slaktkyckling som levde två månader. Korna får kalvar minst en gång per år för att kalvarna ska slaktas eller delta i slaveriet själva och på så sätt kan korna producera mjölk som vi spenar ur och tjänar pengar på. PENGAR. PENGAR. PENGAR. SLAVAR. Det ska vara så billigt som möjligt att föda upp slavarna men ändå lagligt (lagligt kanske till hälften av alla märken?).

Vegetarianismen kan alla förstå då det är en lätt logik i detta, men när det kommer till veganismen måste man ju tänka ett steg längre. Det är lite jobbigt att behöva besvara en för en... Fast nu är det ju det att 95% av alla människor vågar inte fråga mig varför jag är vegan för de är debatträdda. Blyga Sverige.

Det är mycket mörker bakom propagandan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback